نقص دیواره بین دهلیزی (ASD)

نقص دیواره بین دهلیزی (ASD)، سوراخی در دیواره بین دو محفظه فوقانی (دهلیز) قلب است. وجود سوراخ و ارتباط بین دو دهلیز باعث افزایش میزان خون موجود در ریه ها می شود. این بیماری از بدو تولد وجود دارد و یک اختلال قلبی در هنگام تولد است.

نقایص کوچک سپتوم دهلیزی ممکن است به طور اتفاقی پیدا شود و مشکلی ایجاد نکند. برخی از آن ها نیز در دوران نوزادی یا اوایل کودکی بسته می شوند.

نقص بزرگ و طولانی مدت سپتوم دهلیزی می تواند به قلب و ریه ها آسیب برساند. برای ترمیم نقص و پیشگیری از عوارض ممکن است به جراحی نیاز باشد.

انواع نقص دیواره بین دهلیزی

انواع مختلف نقایص سپتوم دهلیزی عبارت است از:

سکوندوم (ثانویه): این بیماری شایع ترین نوع ASD است که نقص در وسط دیواره بین حفره های فوقانی قلب (سپتوم دهلیزی) رخ می دهد.

پریموم (اولیه): این نوع ASD بر قسمت تحتانی دیواره بین دهلیزی اثر می گذارد و ممکن است با سایر نقایص قلبی هنگام تولد رخ دهد.

سینوس وریدی: این نوع نادر ASD معمولا در قسمت بالای دیواره جداکننده حفره‌های قلب رخ می‌دهد و با سایر مشکلات ساختاری قلب در هنگام تولد همراه است.

سینوس کرونری: در این نوع نادر از ASD بخشی از دیواره بین سینوس عروق کرونر که قسمتی از سیستم وریدی قلب و دهلیز چپ است، وجود ندارد.

علائم نقص دیواره بین دهلیزی

بسیاری از نوزادانی که با نقایص سپتوم دهلیزی متولد می شوند هیچ نشانه یا علامتی ندارند. علائم در بزرگسالی شروع می شوند.

علائم و نشانه های نقص دیواره بین دهلیزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

– تنگی نفس به ویژه هنگام ورزش

– خستگی

– تورم پاها، کف پا یا شکم

– اخلالات ریتم قلب (آریتمی)

– تپش قلب یا یک لحظه نزدن قلب

– سوفل قلبی که با گوشی پزشکی شنیده می شود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

نقایص قلبی جدی هنگام تولد از جمله نقص بزرگ سپتوم دهلیزی، اغلب قبل یا بلافاصله پس از تولد تشخیص داده می شوند.

در صورت داشتن علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

– تنگی نفس

– خستگی به ویژه پس از فعالیت

– تورم پاها، کف پا یا شکم

– تپش قلب

علل نقص دیواره بین دهلیزی

علت نقص دیواره بین دهلیزی نامشخص است. نقص سپتوم دهلیزی یک مشکل ساختاری است که در طول رشد قلب جنین در رحم مادر رخ می دهد.

ژنتیک، شرایط پزشکی خاص، استفاده از برخی داروها و عوامل محیطی یا سبک زندگی (مانند سیگار کشیدن) می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

نقص دیواره بین دهلیزی

نقص دیواره بین دهلیزی

اثر نقص دیواره بین دهلیزی بر کارکرد قلب

به طور معمول شناخت نحوه عملکرد قلب برای درک علت نقص سپتوم دهلیزی مفید است. قلب از چهار حفره تشکیل شده است، دو حفره دهلیزی در بالا و دو حفره بطنی در پایین. هر دو دهلیز از طریق دیواره عضلانی بین دهلیزی و هر دو بطن از طریق دیواره عضلانی بین بطنی از هم جدا شده اند و هیچ ارتباطی در جریان خون بین حفره های سمت راست و سمت چپ قلب وجود ندارد.

سمت راست قلب خون را به ریه ها منتقل می کند. در آن جا، خون غنی از اکسیژن می گردد و سپس به سمت چپ قلب جریان می یابد و به یک رگ بزرگ (آئورت) پمپاژ می کند و به این ترتیب خون در سایر نقاط بدن به گردش در می آید.

