هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

شما اکنون در ماه دوم و در سه ماهه اول بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک دانه ی کنجد است.

تا پایان بارداری، 35 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته پنجم

بچه قورباغه

در اعماق رحم شما، رویان به سرعت در حال رشد است و بیشتر از این که شبیه انسان باشد، شبیه یک بچه قورباغه است. اکنون رویان از سه لایه به نام های اکتودرم (لایه ی بیرونی)، مزودرم (لایه ی میانی) و اندودرم (لایه ی درونی) تشکیل شده است که این لایه ها به زودی تمام اعضاء و بافت های جنین را شکل خواهند داد.

مغز

مغز، نخاع و رشته های عصبی از لوله عصبی جنین شکل می گیرند که از لایه ی بالایی یعنی اکتودرم شروع به رشد می کنند. لایه ی اکتودرم باعث ایجاد پوست، مو، ناخن، غدد عرقی و پستانی و مینای دندان هم خواهد شد.

قلب

قلب و سیستم گردش خون در لایه ی میانی (مزودرم) شروع به شکل گیری می کنند. (در واقع در این هفته، یک قلب کوچک شروع به تپش کرده و خون را پمپاژ می کند). لایه ی مزودرم، ماهیچه ها، غضروف، استخوان و بافت زیر پوست جنین را هم تشکیل خواهد داد.

هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

ریه ها و روده ها

لایه ی سوم (ایندودرم)، تبدیل به ریه ها، روده ها، دستگاه ادراری اولیه، تیدروئید، کبد و لوزالمعده خواهد شد. جفت اولیه و بند ناف که اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می رسانند، در حال حاضر کار خود را به خوبی انجام می دهند.

نشانه های بارداری در هفته پنجم

نداشتن نشانه ای خاص

در صورتی که هنوز نشانه های بارداری را ندارید، نباید نگران شوید، چرا که بیشتر زنان در این هفته از بارداری مانند شما هستند و نشانه ی خاصی را حس نمی کنند. در واقع، بیشتر نشانه های اولیه بارداری از هفته ی آینده شروع خواهند شد.

حساس شدن و تورم سینه ها

حساس شدن سینه ها می تواند یکی از نشانه های اولیه ی بارداری باشد. افزایش سطح هورمون، جریان خون را افزایش می دهد و همین امر باعث می شود تا سینه ها متورم، دردناک و حساس بشوند و حالت گزگز پیدا کنند.

خستگی

دلیل احساس خستگی در اوایل بارداری مشخص نیست، اما احتمال دارد تغییرات هورمونی در ایجاد خستگی نقش داشته باشد.

حالت تهوع یا استفراغ

حالت تهوع صبحگاهی می تواند در هر ساعت از روز هم به وجود بیاید. این حالت به طور معمول در حدود هفته ششم بارداری شروع می شود ولی امکان دارد که از هفته چهارم هم شروع بشود. در بیشتر موارد، این حالت تا پایان سه ماهه اول از بین می رود. برخی از زنان دچار شکم درد هم می شوند.

کارهایی که در هفته پنجم بارداری باید انجام دهید:

هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

یادداشت کردن آخرین دوره عادت ماهیانه

اولین روز از آخرین دوره عادت ماهیانه خود را یادداشت کنید تا پزشک بتواند بر اساس آن، زمان زایمان را تعیین کند. همچنین فهرستی از سوالاتی را که به ذهنتان می رسد و قصد دارید در اولین مراجعه به پزشک از او بپرسید، تهیه کنید.

تهیه ی فهرستی از داروهای مصرفی

تمام داروها و تمام مکمل هایی را که مصرف می کنید، یادداشت کنید و از بی خطر بودن مصرف آن ها در دوران بارداری، از پزشک خود سوال کنید.

پرس و جو در رابطه با سابقه ی بیماری های خانوادگی

از افراد خانواده ی خود و خانواده همسرتان درباره ی سابقه ی بیماری های آن ها صحبت کنید و در صورت وجود هرگونه بیماری مزمن یا ناهنجاری های ژنتیکی در افراد خانواده، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

استفاده از اپلیکیشن های بارداری

اپلیکیشن های بسیاری برای دوران بارداری طراحی شده اند که می توانند شما را در این دوران راهنمایی کنند.

3 6 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات