هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری

شما اکنون در ماه نهم و در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک هندوانه است.

وزن جنین حدود 3 کیلو و 300 گرم و قد او حدود 51 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 1 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته سی و نهم

کامل شدن جنین

اکنون جنین شما کامل (فول ترم یا ترم کامل) است و منتظر است تا دنیای بیرون را ببیند. جنین در 39 تا 40 هفتگی کامل می شود. نوزادانی که قبل از هفته ی 37 بارداری به دنیا می آیند، نارس (preterm) بوده و نوزادانی که بین هفته های 37 و 38 به دنیا می آیند، زودرس (early term) هستند. از طرفی دیگر به نوزادانی که در هفته 41 بارداری به دنیا می آیند، نوزادان انتهای ترم (late term) و به نوزادانی که پس از هفته 42 به دنیا می آیند، نوزادان پس از ترم (post-term) اطلاق می شود.

افزایش چربی های بدن

ایجاد لایه ای از چربی برای کنترل دمای بدن در دنیای بیرون، ادامه دارد و به احتمال زیاد قد جنین شما اکنون 51 سانتی متر بوده و وزن او حدود 3 کیلو و 300 گرم است. (وزن نوزادان پسر، اندکی بیشتر از نوزادان دختر است.)

هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری

نشانه های بارداری در هفته سی و نهم

لگد زدن جنین

تعداد ضربه های جنین را همچنان تحت نظر قرار داده و در صورتی که تعداد ضربه های او کاهش بیابد، به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید. حرکت های جنین باید تا زمان به دنیا آمدنش، ادامه یابد و کم تر شدن فعالیت او می تواند نشانه ای از وجود مشکل باشد.

آماده شدن دهانه ی رحم

برای بررسی آماده شدن دهانه ی رحم، پزشک می تواند یک معاینه ی داخلی به عمل آورده و از نرم بودن و باز شدن دهانه ی رحم اطمینان حاصل کند. اما با این معاینه هم نمی توان زمان دقیق زایمان را تعیین کرد.

پاره شدن کیسه ی آب

در صورتی که فکر می کنید کیسه ی آب شما پاره شده است، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. مایعی که در هنگام پاره شدن کیسه ی آب بیرون می آید، گاهی زیاد بوده و گاهی کم است. (به هیچ عنوان نباید خودتان تشخیص دهید و حتی اگر شک کرده باشید که کیسه ی آب پاره شده است، با پزشک یا ماما تماس بگیرید) اگر کیسه ی آب شما پاره شده باشد ولی انقباض های قبل از زایمان شروع نشود، باید از روش القای زایمان استفاده شود.

هفته سی و نهم بارداری

هفته سی و نهم بارداری

کارهایی که در هفته سی و نهم بارداری باید انجام دهید:

در رابطه با بدن خود پس از زایمان، اطلاعات بیشتری را به دست آورید

طبیعی است که پس از زایمان، بدن شما همانند دوران بارداری باشد. (به هر حال، 9 ماه طول کشیده است تا بدن شما به این صورت در آید.) به یاد داشته باشید که بدن شما تغییرات زیادی را تجربه کرده است و مدتی طول خواهد کشید تا به حالت قبل از بارداری بازگردد.

برای سرگرم کردن خودتان در طول زایمان، برنامه ریزی کنید

برای سرگرم شدن و پرت کردن حواس خودتان در ساعت های طولانی زایمان، فیلم ها وکتاب های جذابی را آماده کنید.

خرید سوتین شیردهی

در صورتی که قصد دارید تا از شیر خودتان به نوزاد بدهید و تاکنون سوتین مخصوص شیردهی تهیه نکرده اید، اکنون زمان است که چند تا از آن ها را خریده و با خود به بیمارستان ببرید. برای راحتی در هنگام شیردهی، به این سوتین ها نیاز خواهید داشت.

3.2 5 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات