هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

شما اکنون در ماه هشتم و در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک طالبی است.

وزن جنین حدود یک کیلو و 700 گرم و قد او حدود 43 سانتی متر است.

رشد جنین در هفته سی و دوم

بینایی

جنین شما می تواند بر روی اشیای بزرگی که در نزدیکی او قرار دارند، تمرکز کند و این توانایی تمرکز، تا زمان تولد او باقی می ماند.

افزایش وزن

حدود نیم کیلو گرم در هفته به وزن شما افزوده می شود که به طور قریبی نیمی از آن به وزن جنین اضافه می شود. در طول هفت هفته ی باقی مانده از بارداری، جنین شما حدود یک سوم تا نیمی از وزن زمان تولد خود را به دست خواهد آورد، چرا که برای زنده ماندن در دنیای بیرون از رحم، به این افزایش وزن نیاز دارد.

مو و ناخن

ناخن های دست و پای جنین و همچنین موهای واقعی او رشد کرده اند.

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

نشانه های بارداری در هفته سی و دوم

تنگی نفس

برای تامین نیازهای رو به رشد شما و جنین، حجم خون شما نسبت به ابتدای بارداری، 40 تا 50 درصد افزایش یافته است. از طرفی دیگر، رحم به دیافراگم و معده فشار وارد می کند. این عوامل سبب تنگی نفس و سوزش سر دل می شوند.

کمر درد

با پیشرفت بارداری، ممکن است کمر درد داشته باشید. در این صورت و به خصوص اگر سابقه ی کمر درد قبلی نداشته باشید، بلافاصله ماما یا پزشک خود را در جریان قرار دهید، چرا که کمر درد در برخی موارد می تواند نشانه ای از زایمان زودرس باشد.

هفته سی و دوم بارداری

حرکت جنین

ضربه های جنین را پیگیری کنید و اگر تعداد این ضربه ها کم تر شده باشند، بلافاصله با پزشک یا ماما تماس بگیرید. هر چند، اکنون جای جنین اندکی تنگ تر شده است، اما باید مانند گذشته فعال باشد.

کارهایی که در هفته سی و دوم بارداری باید انجام دهید:

مطالعه درباره ی مراقبت از نوزاد

پس از تولد نوزاد، انرژی کافی برای مطالعه نخواهید داشت، بنابراین بهتر است از فرصت استفاده کرده و تا جایی که می توانید چگونگی نگهداری از نوزاد در چند هفته ی اول پس از تولد را یاد بگیرید.

تحقیق در مورد امکان همراهی همسر در زمان زایمان

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

در بیشتر بیمارستان ها این امکان وجود دارد که هنگام دردهای زایمان، همسرتان هم در اتاق زایمان حضور داشته باشد. در صورتی که شما هم دوست دارید همسرتان شما را به هنگام زایمان همراهی کند، بهتر است در مورد بیمارستان های مختلف تحقیق کرده و بیمارستانی را برای زایمان خود انتخاب کنید که چنین امکانی را برای زنان باردار فراهم کرده باشد.

3.7 19 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات