عرق سوز شدن نوزادان

پوست نوزادان بسیار حساس و لطیف است و باید خیلی مراقب آن بود. بثورات حرارتی می تواند نوزاد را در طول شب بیدار نگه دارد، گاهی این برجستگی های خارش آور با احساس سوزش همراه هستند.

عرق سوختگی برای نوزاد دردناک و ناراحت کننده است و باعث کلافه شدن او می شود. اگرچه افراد در هر سنی ممکن است دچار بثورات حرارتی شوند، ولی نوزادان به طور ویژه در معرض خطر هستند، زیرا غدد عرق آن ها به طور کامل رشد نکرده است.

خوشبختانه، در بیشتر موارد عرق سوز شدن نوزادان به مراقبت پزشکی نیاز ندارد و به خودی خود برطرف می شود. این مطلب به بررسی روش های پیشگیری، تشخیص و درمان عرق سوز شدن نوزاد پرداخته است.

علل عرق سوز شدن نوزادان

عرق سوز شدن نوزادان که به عنوان خارش گرمایی، گرمی دانه یا میلاریا نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که نوزاد بسیار عرق کند. تعریق بیش از حد مجراهای عرق را مسدود می کند، عرق در زیر پوست حبس می شود و در نتیجه باعث ایجاد برجستگی های قرمز رنگ یا تاول می شود. عرق سوز شدن نوزادان بیشتر در فصل تابستان که هوا گرم و مرطوب است، شایع است. پوشیدن لباس تنگ یا خیلی گرم نیز می تواند منجر به تشدید بثورات حرارتی شود.

علائم عرق سوز شدن نوزادان

عرق سوز شدن در نوزادان مانند گروهی از برجستگی های ریز قرمز ظاهر می شود و اغلب دانه های آن آبدار شبیه جوش‌ یا تاول‌ به نظر می‌رسد. بثورات گرمایی معمولا در صورت و قسمت های چین‌ دار پوست گردن، بازوها، پاها، بالای قفسه سینه و ناحیه پوشک پدیدار می شود.

سایر علائم شایع عرق سوختگی شامل خارش و سوزش ناحیه آسیب دیده است. از آن جا که نوزاد نمی تواند ناراحتی خود را بیان کند، احتمالا بدخلق، بی قرار و بی خواب شود.

عرق سوز شدن نوزاد

درمان عرق سوز شدن نوزادان

نوزاد مبتلا به عرق سوختگی، به معنای واقعی کلمه به خنک شدن نیاز دارد. برخی از روش های درمان بثورات حرارتی که باعث خنک شدن ناحیه عرق سوز شده می شود، عبارت است از:

– در هنگام استحمام نوزاد از یک صابون ملایم و آب ولرم استفاده کنید، با این کار به تسکین پوست او کمک می کنید. پس از حمام بدن نوزاد را به آرامی خشک کنید.

– ناحیه آسیب دیده را خشک نگه دارید. در صورتی که هوا خیلی گرم است، از پنکه برای جلوگیری از عرق کردن نوزاد استفاده کنید.

– از پودر بچه، روغن و لوسیون اجتناب کنید، زیرا این موارد با مسدود کردن بیشتر منافذ پوست، منجر به تشدید بثورات می شوند.

– لباس های نوزاد را درآورید و اجازه دهید او مدتی در خانه برهنه باشد.

روش های پیشگیری از عرق سوز شدن نوزادان

– از پوشاندن لباس‌های تنگ و قرار دادن طولانی مدت نوزاد در کریر و آغوشی خودداری کنید، زیرا در این فضاها دما زیاد و تهویه ضعیف است. این شرایط می‌تواند باعث عرق کردن نوزاد و بدتر شدن وضعیت او شود.

– در هوای گرم از بیرون بردن نوزاد برای ساعات طولانی خودداری کنید.

– برای نوزاد لباس‌های گشاد و خنک انتخاب کنید.

– هرگز نوزاد را تنها در ماشین رها نکنید ( دلایل این مسئله بسیار جدی تر از پیشگیری از بثورات حرارتی است) و هنگام رانندگی در روزهای گرم از تهویه مطبوع استفاده کنید.

– تا حد امکان نوزاد را در مکان های با تهویه مطبوع نگه دارید. اگر خانه تان سیستم تهویه مناسب ندارد، از پنکه برای گردش هوا استفاده کنید. در صورتی که بیرون از خانه هستید، سعی کنید بیشتر در سایه قرار بگیرید.

– محل خواب نوزاد را خنک نگه دارید و برای آن تهویه مناسب در نظر بگیرید، این امر باعث کاهش هوا و همچنین کاهش خطر SIDS می شود.

عرق سوز شدن نوزاد

زمان تماس با پزشک برای عرق سوز شدن نوزاد

عرق سوز شدن اغلب مشکل جدی نیست. ولی اگر عرق سوختگی فرزندتان بیش از 3 روز طول کشید یا علائم آن شدت یافت با پزشک کودکان تماس بگیرید. همچنین بروز چرک‌ و التهاب در ناحیه عرق سوز شده، می تواند نشانه‌ عفونت قارچی یا باکتریایی باشد (در اثر خاراندن)، در این شرایط باید برای درمان و دریافت دارو به پزشک مراجعه کنید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که تب کردن نوزاد می‌تواند باعث عرق سوز شدن او شود (هرگز عرق سوختگی منجر به بروز تب نمی شود). بنابراین در صورتی که نوزادتان تب دارد، برای تشخیص علت آن باید با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید.

4 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات