سونوگرافی تعیین سن بارداری – بخش اول

سونوگرافی تعیین سن بارداری

چه زمانی سونوگرافی سن بارداری را انجام می‌دهم؟

شما بین هفتۀ 10 تا 14 بارداری تان سونوگرافی تعیین سن بارداری خواهید داشت که سونوگرافی هفتۀ دوازدهم نیز نامیده می شود. برای بیشتر مادران این اولین سونوگرافی در دوران بارداری شان است. تنها در صورتی پیش از این زمان سونوگرافی خواهید داشت که در بارداری قبلی تان خونریزی، درد یا مشکلات دیگری را تجربه کرده باشید. همچنین در صورتی که قبلا سقط جنین‌های مکرر داشته اید، ممکن است از شما خواسته شود تا زودتر از این تاریخ نیز سونوگرافی‌های دیگری انجام دهید.

میزان دقت سونوگرافی سن بارداری چقدر است؟

سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری بهترین شیوه برای مشخص کردن تاریخ زایمان است. هدف این سونوگرافی این است که مشخص کند شما در هفتۀ چندم بارداری تان هستید. ممکن است طول زمان بارداری تان را از اولین روز آخرین دورۀ قاعدگی حساب کنید. با این حال، لازم است بدانید که عمل لقاح تا 14 روز پس از اولین روز آخرین دورۀ قاعدگی صورت نمی گیرد یا اگر دورۀ شما بیش از 28 روز باشد، عمل لقاح حتی دیرتر از این هم ممکن است صورت پذیرد.

سونوگرافی تعیین سن بارداری
سونوگرافی تعیین سن بارداری

با این حساب ممکن است بدانید که آخرین دورۀ قاعدگی تان کی بوده اما ندانید که لقاح دقیقا کی صورت گرفته است. اگر زمان لقاح را ندانید، باید روز چهاردهم را حساب کنید نه روز اول.

سونوگرافی تعیین سن بارداری

اگر دورۀ قاعدگی تان نامنظم است یا اخیرا قرص مصرف کرده اید، محاسبۀ تاریخ بارداری بر حسب آخرین دورۀ قاعدگی درست نخواهد بود.

سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری جواب دقیق تری به شما می دهد. اگر زمان محاسبه شده در سونوگرافی با زمان محاسبه شده بر اساس تاریخ قاعدگی مغایرت داشته باشد، در آن صورت زمان تعیین شده توسط سونوگرافی مد نظر قرار خواهد گرفت.

معمولا سونوگرافی دورۀ بارداری را کمتر از دورۀ محاسبه شده بر حسب آخرین قاعدگی نشان می دهد. این امر به این معنی است که تعیین دقیق تاریخ زایمان توسط سونوگرافی احتمال زایمان القایی را کاهش می دهد. زایمان القایی زمانی انجام می شود که تصور می شود زمان تولد بچه به تاخیر افتاده است. همچنین دانستن تاریخ دقیق بارداری از ناامید شدن تان در پایان دورۀ بارداری جلوگیری می کند؛ یعنی زمانی که فکر می کنید بچه دیر کرده است اما در واقع اینچنین نیست.

سونوگرافی سن بارداری چه چیزهای دیگری را نشان می دهد؟

این سونوگرافی نشان می دهد که آیا قلب بچه به خوبی می زند و جنین رشد طبیعی دارد یا نه. علاوه بر این، سر، بخش پائینی بدن، دست ها و پاهای بچه و همچنین دیوارۀ شکمی و برخی از اعضای داخلی بدن مانند معده نیز در این سونوگرافی دیده می شوند.

سونوگرافی تعیین سن بارداری

با این حال باید در نظر داشته باشید که سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری برای اطلاع از ناهنجاری های احتمالی بچه طراحی نشده است. چنین سونوگرافی ای در هفتۀ بیستم بارداری انجام خواهد شد زیرا در آن زمان بچه بزرگتر می‌شود و مسئول سونوگرافی قادر خواهد بود که بچه را با جزئیات بیشتری ببیند.

با این وجود ممکن است مشکلات جدی نظیر مشکلات مربوط به بند ناف، یا جمجمه یا دیوارۀ شکمی بچه در سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری قابل مشاهد باشند. در چنین مواردی لازم است برای بررسی و تایید یافته های سونوگرافی اول، سونوگرافی مجدد انجام دهید.

سونوگرافی خوب در تهرانپارس

سونوگرافی در تهرانپارس

سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری همچنین به شما نشان می دهد که دوقلو، سه قلو یا چندقلو باردار هستید. در صورتی که دوقلو باردار هستید بهتر است زودتر از این موضوع مطلع شوید. علاوه بر این، اگر در سه ماهۀ اول از اینکه جنین‌ها جفت مشترک داشته باشند اطلاع پیدا کنید، موضوع برای‌تان ساده تر می‌شود.

اطلاع زودهنگام از بارداری دوقلو به شما زمان کافی را می دهد که برای زایمان آماده شوید و به پزشک و مامای تان نیز این فرصت را می دهد که برای مراقبت از شما برنامه ریزی کنند.

در سونوگرافی تعیین سن بارداری چه اتفاقی می افتد؟

سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری معمولا حدود بیست دقیقه طول می کشد. تقریبا اکثر سونوگرافی ها، پس از هفتۀ 10 بارداری و از طریق شکم انجام می شوند و بیشتر واحدهای سونوگرافی از شما می خواهند که با مثانۀ پر برای سونوگرافی حاضر شوید. مسئول سونوگرافی بر روی شکم تان ژل می زند و یک دستگاه کوچک دستی (مبدل) را بر روی پوست تان می کشد تا تصویری از کودک بدست بیاید. هیچ دردی ندارد و اذیت نمی شوید اگرچه ممکن است کمی فشار روی شکم احساس کنید.

اگر رحم تان در عمق لگن خاصره تان فرو رفته یا وزن تان بسیار بالا باشد، ممکن است از شما خواسته شود که سونوگرافی واژینال انجام دهید. سونوگرافی واژینال تصویر نزدیک تری از بچه می دهد. این سونوگرافی زیاد سخت نیست و نیازی هم نیست که با مثانۀ پر بروید.

مسئول سونوگرافی گزارشی از سونوگرافی به شما می دهد حاکی از اینکه سن بارداری تان دقیقا چند هفته است. این گزارش را به همراه پروندۀ بارداری تان نگه دارید تا ماما و هر کسی که مسئول مراقبت از شماست بتواند آن را ببیند.

ادامه مقاله سونوگرافی تعیین سن بارداری

4 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام من آخرین روزقاعدگیم ۲۱آذر۹۸بوده الان توچندهفته هستم

الان بچه ت ۸ یا ۹ ماهشه

سلام.روزتون بخیر.من اولین روز آخرین پریودم ۱۳ خرداد بوده اما دیروز سونو کردم گفتن جنین ۵ هفته هست.طبقlmp باید حدود ۸ هفته میشدم.به نظرتون مشکلی وجود داره؟

اولین روز ٱخرین قاعدگیم 11اسفند ماه 401بودالان چند هفتمه؟