نقص بزرگ سپتوم دهلیزی می تواند باعث شود که خون زیادی وارد ریه شده و سمت راست قلب دچار پرکاری شود. در صورت عدم درمان، در نهایت سمت راست قلب بزرگ و ضعیف می شود. فشار خون داخل ریه ها نیز افزایش یافته و منجر به فشار خون ریوی می شود.

عوامل خطر

نقص سپتوم دهلیزی (ASD) در زمان رشد قلب جنین در دوران بارداری رخ می دهد. برخی از شرایط سلامتی یا مصرف داروها در دوران بارداری ممکن است خطر این بیماری یا سایر نقایص قلبی هنگام تولد را افزایش دهد. این موارد عبارت است از:

– عفونت سرخچه در چند ماه اول بارداری

– دیابت

– لوپوس

– مصرف الکل، تنباکو، مواد مخدر، مانند کوکائین

– مصرف برخی داروها، از جمله داروهای ضد تشنج و داروهایی برای درمان اختلالات خلقی

در صورت وجود بیماری های قلبی از جمله ASD در خانواده، غربالگری توسط مشاور ژنتیک می تواند به تعیین خطر برخی از نقایص قلبی در آینده کمک کند.

عوارض نقص دیواره بین دهلیزی

نقص کوچک در دیواره بین دهلیزی ممکن است هرگز مشکلی ایجاد نکند و اغلب در دوران نوزادی بسته می شود.

نقایص بزرگ دیواره بین دهلیزی می تواند باعث عوارض جدی از جمله موارد زیر شود:

– نارسایی سمت راست قلبی

– اختلالات ریتم قلبی (آریتمی)

– سکته

– مرگ زودهنگام

– پرفشاری شریان های ریوی (فشار خون ریوی)

فشار خون ریوی می تواند باعث آسیب دائمی ریه شود. این عارضه که سندرم آیزنمنگر نامیده می شود، معمولا در طی سال های طولانی ایجاد می شود و به ندرت در افرادی با نقایص بزرگ سپتوم دهلیزی رخ می دهد.

درمان در پیشگیری و مدیریت از بسیاری از این عوارض اثر گذار است.

نقص سپتوم دهلیزی و بارداری

اگر دچار نقص سپتوم دهلیزی هستید و باردار هستید یا به باردار شدن فکر می کنید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید و به دنبال مراقبت های مناسب دوران بارداری باشید. پزشک ممکن است قبل از بارداری، توصیه به ترمیم ASD کند، زیرا نقص بزرگ سپتوم دهلیزی یا عوارض آن می تواند منجر به بارداری پرخطر شود.

پیشگیری از نقص دیواره بین دهلیزی

از آن جا که علت نقص دیواره بین دهلیزی (ASD) نامشخص است، پیشگیری ممکن است امکان پذیر نباشد. اما مراقبت های دوران بارداری ضروری است. اگر مبتلا به ASD هستید و قصد بارداری دارید، با پزشک خود ملاقاتی را برنامه ریزی کنید. این بازدید باید شامل موارد زیر باشد:

– بررسی شرایط فعلی سلامتی و داروهای مصرفی: در دوران بارداری باید شرایط سلامت خاص مانند دیابت یا لوپوس را تحت نظر داشته باشید. پزشک همچنین ممکن است قبل از بارداری برخی از داروها را تنظیم یا متوقف کند.

– بررسی سابقه پزشکی خانوادگی: اگر سابقه خانوادگی نقایص قلبی هنگام تولد یا سایر اختلالات ژنتیکی را دارید، برای تعیین خطرات احتمالی با یک مشاور ژنتیک صحبت کنید.

– انجام آزمایش ایمنی در برابر سرخک آلمانی (سرخچه): سرخچه در مادر با برخی از انواع نقایص قلبی هنگام تولد مرتبط است. اگر در برابر این عفونت ایمن نیستید، از پزشک خود در مورد واکسینه شدن سوال کنید.

تشخیص و درمان نقص دیواره بین دهلیزی

برخی از نقایص سپتوم دهلیزی قبل یا بلافاصله پس از تولد تشخیص داده می شوند. با این حال، نقایص کوچک ممکن است هرگز تشخیص داده نشوند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات