کولپوسکوپی چیست؟ – بخش اول

کولپوسکوپی چیست

کولپوسکوپی یک روش تشخیص بیماری برای شناسایی سرطان دهانه رحم است. در این روش پزشک با استفاده از دستگاه کولپوسکوپ (که مجهز به یک میکروسکوپ پیشرفته است) سلول های دهانه رحم، قسمت تحتانی رحم و بالای مهبل را بررسی می کند، 5 تا 10 دقیقه زمان می برد و بسیار شبیه به تست پاپ اسمیر است. یکی از تفاوت های کولپوسکوپی با تست پاپ اسمیر در این است که توسط دستگاه مخصوص به نام کولپوسکوپ انجام می شود.

در صورتی که نتیجه تست پاپ اسمیر طبیعی نباشد، کولپوسکوپی توصیه می شود. اگر پزشک ناحیه ای از سلول های غیر طبیعی در کولپوسکوپی مشاهده نماید نمونه ای از بافت آن را بر می دارد تا برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه بفرستد و در زیر میکروسکوپ آن را بررسی کند.

هدف اصلی از کولپوسکوپی جلوگيری از سرطان سرویکس یا دهانهٔ رحم با تشخیص ضایعات پیش سرطانی زودرس و درمان آن ها است.

کولپوسکوپی چیست

کولپوسکوپی چیست

در چه صورت نیاز است کولپوسکوپی رحم انجام شود؟

در موارد زیر پزشک، از کولپوسکوپی استفاده می کند:

– زمانی که نتایج پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد و احتمال وجود سلول های سرطانی باشد.

  • افراد مبتلا به زخم یا ترشحات غیر عادی واژن
  • افراد مبتلا به زخم مزمن دهانه رحم
  • افراد مبتلا به زگیل تناسلی
  • افرادی که پس از روابط جنسی خود، لکه بینی دارند.
  • افرادی که ظاهر سرویکس (دهانه رحم) آن ها غیر عادی است.
  • زمانی که تست پاپیلوما ویروس فرد نشان دهنده ی خطر بالای این ویروس باشد.

همچنین پزشک می تواند از کولپوسکوپی برای تشخیص سرطان دهانه رحم، زگیل های تناسلی، سرطان واژن و سرطان روده استفاده کند. هنگامی که پزشک نتیجه کولپوسکوپی را دریافت کرد، می داند که آیا بیمار نیاز به آزمایش های بعدی دارد یا خیر.

کولپوسکوپی چگونه انجام می شود؟

پزشک از زن می‌خواهد روی تخت معاینه دراز بکشد و با یک اسپکولوم، واژن او را باز می‌کند. سپس با یک پنبه و محلول سرکه مانند گردن رحم و واژن را شستشو می دهد. این کار ممکن است با کمی سوزش همراه باشد اما به بهتر دیدن سلول های غیرعادی کمک می‌کند. او بعد از شستشو واژن با کولپوسکوپ گردن رحم و واژن را معاینه می‌کند.

آمادگی قبل از انجام کولپوسکوپی

قبل از انجام کولپوسکوپی از هیچ محصول واژینالی استفاده نکنید، زیرا باعث می‌شود پزشک نتواند گردن رحم شما را خوب ببیند. از چند روز قبل از تامپون استفاده نکنید و از رابطه جنسی بپرهیزید.

از آن جایی که خونریزی سنگین قاعدگی مانع از دیدن مناسب داخل واژن می شود، بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که انجام کولپوسکوپی به دوره ای غیر از پریودتان موکول شود. در صورتی که فکر می کنید که در زمان کولپوسکوپی ممکن است پریود شوید، حتما به متخصص زنان خود اعلام نمایید تا زمان جراحی را به تعویق بیاندازد.

کولپوسکوپی چیست

کولپوسکوپی چیست

اگر داروی رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، پزشک را در جریان قرار بدهید. در غیر این صورت ممکن است دچار خونریزی شدید شوید، به خصوص در صورت انجام تکه برداری که طی آن نمونه کوچکی از بافت برای آزمایش برداشته می‌شود.

در آخر اگر باردار هستید به پزشک بگویید. در این صورت هم می‌توانید کولپوسکوپی انجام بدهید اما پزشک احتمالا تکه برداری نخواهد کرد.

چه زمانی بیوپسی دهانه رحم کاربرد دارد؟

اگر پزشک حین کولپوسکوپی چیزی پیدا کند که به نظرش غیرعادی برسد، بیوپسی دهانه رحم را انجام می‌دهد. اگر نواحی متعددی را مشاهده کند که به نظرش مشکل دار برسد از همه آن‌ها نمونه برداری می‌کند.

پزشک تکه برداری را در حین کولپوسکوپی انجام می‌دهد. از یک وسیله تیز برای برداشتن بافت از ناحیه ناهنجار استفاده می‌کند. بیمار کمی احساس درد و انقباض خفیف می کند ولی اذیت نمی شود.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات