مصرف خاکشیر در بارداری

مصرف خاکشیر در بارداری

خاکشیر گیاهی یک یا دو ساله از تیره شب‌بویان است و در دشت و مناطق کوهستانی می‌روید. این گیاه پرخاصیت از فواید زیادی برخوردار است و نه تنها برای درمان برخی بیماری ها کاربرد دارد، بلکه می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

از دانه های خاکشير در طب سنتی به عنوان درمان اسهال، ادرارآور، تب بر، رفع التهاب کليه و خیلی موارد دیگر استفاده می شود. یکی از خواص مهم خاکشیر تقویت دستگاه گوارش است، به این ترتیب که ترکیب خاکشیر با آب سرد کیفیت قابض پیدا میکند و یک داروی ضد اسهال است، اما با آب جوش لینت را افزایش میدهد و یک داروی ضد یبوست است.

استفاده از انواع داروهای گیاهی و شیمیایی در دوران بارداری باید با احتیاط و زیر نظر پزشک صورت گیرد، با این وجود برخی داروهای گیاهی وجود دارند که عارضه‌ای برای مادر و جنین به همراه ندارند و می‌توانند به درمان مشکلات دوران بارداری کمک کنند. مصرف خاکشیر در بارداری می تواند مفید و مضر باشد، بنابراین بهتر است قبل از استفاده درباره فواید و عوارض آن اطلاعات کافی داشت.

بر اساس پژوهش های جدید مصرف خاکشیر در بارداری، تاثیرات به سزایی در بهبود و تهسیل روند زایمان طبیعی و سزارین دارد. اثرگزاری این گیاه معجزه آسا به اثبات رسیده است. زنانی که در دوران بارداری از خاکشیر استفاده می کنند، زایمان واژینال موفق تری دارند و کمتر از بقیه درگیر مشکلات زایمان و پس از آن می شوند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد خاکشیر ارائه می شود.

مصرف خاکشیر در بارداری

خواص خاکشیر برای زنان باردار

درمان یبوست

بیشتر خانم ها در دوران بارداری دچار یبوست می شوند. خاکشیر یکی از بهترین روش های درمان یبوست بدون نیاز به دارو است.

آماده شدن دهانه رحم برای زایمان

مصرف شربت خاکشیر در اواخر دوران بارداری موجب باز شدن دهانه رحم و کمک به زایمان طبیعی می‌ شود و روند زایمان را آسان می‌کند.

افزایش سلامت و هوش جنین

پژوهش ها نشان داده که سلامت نوزادان در بدو تولد با مصرف خاکشیر در بارداری در ارتباط است.

در نظر داشته باشید خاکشیر به دلیل خاصیت ملین خود، اثر نرم کنندگی بر دهانه رحم دارد و مصرف آن در اوایل بارداری یک خطر محسوب می گردد، زیرا می تواند سقط جنین را به همراه داشته باشد. در عین حال همین اثر یک نکته مثبت برای اواخر بارداری است، زیرا به تسهیل زایمان طبیعی کمک می کند.

مصرف خاکشیر در بارداری

طریقه مصرف خاکشیر

– خاکشیر را به مقدار مورد نیاز با آب سرد خیس کنید. صبر کنید تا کمی خیس بخورد و خاک و مواد دیگر آن جدا شود. سپس آن را میل کنید.

– برای تهیه شربت خاکشیر می توانید به خاکشیر خیس خورده کمی شکر و آب لیمو اضافه کنید. (می توان از ترکیبات دیگری برای طعم دهی به این شربت استفاده کنید مانند زعفران، عسل، ترنجبین و تخم شربتی)

– برای درمان یبوست در دوران بارداری می ‌توانید به مدت ده دقیقه یک قاشق چایخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوشیده ولرم ریخته، با کمی عسل شیرین کنید و روزی ۱ تا ۲ مرتبه مصرف کنید.

– برای درمان ورم و جای زخم باید خاکشیر را بکوبید و به صورت موضعی بر روی جراحات قرار دهید.

– برای درمان سنگ کلیه، باید خاکشیر را چند مرتبه بشویید و به مدت ۱۲ ساعت اجازه دهید تا در آب خیس شود.

خوردن خاکشیر برای چه افرادی مناسب نیست؟

– افراد مبتلا به ورم یا بیماری‌های معده

– افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری‌های روماتیسمی و آرتروز رنج می برند

– افرادی که با خوردن خاکشیر دچار سردرد می شوند (این افراد باید باید خاکشیر را با کتیرا بخورند)

شربت خاکشیر برای خانم‌های باردار بسیار مفید است و از مشکلات گوارشی و یبوست جلوگیری می کند. با توجه به حساس بودن دوران بارداری بهتر است هر گونه داروی شیمیایی و گیاهی متعادل مصرف شود.

مترجم: محدثه محمدی

4.3 6 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

خیلی عالی مرسی

با سلام وعلیکم خدمت شما خانم من دوماهه باردار هست وازیبوست هم رنج میبرد چنان که خون ریزی هم دارد آیا خاکشیر مصرف کند یاخیر لطفا جواب ارایه کنید

خیر مصرف نکنه چون خون ریزی داره