آیا معده درد در بارداری طبیعی است؟

درد جزئی در معده و شکم یکی از مشکلات معمول در دوران بارداری است و به ندرت نشانه ی این است که مشکل مهمی وجود دارد. اما اگر شما این دردها را شدید حس می کنید و به نظرتان نیاز به پزشک و درمان دارید باید آن را جدی بگیرید زیرا ممکن است نشانه ی بارداری خارج از رحم، سقط جنین، جدا شدن جفت یا مشکلات جدی دیگر باشد.

ما در ادامه به شما توضیح می دهیم که چه علائم و دردهایی در خصوص معده و شکم در دوران بارداری مهم است و باید نزد پزشک بروید.

درد و ناراحتی معده در دوران بارداری

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری طبیعی است و به طور معمول جای نگرانی ندارد. تهوع صبحگاهی در برخی از مادران خیلی زود شروع می شود، حدود 2 تا 4 هفته پس از لقاح؛ دوره ی اوج تهوع در بیشتر مادران از هفته 9 تا 16 شدت پیدا می کند و معمولا نهایتا تا هفته 22 بارداری بسیار کم یا تمام می شود.

نشانه های تهوع صبحگاهی شامل استفراغ و تهوع است. خیلی از زنان برای این مساله نیازی به دارو پیدا نمی کنند؛ گرچه داروهایی برای این مشکل وجود دارد و شاید بتواند اثرگذار باشد.

اگر شما تجربه ی بیماری یا دردهای شکمی یا معده درد دارید، پس این درد در بارداری نمی تواند نشانه ی سقط جنین باشد. مشکلات دستگاه گوارش در بارداری رایج هستند اما اگر این درد با علائم دیگری شبیه آنفلوآنزا مانند تب، درد عضلانی، سردرد و … همراه بود بهتر است تا به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. این حالت فراتر از یک تهوع صبحگاهی معمول است.

زنان باردار مستعد مسمومیت و عفونت های غذایی هستند؛ گاهی اوقات عفونت (مانند لیستریا) می تواند برای جنین و نوزاد نیز عوارض داشته باشد؛ این عفونت ها حتی برای افراد غیر باردار نیز خطرناک است. اگر دچار مسمویت شدید حتما باید برای چکاپ و بررسی های دقیق تر نزد پزشک بروید.

معده درد در بارداری

دردهای شکمی معمول در دوران بارداری

اگر شما دردهای معمولی شکمی دارید اما این درد فقط به معده خلاصه نمی شود؛ این می تواند به خاطر دوره ی بارداری باشد و مشکل جدی نباشد اما در صورت تشدید نیاز به بررسی دارد. در دوران بارداری با افزایش سایز و حجم رحم، به ارگان های داخلی بدن فشار وارد می شود و درد در این مناطق تا حدی طبیعی است.

مهم ترین دلایل شامل:

انقباضات براکستون هیکس: در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری این انقباضات ایجاد می شود که اغلب بدون درد است اما شاید احساس ناراحتی یا درد خفیفی را تجربه کنید.

دردهای شکمی، گرفتگی (کرامپ): این دردها ممکن است به علت انبساط رحم رخ دهد. معمولا شدید نیستند، چندین دقیقه طول می کشد و با کمی استراحت برطرف می شود.

گاز، نفخ یا یبوست: به دلیل بالا بودن سطح هورمون پروژسترون در بارداری این حالت ها ایجاد می شود، زیرا این هورمون سبب کاهش سرعت هضم غذا می شود.

درد لیگمان گرد: شما ممکن است در سه ماهه ی دوم درد لیگمان را تجربه کنید زیرا رباطی که از رحم به کشاله ران وصل است، کشیده می شود. این درد گاه می تواند خیلی شدید، دردناک و کسل کننده باشد و با تغییر حالت برطرف می شود.

معده درد در بارداری

درد شکمی و سقط جنین

اگر درد شکمی شدیدی را در ناحیه ی تحتانی لگن یا کمر احساس کردید و این حالت همراه با حالت تهوع، استفراغ یا خونریزی واژینال بود؛ حتما باید با پزشک تماس بگیرید، این مساله ممکن است نشانه های سقط جنین باشد.

اگرچه، دردهای شکمی در بارداری می تواند طبیعی باشد اما اگر شما لکه بینی یا خونریزی ندارید و هیچ نشانه ای مبنی بر سقط جنین را احساس نمی کنید اما کرامپ و گرفتگی شکمی تان ادامه دارد باز هم باید برای ویزیت نزد پزشک بروید، ممکن است مشکل دیگری در حال رخ دادن باشد.

نشانه ها و علائم سقط جنین وابسته به مسایل دیگر سلامتی شخص است و ممکن است در همه ی افراد به یک صورت نباشد. اما به طور معمول در بیشتر افراد این علائم شامل:

دردهای شکمی

درد کمر

خونریزی که به تدریج بیشتر می شود

گرفتگی

تب

ضعف و خستگی

برخی از زنان ممکن است این علائم را تجربه کنند اما سقط جنین رخ ندهد، به هر صورت بهتر است اگر هر کدام از این نشانه ها را تجربه کردید، آرامش خود را حفظ کرده، نزد پزشک مراجعه کنید.

دردهای شدید شکمی در دوران بارداری

اگر شما درد شدیدی را در اوایل بارداری خود احساس کردید، باید سریع به اورژانس بروید. شما نیاز دارید تا برای بارداری خارج از رحم بررسی شوید؛ این موضوع مهم است و می تواند تهدید کننده ی زندگی مادر باشد.

گاهی اوقات، این درد می تواند به دلیل جدا شدن جفت باشد که این مساله نیز خطری جدی برای زندگی مادر و نوزاد به حساب می آید و نیاز به رسیدگی سریع پزشکی دارد. اگر جدا شدن جفت، پس از هفته ی بیستم بارداری رخ دهد، نیاز به بررسی پزشکی و شاید زایمان زودرس پیدا می کنید.

دردهای شکمی به خودی خود می تواند نشانه ی زایمان زودرس باشد. درمان به موقع و بررسی در زمان لازم می تواند جلوی این مساله را بگیرد. پره اکلامپسی که به دلیل افزایش فشار خون مادر و دفع پروتئین از ادرار رخ می دهد، می تواند با دردهای بالای شکم نیز خود را بروز دهد.

اگر در این شرایط درمان به موقع اتفاق نیفتد، اکلامپسی می تواند منجر به مشکلات متعدد در اندام ها، تشنج یا کما و رشد جنین با وزن کم شود.

معده درد در بارداری

افزون بر این، در بارداری ممکن است دردهای دیگری را نیز تجربه کنید که قبلا آنها را نداشته اید. بعضی از این دردها شاید اتفاقی در بارداری ایجاد شود و برخی هم بیشتر در حاملگی رخ می دهند.

برخی از آنها شامل:

آپاندیسیت

سنگ کیسه صفرا (كله ليتيازيس)

سنگ کلیه

پانکراتیت (التهاب لوز المعده)

عفونت مجاری ادراری

در آخر باید بگوییم؛ اگر شما سابقه ی بیماری معده یا مشکل گوارشی دارید بهتر است از ابتدا این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. در دوران بارداری معده درد یا درد جزئی در شکم می تواند عادی باشد اما باز هم برای احتیاط بهتر است تا این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.

ترجمه: نفیسه اسلامبولچی

3.5 4 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات