هفته سوم بارداری

رشد جنین در هفته سوم

لانه گزینی

جنینِ در حال رشد شما، توپ بسیار کوچکی متشکل از صدها سلول است (بلاستوسیست) که در حال تکثیر و پنهان شدن در پوسته ی داخلی رحم هستند. در روزهای آینده، سلول های داخلی بلاستوسیست به رویان تبدیل شده و سلول های خارجی آن جفت را تشکیل خواهند داد.

جفت عضوی است که به شکل یک پنکیک بوده و اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می رساند و موادی را که جنین از خود دفع می کند، در خود نگه می دارد.

ترشح هورمون بارداری

سلول هایی که به جفت تبدیل می شوند، هورمون حاملگی (hCG) (کوریونیک گنادوتروپین انسانی) را ترشح می کنند. ترشح هورمون hCG، این پیام را به تخمدان ها می دهد که آزاد کردن تخمک را متوقف کرده و به تولید پروژسترون که مانع پس زدن دیواره ی داخلی رحم و مسافر کوچک داخل آن توسط رحم می شود، ادامه دهد. هنگامی که مقدار hCG در ادرار به مقدار مشخصی برسد، جواب آزمایش بارداری مثبت خواهد شد.

هفته سوم بارداری

خانه ای راحت و ایمن

مایع آمنیوتیک در داخل کیسه آمنیوتیک جمع آوری می شود. در طول هفته ها و ماه های آینده، این مایع محیط امن و راحتی را برای زندگی جنین فراهم خواهد کرد.

وصل شدن به مادر

بلاستوسیست کوچکی که در شکم خود دارید، اکسیژن و مواد مغذی را از یک سیستم گردش خون اولیه دریافت می کند. این سیستم از تونل های میکروسکوپی ساخته شده است و جنین در حال رشد شما را به رگ های خونی دیواره ی رحم وصل می کند. در هفته های بعدی، این وظیفه را جفت بر عهده خواهد گرفت.

نشانه های بارداری در هفته سوم

نداشتن نشانه ای خاص

برخی از زنان باردار، حتی قبل از مثبت شدن نتیجه ی آزمایش بارداری، نشانه هایی را که خبر از بارداری می دهند، خواهند داشت، اما بیشتر آن ها در این هفته متوجه هیچ تغییری نمی شوند.

نفخ و شکم درد

پروژسترون، تمام ماهیچه های بدن از جمله ماهیچه های دستگاه گوارش را شل می کند. ماهیچه های شل شده، سرعت هضم غذا را کاهش داده و سبب تولید گاز و نفخ می شوند. در نتیجه ممکن است در روده های خود احساس ناراحتی داشته باشید.

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

درد سینه ها

در بسیاری از زنان، درد سینه ها در اوایل بارداری، شدیدتر از دردی است که معمولا در روزهای قبل از عادت ماهیانه احساس می شود.

لکه بینی

برخی از زنان در هفته سوم بارداری دچار لکه بینی خفیفی می شوند. این لکه بینی، هم زمان با لانه گزینی تخمک بارور شده دیده می شود، از همین رو، به این خونریزی “خونریزی لانه گزینی” می گویند. (در صورتی که همراه با خونریزی، احساس درد هم داشته باشید، باید بلافاصله با پزشک خود در میان بگذارید، چرا که این حالت می تواند نشانه ای از بارداری خارج از رحم باشد.)

بالا ماندن دمای پایه ی بدن

اگر دمای پایه ی بدن خود را داخل جدولی ثبت کرده باشید، در صورت بارداری این دما همچنان بالا خواهد ماند.

کارهایی که در هفته سوم بارداری (بر اساس اولین روز از آخرین قاعدگی (FDLMP)) باید انجام دهید:

خرید تست بارداری (بی بی چک)

در اواخر این هفته ممکن است جواب تست بارداری خانگی مثبت باشد. در صورتی که نتیجه منفی باشد، نشان دهنده ی عدم بارداری شما نیست و ممکن است این آزمایش را زود انجام داده باشید. تست های بارداری معمولا پس از گذشت موعد همیشگی عادت ماهیانه (یعنی به طور معمول اواخر هفته ی آینده)، نتایج دقیقی را نشان می دهند.

کاهش مصرف کافئین

هنگامی که شما در حال اقدام برای بارداری هستید و هنگامی که باردار شدید، باید مصرف کافئین را به یک فنجان قهوه در روز محدود کنید.

ترک عادت های نادرست

در صورتی که برای ترک سیگار، الکل یا هر مواد اعتیادآور دیگری نیاز به کمک داشته باشد، با پزشک خود تماس گرفته و از او بخواهید تا شما را راهنمایی کند.

4 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام خسته نباشید ببخشید خانوم من یک هفته از موعد پریودیش گذشته ولی همچنان پرید نشدن از بیبی چک استفاده کردیم مثبت بود و همچنین آزمایش گرفتیم اونم مثبت بود ولی در سنوگرافی چیزی مشخص نشد میشه بفرمایید این یعنی چیه حتی از رحم هم سونو گرفتیم ولی چیزی مشخص نبود خانومم بیحال و دلدرد داره میشه راهنمایی کنین