آیا ممکن است فرزندم بعد از زایمان به تبخال مبتلا شود؟

تبخال نوزادی

بله. حدود 10 درصد از نوزادان مبتلا به تبخال، این بیماری را پس از تولد گرفته اند؛ ابتلا به بیماری تبخال در این شرایط می تواند به اندازه ی ابتلا در حین زایمان، خطرناک باشد. اما می توان با اتخاذ برخی اقدامات ساده از بروز چنین مشکلی پیشگیری کرد:

• مطمئن شوید که همه قبل از تماس با فرزندتان دستانشان را می شویند و هرگز اجازه ندهید که کسی که زخم تبخال دارد فرزندتان را ببوسد، بو کند یا حتی در آغوش بگیرد. (هر نوع بیماری تبخال، حتی آن نوع از بیماری که سبب تبخال لب می شود، می تواند برای نوزاد خطرناک باشد.)

• اگر بیماری در نقطه ای از بدن تان بیرون ریخته است، آن ناحیه را به خوبی بپوشانید و از تماس آن با بچه جلوگیری کنید؛ همچنین ناحیه ی مورد نظر را به خوبی تمیز کنید.

• دستان تان را مرتب و با دقت بشویید زیرا تبخال می تواند از راه دست به دهان منتقل گردد.

تبخال نوزادی

• اگر قبلا تبخال دهانی داشته اید و هم اکنون هیچ نشانی از بیماری ندارید، باز از به دندان گرفتن ناخن فرزندتان خودداری کنید.

• کسی که زخم تبخال به انگشت دارد (تبخال انگشت herpetic whitlow) نباید به بچه دست بزند.

اگر بیماری تبخالم عود کرده باشد، می توانم به بچه شیر بدهم؟

مادامیکه زخم های تبخال روی سینه تان نباشد، شیر دادن به بچه خطری ندارد. اگر زخم و تاول روی یکی از سینه های تان باشد، می توانید به سینه ی دیگر به بچه شیر بدهید. فقط کافی است که محدوده ی مذکور را به خوبی بشویید و روی زخم ها را با دستمال کاملا بپوشانید. توصیه می شود که روی همه ی زخم های تان را به خوبی بپوشانید و دست های تان را مرتبا با دقت بشویید.

چطور می توان تشخیص داد که خودم یا همسرم به تبخال تناسلی مبتلا هستیم؟

اگر در ناحیه ی تناسلی، پشت، کشاله ی ران، زیر شکم و کمر متوجه هرگونه زخم یا تاول شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با نمونه برداری و کشت مشخص شود که آیا به تبخال مبتلا هستید یا نه.

فرایند کاشت، نمی تواند همیشه ویروس را شناسایی کند؛ اما در ابتدای بروز بیماری، حساسیت بالاتری دارد و احتمال تشخیص ویروس برایش بیشتر است. به همین دلیل، مهم است که به محض مشاهده ی اول زخم یا تاول به پزشک مراجعه کنید. روش های تشخیصی جدیدتر که از DNA استفاده می کنند، در تشخیص بیماری حساسیت بالاتری دارند اما باز هم نکته ی مهم این است که در مراحل اولیه ی بروز بیماری به پزشک مراجعه کنید.

تبخال نوزادی

همچنین می توانید آزمایش خون بدهید تا مشخص گردد که آیا از عفونت های قبلی، پادتن هنوز در بدن تان باقی مانده است یا نه. اگر نتیجه ی آزمایش تان تنها برای HSV-1 مثبت باشد، به این معنی است که قبلا تبخال تناسلی یا دهانی داشته اید. اگر نتیجه ی آزمایشتان برای هر دو نوع ویروس هرپس، مثبت باشد باید با نزدیک شدن تاریخ زایمان حواستان جمع باشد و به بروز علائم بیماری توجه بیشتری داشته باشید.

اگر نتیجه ی آزمایش تان منفی باشد، همسرتان هم باید آزمایش بدهد. در نهایت مشخص می شود که آیا در معرض خطر ابتلا به تبخال تناسلی قرار دارید یا نه و اگر پاسخ مثبت است، چگونه می توانید از بروز آن پیشگیری کنید.

چون تبخال، اغلب بیماری “خاموشی” است، درمورد اینکه تمام زنان باردار، صرفنظر از وضعیت و شرایطشان، باید این آزمایشات را انجام دهند بحث داغی همواره میان متخصصان وجود دارد. اما اخیرا نه کنگره ی متخصصین زنان و زایمان و نه مرکز کنترل بیماری، انجام آزمایشات معمول برای تشخیص این بیماری را به زنان باردار توصیه نمی کنند.

تبخال تناسلی چه تاثیراتی می تواند بر نوزاد داشته باشد؟

تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات