دلایل فشار و درد واژن در بارداری

مشکلات شایع در همه سه ماهه ها (تمام مراحل بارداری)

برخی عوامل می توانند باعث ایجاد احساس فشار در واژن یا لگن در تمام مراحل بارداری شوند. این شامل:

یبوست

بسیاری از زنان در طول بارداری با یبوست دست و پنجه نرم می کنند. یبوست می تواند باعث احساس پری یا فشار در واژن شود، به ویژه هنگامی که مدفوع سفت است.

نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن میوه و سایر غذاهای سرشار از فیبر ممکن است به یبوست کمک کند.

عفونت های مثانه

برای برخی از زنان، فشار یا درد می تواند نشان دهنده عفونت مثانه باشد. احتمال ابتلای زنان به عفونت مثانه در دوران بارداری بیشتر است.
اگر فشار واژن یا لگن در کنار مشکل رفتن به دستشویی، درد هنگام ادرار یا تب ایجاد شود، مراجعه به پزشک ضروری است. درمان عفونت های مثانه آسان است، اما بدون درمان، می تواند بدتر شده و خطر مشکلات سلامتی در دوران بارداری را افزایش دهد.

دلایل فشار و درد واژن در بارداری

افتادگی اندام لگن (POP)

هنگامی که فشار واژن شدید است، می تواند نشانه POP باشد. POP زمانی اتفاق می افتد که اندام های داخل یا نزدیک لگن به سمت پایین حرکت می کنند ، گاهی به داخل واژن یا روده.

POP قابل درمان است اما می تواند باعث بی اختیاری، درد شدید و عوارض شدید شود. زنانی که به طور ناگهانی احساس فشار شدید می کنند، در کنترل روده یا مثانه خود دچار مشکل می شوند یا متوجه می شوند چیزی به داخل واژن آنها فشار می آورد، باید با پزشک مشورت کنند.

دهانه رحم ضعیف

برخی از زنان دارای دهانه رحم ضعیفی هستند که گاهی اوقات به آن نارسایی دهانه رحم یا نارسایی سرویکس می گویند. برخی از زنان مبتلا به این عارضه ممکن است دچار سقط یا زایمان زودرس شوند زیرا دهانه رحم آنقدر قوی نیست که بتواند از رحم حمایت کند. در بیشتر موارد، دهانه رحم ضعیف با مداخله اولیه قابل درمان است. زنانی که فشار شدیدی در ناحیه واژن احساس می کنند، به ویژه در اوایل بارداری، می توانند از پزشک بخواهند تا دهانه رحم آنها را بررسی کند. یک عمل یا آسیب قبلی دهانه رحم، از جمله مواردی که در هنگام زایمان ایجاد می شود، ممکن است خطر ضعف دهانه رحم را افزایش دهد.

چگونه می توان درد و فشار واژن را کاهش داد؟

از آنجا که فشار واژن اغلب به دلیل ضعف ماهیچه ها و فشار روی لگن است ، ورزش های کششی ملایم می تواند این فشار را کم کند.

یوگا یا ورزش کششی ملایم می تواند به کشش های راحت و ایمن کمک کند. استفاده از فوم رولر می تواند به شل شدن ماهیچه ها کمک کند. اگر درد شدید است، استفاده از یک پد گرم کننده در ناحیه درد می تواند کمک کنده باشد. حرارت را کم نگه دارید و پد را بعد از حداکثر 10 دقیقه بردارید. روش های دیگر ممکن است باعث تسکین فوری نشود، اما می تواند خطر برخی شرایط را که باعث ایجاد فشار واژن می شوند ، کاهش دهد. این استراتژی ها عبارتند از:

انجام تمرینات کف لگن کگل. ماهیچه های لگن را طوری فشار دهید که انگار سعی می کنید از ادرار اجتناب کنید، 10 ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید. حداقل 10 بار در روز این کار را تکرار کنید. این امر همچنین می تواند ماهیچه هایی را که بدن برای بیرون راندن نوزاد از آن استفاده می کند، تقویت کند.

دلایل فشار و درد واژن در بارداری

در دوران بارداری فعال باشید. حتی تمرینات با شدت کم مانند پیاده روی می تواند به تقویت ماهیچه ها و ارتقاء وضعیت خوب بدن کمک کند. این ممکن است درد و فشار را تسکین داده و عضلات لگن را قوی نگه دارد.

نوشیدن مقدار زیادی آب. هیدراته بمانید، به ویژه پس از ورزش و در هوای گرم. این امر می تواند از یبوست جلوگیری کند.

عوارض

در بیشتر موارد، فشار واژن فقط یک عارضه ناخوشایند بارداری است که ناشی از ضعیف شدن ماهیچه های لگن و افزایش وزن است.

با این حال، گاهی اوقات نیاز به درمان دارد تا به زن و نوزاد آسیبی نرساند. به عنوان مثال، یک عفونت درمان نشده می تواند در سراسر بدن گسترش یابد و نوزاد را در معرض خطر قرار دهد. حتی ممکن است باعث زایمان زودرس شود. ماهیچه های بسیار ضعیف لگن می توانند منجر به POP شوند. این وضعیت دردناک می تواند باعث بی اختیاری ادرار، درد در هنگام رابطه جنسی و تغییر در ظاهر دستگاه تناسلی شود. برخی از زنان در دوران بارداری یا هنگام زایمان دچار آسیب عضلانی می شوند. هورمون رلاکسین ممکن است خطر آسیب های عضلانی را افزایش دهد. بنابراین برای حفظ قدرت ماهیچه ها مهم است که از نظر فیزیکی فعال باشید.

هرگونه صدمه ای که یک زن در دوران بارداری تجربه می کند می تواند زایمان را دشوارتر کند. عوارض ناشی از بارداری همچنین ممکن است دوره پس از زایمان را دشوارتر کند، بهبود را کند کرده و به طور بالقوه به سلامت روان آسیب برساند.

زمان مراجعه به پزشک

زنان باید در دوران بارداری به طور مرتب به پزشک یا ماما مراجعه کنند. استفاده از این ویزیت ها برای بحث در مورد همه علائم، حتی اگر آنها جزئی به نظر برسند، بسیار حیاتی است.

دلایل فشار و درد واژن در بارداری

در اوایل بارداری، زنان فقط هر چند هفته ممکن است به پزشک مراجعه کنند. اگر آنها فشار یا درد شدیدی را تجربه می کنند یا علائم دیگری مانند تب، ادرار دردناک، خونریزی یا تغییر در حرکات نوزاد دارند، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

چشم انداز

فشار واژن در دوران بارداری تنها یکی از علائمی است که زنان در دوران بارداری تجربه می کنند. معمولاً نباید باعث نگرانی شود و می تواند نشانه خوبی باشد که بدن هورمون های مناسب را ترشح می کند و رحم همانطور که انتظار می رود رشد می کند.

کمی احتیاط در بارداری می تواند به تشخیص مشکلات قبل از اضطراری کمک کند. هرگز در مراجعه به پزشک تردید نکنید.

2.7 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات