هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری

شما اکنون در ماه نهم و در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک کاهو است.

وزن جنین حدود دو کیلو و 600 گرم و قد او حدود 5/47 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 4 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته سی و ششم

افزایش وزن با شتاب بیشتر

وزن جنین با شتاب بیشتری افزایش می یابد ، به طوری که در هر روز حدود 150 گرم بر وزن او افزوده خواهد شد.

تولید مکونیوم

بیشتر موهای کرکی جنینی (لانوگو) و همچنین ماده مومی محافظ پوست جنین در برابر مایع آمنیوتیک (ورنیکس کازئوزا)، از روی پوست جنین کنده شده و داخل مایع آمنیوتیک ریخته می شوند. جنین این دو ماده را به همراه ترشحات دیگر، می بلعد و مخلوط سیاه رنگی به نام مکونیوم تولید می کند که پس از تولد، این مخلوط را به عنوان اولین مدفوع، دفع خواهد کرد.

حالت بریچ (وارونه)

به احتمال زیاد، سر جنین شما رو به پایین است. اما در صورتی که اینگونه نباشد (حالت بریچ)، پزشک با استفاده از روش سفالیک خارجی (ECV) و با فشار آوردن بر روی شکم شما، موقعیت جنین را تغییر داده و سر او را رو به پایین قرار می دهد.

هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری

نشانه های بارداری در هفته سی و ششم

کاهش اشتها

در حال حاضر که جنین شما فضای زیادی را اشغال کرده است، ممکن است نتوانید وعده های غذایی خود را به خوبی بخورید. برای حل این مشکل، بهتر است غذای کم تری را در وعده های بیشتری بخورید.

تنفس راحت

هنگامی که جنین شروع به حرکت به سمت لگن می کند، راحت تر می توانید نفس بکشید. اگر زایمان اول شما باشد، این حالت اغلب چند هفته قبل از زایمان اتفاق می افتد. (اگر زایمان اول شما نباشد، ممکن است این حالت قبل از شروع دردهای زایمان اتفاق نیافتد.)

فشار در پایین شکم

با پایین آمدن نوزاد، ممکن است فشار بیشتری را در پایین شکم خود احساس کنید. این فشار، راه رفتن را برای شما سخت کرده و ممکن است باعث شود نیاز بیشتری برای رفتن به دستشویی پیدا کنید. اگر جنین خیلی پایین آمده باشد، در واژن هم احساس فشار و ناراحتی خواهید داشت. برخی از زنان این حالت را مانند حمل توپ بولینگ بین پاهای خود توصیف می کنند.

اطلاع از نشانه های شروع زایمان

نشانه های شروع زایمان را با پزشک یا ماما مرور کرده و بپرسید که در چه زمانی باید با او تماس بگیرید.

هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری

کارهایی که در هفته سی و ششم بارداری باید انجام دهید:

آماده کردن غذا برای پس از زایمان

هنگام پختن غذا، آن را دو برابر درست کنید و نیمی از آن را داخل فریزر قرار دهید. پس از به دنیا آمدن نوزاد، می توانید خیلی زود و با گرم کردن غذاهای فریز شده، یک غذای خانگی خوشمزه تهیه کنید.

آماده کردن ساک بیمارستان

برخی از وسایل مهمی که باید آماده کرده و داخل ساک دستی در دسترس قرار دهید، عبارتند از: کارت شناسایی، لوازم بهداشتی، لباس راحتی، لباس بیرون نوزاد، شارژر گوشی و میان وعده هایی برای پس از زایمان.

3.9 11 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات