ملاسما در دوران بارداری – علل ، علائم و پیشگیری از آن

ملاسما در بارداری

به جز تغییرات دیگری که در بدن شما اتفاق می افتد ، انواع خاصی از تغییرات نیز می توانند در پوست و صورت ظاهر شوند. به ویژه ملاسما که نوعی بیماری است که روی پوست صورت تأثیر می گذارد.

ملاسما چیست؟

ملاسما یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که با لکه های تیره رنگ تغییر رنگ داده می شود. این بیماری پوستی در زنان باردار شیوع دارد و می تواند تقریباً 50 تا 70 درصد زنان را درگیر کند. این تکه های نامتقارن تیره در درجه اول روی گونه ها ، پیشانی ، بینی یا لب ها ظاهر می شوند. با این حال ، در برخی موارد ، ممکن است در گردن ، بازوها یا سایر موارد دیگر در معرض آفتاب ظاهر شوند.

نام های دیگر ملاسما چیست؟

ملاسما یا هایپرپیگمانتاسیون یک پدیده بارداری گسترده است که با نام های دیگری مانند کلواسما یا “ماسک بارداری” شناخته می شود. این وضعیت می تواند از نظر زیبایی برای مادران آینده آزار دهنده باشد. با این حال ، نه دردناک است و نه خطری برای یک زن باردار ایجاد می کند.

چه کسی دچار ملاسما می شود

این بیماری پوستی بیش از مردان در زنان تأثیر می گذارد و می تواند زنان در سنین 20 تا 40 سال را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین این حالت معمولاً در افرادی که پوستی قهوه ای یا مستعد برنزه شدن دارند دیده می شود. با این حال ، به ندرت در افرادی با رنگ پوست بسیار تیره یا بسیار روشن هم تأثیر می گذارد.

علل ملاسما

در اینجا برخی از دلایل احتمالی ملاسما در بارداری ذکر شده است:

1. قرار گرفتن در معرض آفتاب

یکی از دلایل اصلی که می تواند شما را از این بیماری رنج دهد ، قرار گرفتن در معرض آفتاب است. این امر به این دلیل است که اشعه ماورا بنفش خورشید مسئول تولید ملانین است که به نوبه خود می تواند احتمال کلواسما را افزایش دهد.

2. تغییرات هورمون ها

هورمون های بارداری نیز گاهی اوقات با ملاسما ارتباط دارند. هنگامی که هورمون استروژن در بدن افزایش می یابد ، می تواند تولید ملانین را تحریک و افزایش دهد و در نتیجه باعث ایجاد این بیماری پوستی در زنان باردار می شود.

ملاسما در بارداری

3. دلیل وراثتی

اگر مادر شما دچار این بیماری شده باشد ، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز آن را داشته باشید. دلیل این امر این است که برخی از افراد مانند افراد با رنگ پوست قهوه ای نسبت به همتایان سیاه و سفید مستعد ابتلا به این بیماری هستند. باز هم ، مطمئن نیستید که به آن مبتلا خواهید شد ، اما اگر بستگان شما در بارداری به آن مبتلا شوند ، مطمئناً شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

آیا می توان آن را درمان کرد؟

در بیشتر موارد ، پزشک شما ممکن است بیش از یکی از گزینه های درمان کلواسما زیر را به شما توصیه کند:

1. درمان موضعی

پزشک شما می تواند هر نوع کرم یا پماد موضعی را که می توانید روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید ، برای سبک کردن یا محو شدن تکه ها توصیه کند. بعضی از این پمادهای موضعی می توانند اسید کوجیک ، اسید اسکوربیک ، عصاره سویا و … در فرمولاسیون خود داشته باشند.

2. درمان خوراکی

برای کمک به مدیریت بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر پزشک می تواند برای شما قرص خاصی تجویز کند.

3. گزینه های درمانی دیگر

در بعضی موارد ، پزشک می تواند به شما توصیه کند که به دنبال گزینه های درمانی مانند لایه برداری شیمیایی یا از بین بردن تکه های لیزر باشید.

4- اقدامات عمومی یا گزینه های درمانی

جدا از روش های درمانی ذکر شده در بالا ، پزشک شما ممکن است اقدامات کلی خاصی را برای مدیریت وضعیت شما توصیه کند. مانند استفاده از SPF با طیف گسترده ، منع مصرف لوازم آرایشی ، قطع هرگونه روش پیشگیری از بارداری هورمونی (که ممکن است پس از زایمان انجام دهید) و سایر اقدامات دیگر باشد.

5- جلوی پیشرفت آن را بگیرید

خوب ، به محض ابتلا به این بیماری ، یکی از اولین گزینه های درمانی که باید در نظر بگیرید این است که جلوی بدتر شدن آن را بگیرید. و این کار را می توانید با محدود کردن قرار گرفتن در معرض آفتاب ، اجتناب ازمصرف صابون هایی که باعث تحریک پوست می شوند ، اجتناب از روش های برنزه شدن و اجتناب از سایر اقدامات دیگری که می توانند وضعیت را بدتر کنند ، باشد.

ملاسما در بارداری

ملاسما در بارداری

راه های کاهش ملاسما

در اینجا روش های کاهش ملاسما در صورت در دوران بارداری وجود دارد:

1. از ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از ضد آفتاب یکی از بهترین روش ها برای دفع اثرات مضر آفتاب است. قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید ملانین را تحریک می کند و بارداری باعث حساسیت بیشتر پوست و ابتلا به تولید ملانین می شود. بنابراین ، حتی در روزهای ابری نیز از ضد آفتاب استفاده کنید.

2. فولات مصرف کنید

فولات یا ویتامین B9 یکی از ویتامین هایی است که به سلامت پوست کمک می کند و احتمال ملاسما را کاهش می دهد. از غذاهایی مصرف کنید که به طور طبیعی سرشار از فولات هستند ، مانند ماکارونی ، برنج ، مرکبات ، اسفناج و …

3. ایپلاسیون نکنید

اپیلاسیون باعث حساس شدن پوست می شود.

4- از محصولات متناسب با پوست خود استفاده کنید

از محصولات مراقبت از پوست حساس استفاده کنید. این می تواند به کاهش علائم کلوزما کمک کند.

5. پوشش با آرایش

می توانید از آرایش هایی استفاده کنید که مخصوص پوست هایپر رنگدانه تهیه شده است. این نوع گزینه ها پوشش بهتری را ارائه می دهند و در ایجاد ظاهری رنگ پوست کمک می کنند.

آیا ملاسمای بارداری خود به خود از بین می رود؟

در بیشتر موارد ، ملاسما بعد از تولد کودک و گاهی اوقات پس از قطع شیردهی کودک از بین می رود. با این حال ، اگر از بین نرفت ، نگران نباشید و اطمینان حاصل کنید که در مورد همین مورد با پزشک خود صحبت کرده اید. پزشک شما می تواند با توجه به میزان شرایط شما ، هر یک از روش های درمانی ذکر شده در بالا را به شما پیشنهاد دهد.

ملاسما یک بیماری پوستی شایع است که در دوران بارداری تجربه می شود و معمولاً پس از تولد کودک شما به خودی خود برطرف می شود. با این حال ، اگر این اتفاق نیفتد ، همیشه می توانید از گزینه های مختلف درمانی برای مدیریت این بیماری استفاده کنید. اگر نگرانی در مورد ملاسما دارید ، از پزشک خود مشاوره بگیرید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات