عوارض جانبی شایع مولتی ویتامین های پریناتال چیست؟

بیشتر افراد باردار یا در حال اقدام به بارداری برای داشتن جنین سالم هر کاری انجام می دهند، مولتی ویتامین های پریناتال برای کمک به حفظ سلامت بارداری بسیار مفید هستند.

پزشکان و متخصصان معمولا برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی از ویتامین ها و مواد معدنی قبل از بارداری، در طول آن و در دوران شیردهی توصیه به مصرف مولتی ویتامین پریناتال می کنند.

از این گذشته، بدن زنان در بارداری و شیردهی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز بیشتری دارد، به همین دلیل مهم است که قبل از انجام تست بارداری، در صورت امکان مصرف مولتی ویتامین های پریناتال را شروع کنید.

اگرچه مکمل ها توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نشده اند، ولی بیشتر مولتی ویتامین های پریناتال دارای انواع ویتامین ها با اسید فولیک، آهن و ید اضافی هستند. حتی اگر رژیم غذایی سالمی دارید، باز هم ممکن است مواد مغذی اساسی را دریافت نکنید. مصرف ویتامین های بارداری به پر کردن این شکاف کمک می کند.

اگرچه ویتامین های بارداری به پر کردن شکاف های تغذیه ای کمک کرده و از خطر زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد جلوگیری می کنند، ولی در بعضی موارد می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. از آن جا که تهوع و نفخ از عوارض شایع بارداری هستند، بنابراین تشخیص ارتباط آن با مصرف مکمل ها دشوار است. خوشبختانه، در صورتی که ویتامین های پریناتال عامل عوارض باشند، روش هایی برای کاهش ناراحتی وجود دارد.

عوارض مولتی ویتامین های پریناتال

عوارض جانبی شایع مولتی ویتامین های پریناتال

تمایز بین علائم بارداری و عوارض جانبی مکمل ها برای متخصصان نیز آسان نیست. بنابراین چگونه می توان علت عوارض را تشخیص داد؟ با پیشرفت بارداری، هیچ دو ساعتی یکسان نیست. حتی اگر مصرف مولتی ویتامین را متوقف کنید و علائم از بین برود، باز هم نمی توان گفت ویتامین های دوران بارداری مقصر اصلی هستند.

با این وجود ویتامین ها می توانند در برخی موارد منجر به عوارض جانبی زیر شوند.

یبوست

یبوست یک عارضه جانبی شایع بارداری است که می تواند ناشی از آهن موجود در مولتی ویتامین باشد. علت واقعی این عارضه مشخص نیست. از آن جا که ویتامین C جذب آهن را بهبود می بخشد، برای کاهش علائم می توان مکمل آهن را با مرکبات یا مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کرد.

حالت تهوع

حالت تهوع به اندازه یا بوی قرص بستگی دارد. بلعیدن مولتی ویتامین پریناتال دشوار است و ممکن است باعث تهوع شود. بعضی از قرص ها همچنین بوی تحریک آمیز دارند یا با مواد نگهدارنده تولید می شوند و منجر به تشدید علائم می شوند. ریز مغذی ها معمولا تهوع ایجاد نمی کنند.

نفخ

تشخیص علت نفخ از علائم بارداری یا مکمل دشوار است، برخی از افراد باردار به ویژه به اسید چرب امگا 3 (DHA) یا روغن ماهی که گاهی در ویتامین یافت می شود، حساس هستند.

گاز معده

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی مولتی ویتامین پریناتال ناشی از اسید چرب امگا 3 (DHA) در روغن ماهی است که می تواند گاز معده ایجاد کند.

واکنش آلرژیک

معده درد، حالت تهوع یا استفراغ پس از مصرف یک قرص پریناتال می تواند نشانه حساسیت به یک ماده در مکمل باشد. در حالی که واکنش به ریز مغذی ها غیر معمول است، علائم می تواند ناشی از موادی باشد که برای تهیه کپسول یا قرص استفاده می شود، این موضوع فقط مختص ویتامین های دوران بارداری نیست.

عوارض مولتی ویتامین های پریناتال

عوارض مولتی ویتامین های پریناتال

خشکی یا خارش پوست

ویتامین A در تخم مرغ، میوه، شیر، هویج، سیب زمینی و طالبی یافت می شود. با مصرف مواد غذایی به اندازه کافی بدن تان برای رشد جنین ویتامین A دریافت می کند، بنابراین ممکن است به مکمل آن نیازی نداشته باشید. لکه های پوستی خارش دار می تواند نشانه مصرف زیاد این ویتامین باشد.

کبودی

بسته به ترکیب مواد مغذی موجود در ویتامین های دوران بارداری، ممکن است از زمان شروع مصرف قرص دچار کبودی شوید. کمبود ویتامین E یا K که به انعقاد خون در بدن کمک می کنند، می تواند منجر به کبودی شود.

نحوه مدیریت عوارض جانبی مولتی ویتامین پریناتال

ساده ترین راه برای برطرف کردن عوارض جانبی مولتی ویتامین پریناتال، امتحان کردن یک مارک متفاوت است. ترکیبات همه قرص های پریناتال یکسان نیست.

شما همچنین می توانید قرص خود را نصف کرده و یک قسمت را صبح و قسمت دیگر را در شب مصرف کنید یا با تایید پزشک روز دیگری آن را مصرف کنید. (این گزینه آخر ممکن است برای افرادی که دوقلو باردار هستند مناسب نباشد، زیرا آن ها بیشتر به مواد مغذی خاص مانند اسید فولیک و آهن احتیاج دارند.)

همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل یا ویتامین در دوران بارداری (به جز اسید فولیک) با پزشک مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

علائم آزار دهنده مانند حالت تهوع، استفراغ، یبوست و تغییرات پوستی که با تغییر مارک ویتامین ادامه یابد، نیاز به تماس با پزشک دارد. ممکن است مشکل هیچ ارتباطی با ویتامین نداشته باشد.

خلاصه مطلب

افرادی که تصمیم به بارداری دارند، باردار یا شیرده هستند باید مولتی ویتامین پریناتال مصرف کنند. بهتر است مصرف این قرص را از 3 ماه قبل از اولین اقدام برای بارداری شروع کرد و در طول بارداری و شیردهی ادامه داد. اگرچه ویتامین های دوران بارداری با عوارض جانبی مانند حالت تهوع، نفخ و تغییرات پوستی همراه هستند، ولی این امر دلیل بر عدم مصرف مکمل نمی شود. ساده ترین راه برای تشخیص این مسئله تغییر مارک قرص است. با این کار می توان متوجه شد که علائم ناشی از ویتامین است یا به طور مستقیم با بارداری ارتباط دارد.

1.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات