آیا مصرف شاه توت در دوران بارداری بی خطر است؟

میوه ها و سبزیجات بهترین منبع تغذیه برای زنان باردار هستند. مصرف برخی از میوه ها در دوران بارداری مجاز و بسیار مفید در نظر گرفته می شوند، سایر میوه ها ممکن است در این دوران ممنوع باشند. اگر به فکر افزودن شاه توت به رژیم غذایی بارداری خود هستید، اما مطمئن نیستید که این میوه در دسته غذاهای بی خطر قرار دارد یا خیر، با مطالعه مطلب زیر با ایمنی مصرف شاه توت در دوران بارداری آشنا شوید.

آیا زنان باردار می توانند شاه توت بخورند؟

بله، شما می توانید با خیال راحت از خوردن شاه توت در دوران بارداری لذت ببرید و آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این وجود، حتما قبل از مصرف میوه را به طور کامل بشویید تا اثر هر گونه آلودگی، سموم دفع آفات و باکتری ها پاک شود، زیرا همه این مواد می توانند منجر به مسمومیت غذایی و همچنین نقایص هنگام تولد شوند. نکته مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که همیشه شاه توت تازه مصرف کنید، زیرا میوه کهنه می تواند باعث گرفتگی معده و مسمومیت غذایی شود.

مصرف شاه توت در دوران بارداری

مواد مغذی موجود در شاه توت

برخی از مواد مغذی موجود در شاه توت عبارت است از:

ماده مغذی مقدار (100 گرم)
کربوهیدرات 10.2 گرم
فیبر 5.3 گرم
شکر 4.9 گرم
پروتئین 1.4 گرم
چربی 0.5 گرم
ویتامین C  21 میلی گرم
آهن 0.6 میلی گرم
کلسیم 29 میلی گرم

 

مزایای سلامتی مصرف شاه توت در دوران بارداری

شاه توت فواید بسیاری برای زنان باردار دارد که برخی از آن ها در زیر توضیح داده شده است:

1. کمک به بهبود هضم

بارداری بر هضم غذا اثر می گذارد و سیستم گوارش را دچار کندی می کند. شاه توت دارای مقادیر زیادی فیبر است که به رفع مشکلات گوارشی در دوران بارداری کمک می کند.

2. مفید برای سلامت استخوان جنین

مقادیر قابل توجه کلسیم و منیزیم موجود در شاه توت برای استخوان های جنین بسیار مفید است و افزودن این میوه به رژیم غذایی بارداری به شکل گیری استخوان های سالم جنین کمک می کند.

3. مفید برای سلامت قلب

مصرف شاه توت نه تنها به عملکرد صحیح قلب مادر کمک می کند، بلکه برای سلامت قلب جنین نیز مفید است. اگر زن بارداری به بیماری قلبی مادرزادی مبتلا باشد، مصرف شاه توت می تواند خطر انتقال بیماری به جنین را کاهش دهد.

4. مفید برای بینایی

مصرف منظم شاه توت نه تنها برای بهبود بینایی مادر مفید است، بلکه برای سلامت چشم جنین نیز موثر است.

5. پیشگیری از نقایص هنگام تولد

از آن جا که شاه توت سرشار از فولات است، برای جلوگیری از انواع نقایص هنگام تولد مفید است. همچنین، خطر سقط جنین را در زنان باردار کاهش می دهد.

6. جلوگیری از خونریزی بیش از حد

شاه توت حاوی مقدار مناسبی ویتامین K است که به دلیل خاصیت لخته شدن خون برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد در دوران بارداری بسیار مفید است.

مصرف شاه توت در دوران بارداری

7. بهبود عملکرد رگ های خونی

مصرف روزانه شاه توت برای عملکرد مناسب رگ های خونی بسیار موثر است و در نتیجه به خون رسانی کافی مادر به جنین کمک می کند.

8. مبارزه با سرطان

وجود ریزمغذی ها در شاه توت برای از بین بردن سلول های سرطانی موثر است و می تواند از مادر و جنین در برابر عواقب خطرناک این بیماری محافظت کند.

آیا شاه توت می تواند مضر باشد؟

درست مانند هر چیز دیگری که مزایا و معایب خاص خود را دارد، همین مسئله در مورد مصرف شاه توت در دوران بارداری نیز صادق است.

برخی از مضرات خوردن شاه توت در دوران بارداری عبارت است از:

– ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک در زنان باردار شود.

– اگر به مقدار زیاد مصرف شود ممکن است منجر به اسهال شود.

اگرچه مصرف شاه توت در دوران بارداری بی‌خطر است، اما در صورتی که به بیماری های پانکراتیت، دیسکینزی یا عدم تحمل اگزالیک مبتلا هستید، بهتر است در این دوران از خوردن شاه توت اجتناب کنید.

دستور العمل های سالم شاه توت برای زنان باردار

در دوران بارداری می توانید شاه توت را به شکل تازه، خشک، منجمد، دسر، پودینگ، سالاد و روش های مختلف مصرف کنید. در ادامه چند دستور العمل سالم برای خوردن شاه توت در دوران بارداری آورده شده است:

– 2 قاشق غذاخوری از برگ خشک شاه توت را بردارید و در 1/2 لیتر آب داغ دم کنید. برای غلبه بر مشکل دیابت در بارداری نصف لیوان از این نوشیدنی را 3 بار در روز مصرف کنید.

– برای غلبه بر ورم معده می توانید 50 گرم شاه توت را نیم ساعت قبل از غذا میل کنید.

– 2 قاشق غذاخوری شاه توت خشک را در یک فنجان آب داغ حدود 15 دقیقه دم کنید. برای غلبه بر علائم استوماتیت، گلودرد و بیماری کاتارال در دوران بارداری می توانید 1/3 از این دمنوش را 3 بار در روز مصرف کنید.

شما می توانید با اضافه کردن شاه توت به رژیم غذایی روزانه بارداری خود، از فواید بی شمار این میوه بهره مند شوید. با این حال، به منظور جلوگیری از هرگونه عوارض سلامتی حتما قبل از مصرف با متخصص زنان مشورت کنید.

4 4 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات