همه چیز درباره آزمایش هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم) HSG

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

زایمان یکی از بزرگترین شادی های زندگی برای هر زنی است. کافی است این مساله را از کسانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند بپرسید تا ببینید که آنها با چه اشتیاقی این احساس را تأیید می کنند. احساس نگه داشتن یک نوزاد برای اولین بار در آغوش شما واقعا شگفت انگیز است. خوشحالی عمیق عبارتی است که به بهترین وجه توصیف آن لحظه های حساس است.

متأسفانه، برخی از زوج ها هستند که این شادی را تجربه نمی کنند. آنها حتی پس از تلاش مکرر قادر به بارداری نیستند. دلایل ناباروری بسیار است، اما درمان نازایی نیز وجود دارد. یکی از گزینه های درمانی آزمایش و تزریق HSG است. اگر می خواهید باردار شوید اما تلاش های شما تا کنون بی نتیجه بوده، شاید این راهکار برای شما مفید باشد.

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

روشی است که از اشعه ایکس برای بررسی رحم یک زن و بررسی لوله های فالوپ استفاده می شود. این روش اشعه ایکس با استفاده از مواد کنتراست از طریق دهانه رحم از داخل رحم عکسبرداری می کند. کل روش کمتر از 10 دقیقه طول می کشد و هیچ نگرانی وجود ندارد.

آیا می توانید بعد از آزمایش HSG باردار شوید؟

در آزمایش HSG، یک رنگ، معمولاً ید، از طریق دهانه رحم به رحم زن تزریق می شود و سپس تصاویر اشعه ایکس گرفته می شود. رنگ به لوله های فالوپ می رسد و تصاویر واضح تری را به پزشک ارائه می دهد. این امر آنها را قادر می سازد تا علت ناباروری را با دقت بیشتری مشخص کنند. اگر در لوله ها آسیب دیده یا انسداد وجود داشته باشد، در تصاویر گرفته شده ظاهر می شود. این امر باعث می شود تا علت نازایی را راحت تر کشف شود و در نتیجه درمان نیز بهتر انجام شود.

در حالی که آزمایش HSG در درجه اول برای اهداف تشخیصی است، مشاهده شده که احتمال بارداری به طور طبیعی در زنان نابارور را افزایش می دهد. اعتقاد بر این است که میزان بارداری بعد از آزمایش HSG حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از زنانی است که قبلاً این آزمایش را انجام نداده اند. این آزمایش خود درمانی برای ناباروری نیست. این کار فقط برای درک دلایل ناباروری انجام می شود. اما بسیاری از خانمها پس از انجام این آزمایش باردار می شوند. دلایل این رخداد مشخص نیست. از این رو، بارداری پس از انجام آزمایش HSG ممکن است یک تصادف باشد. همچنین ممکن است به دلایل ناشناخته در روند انجام آزمون باشد. در حالی که آزمایشات HSG به هیچ وجه درمانی برای ناباروری نیست، زنان نابارور بعد از انجام این آزمایش احتمال بارداری بیشتری دارند. بنابراین ، قطعاً ارزش انجام دادن را دارد.

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

آزمایش HSG با کنتراست مبتنی بر آب یا روغن

بخشی از آزمایش شامل تزریق رنگ به رحم زن از طریق دهانه رحم وی است. این کار به این صورت انجام می شود که اشعه ایکس واضح تر شود و پزشک می تواند هرگونه آسیب احتمالی را که در دهانه رحم (سرویکس) وجود دارد، تشخیص دهد. پزشک، پس از تزریق رنگ به داخل رحم، می تواند شکل رحم را بسیار واضح تر ببیند. با این حال، این کار به نوعی شستشوی لوله های فالوپ را نیز انجام می دهد؛ به این معنی است که رنگ تزریق شده باعث پاک کردن هرگونه انسداد در مسیر لوله های فالوپ می شود و حرکت اسپرم ها را به سمت تخمک راحت تر می کند. این به اسپرم کمک می کند تا تخمک را بارور کند و احتمال بارداری را افزایش می دهد. اگر شستشوی لوله به عنوان یک اقدام درمانی انجام شود، دیگر نیازی به استفاده از اشعه ایکس پس از آن نیست. شستشوی لوله می تواند با کنتراست های محلول در آب، محلول در روغن یا ترکیبی انجام شود.

در هنگام استفاده از کنتراست محلول در آب یا کنتراست ترکیبی، شانس حاملگی افزایش چشمگیری ندارد. با این حال، استفاده از کنتراست محلول در روغن می تواند منجر به بارداری شود. زوجینی که تحت این عمل قرار گرفته اند، شانس آنها در حدود 25٪ افزایش یافته است.
اگر برای انجام این روش در خصوصی سلامتی رحم خود مشکوک هستید، ما به برخی از سؤالات متداول که بیشتر زوج ها آنها را دارند، پاسخ داده ایم.

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

1. آیا اشعه ایکس می تواند روی تخمک ها اثر بگذارد؟

اشعه ایکس به هیچ وجه روی تخمک ها اثری نمی گذارد، زیرا تخمک ها همیشه در حالت بلوغ قبل از لقاح قرار دارند. وقتی عمل با اشعه ایکس انجام می شود، اشعه بسیار کمتری وجود دارد که از بدن زن عبور می کند و به هیچ وجه به تخمک آسیب نمی رساند. همچنین به جنین در حال رشد نیز آسیب نمی رساند.

2. آیا رنگ می تواند به تخمک ها، رویان یا جنین آسیب برساند؟

اگر در دوران بارداری تزریق انجام شود، ممکن است رنگ به جنین آسیب برساند. اما به هیچ وجه به تخمک یا رویان صدمه نمی زند.

چرا آزمایش HSG شانس بارداری را افزایش می دهد؟

منظور از تزریق یک رنگ به داخل رحم زن برای روشن تر شدن اشعه X یا گرفتن تصاویر از رحم زن و لوله های فالوپ است، اما حتی می تواند به لقاح کمک کند. هنگامی که رنگ به لوله های فالوپ منتقل می شود، هرگونه انسداد موجود در مسیر را از بین می برد و راه رسیدن اسپرم را به لوله های فالوپی باز می کند. به اینعمل شستشوی لوله گفته می شود و می تواند به افزایش بارداری کمک کند. اگرچه در لاپاراسكوپي شستشوی لوله ها انجام می شود اما سخت تر است و انجام آن در طول تست HSG راحت تر انجام می شود و گاهی اوقات، هرگونه انسداد مربوط به ناباروری را از بین می برد.

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

چه مدت طول می کشد تا بعد از آزمایش HSG باردار شوید؟

تا سه ماه پس از انجام آزمایش احتمال بارداری حدود 25٪ افزایش می یابد. بنابراین، زوج ها باید 3 ماه پس از انجام آزمایش، برای بارداری تلاش کنند. اگرچه این آزمایش به بیشتر زنان در بارداری کمک می کند، اما درمانی برای ناباروری نیست. اگر حتی بعد از روزها و ماهها تلاش نتیجه ای نگرفتید، باید با پزشك معاینه كنید.

از آنجا که رنگ تزریقی به پاکسازی انسداد داخل رحم کمک می کند، مسیری آسان تر را برای رسیدن اسپرم به تخمدان ایجاد می کند، در نتیجه شانس بارداری را افزایش می دهد. بنابراین شستشوی لوله ها قطعاً برای زوجینی که در حال باردار شدن هستند، یک کار مفید است. شما می توانید این آزمایش را در نظر بگیرید اما گزینه های دیگر را نیز امتحان کنید. تست HSG به عنوان ابزار تشخیصی برای کمک به پزشکان در درک مشکل در یک زن است و آنها می توانند یا نمی توانند منجر به بارداری شوند. اگر بعد از انجام این آزمایش باردار نشدید، امید خود را از دست ندهید. برای معالجه ی ناباروری امتحان کنید تا به زودی فرزند کوچک خود را در آغوش بگیرید!

سونوگرافی برای بررسی وضعیت باروری

4.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
15 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

ممنون از خانم طاهری عزیز ، که با صبر حوصله و توضیحات کامل و عالی خودشون استرس و نگرانی من را کم کردن و من بعد از یکسال به تعویق انداختن این کار رو انجام دادم
خدارو شکر میکنم با این مرکز اشنا شدم

من از غرب تهران رفتم اونجا. همه چیز مرتب و منظم بود.خیلی خوشم اومد. کارکنان مهربون و خوبی داشت. ازشون ممنونم.
مخصوصا خانم عباس زاده که انقدر با آرامش بودن که آرامششون به آدم منتقل می شد.
خیلی قشنگ وعالی همه چیز برام توضیح دادن.
چند ماه بود برای انجام این کار این دست و اون دست می کردم. خوشحالم که بالاخره اونجا رو انتخاب کردم.

سلام
کسی که لوله های فالوپ رو با جراحی بسته، با آزمایش hsg ممکنه دوباره باز بشه؟

من برای عکس رنگی رفتم یه بار دوسال پیش رفتم خیلی عالی بود ولی برای چندروز پیش دوباره رفتم بیمارستان روحانی نژاد بابل کارشون افتضاح بود نمیدونم چی رو پاره کردن که تخمدان ها ورحمم متورم شد بعد دوساعت تب ولرز کردم چهار روز بیمارستان بستری بودم

سلام
مرکز شما عکس رنگی همراه با بیهوشی هم انجام میده؟
انقد که از دردای وحشتناکش گفتن واقعا میترسم

سلام و ممنون از توضیحاتتون

میگن فاصله تموم شدن سیکل قاعدگی و انجام این تصویربرداری، نباید نزدیکی داشت؛ میخوام بدونم به ارگاسم رسیدن زن، بدون دخول هم نباید انجام بشه؟
ممنونم

سلام.
خسته نباشید.

آمادگی قبل و بعد عکس رنگی چی هست؟
در مرکز شما با بیحسی و توسط دکتر خانم انجام میشود؟؟؟

سلام.
شرایط و کارهای قبل و بعد عکس رنگی چی هست؟
توسط دکتر خانم و با بی حسی انجام میشه؟

سلام تست HSG درد هم دارد؟؟؟

ممنونم از همه ی پرسنل خصوصا خانم دکتر عزیز. واقعا همه چیز عالی بود بهتر ازین نمیشد. کاملا با صبر و حوصله و توضیحات کامل انجام دادن و همونطور که گفتن کاملا راحت و بدون درد انجام شد.

ممنون از خانم طاهری عزیز و بسیار حرفه ای که کار من به بهترین نحو ممکن انجام شد

با سلام من پیش خانم طاهری عزیز در مرکز شما انجام دادم ایشان بهترین پرسنل اونحا با اختلاف هستند اینقدر دقیق مهربان با حوصله و برای من دوبار انجام دادند تا لوله های فالوپ من باز شد قطع به یقین نددیدید و نخواهید دید که یه پزشک اینجوری واستون انرژی بزاره ….ممنون از مرکز صدرا و دکتر رضوانی زاده که سونو گرافی واژینال هم ایشان با دقت برای من انجام دادند و سوال های منو جواب دادند فقط کمی شوغ هستند که با توجه به سطح بالای محموعه قابل پیش بینی بود قبلش وقت بگیرید