کشیدن دندان عقل در دوران بارداری

وقتی باردار هستید، بسیاری از کارهای روزمره ناگهان ممنوع می شوند. مثلا، هنگامی که سردرد دارید، آسپیرین ممنوع است. اکثر مردم تصور می کنند که جراحی دهان و دندان نیز یکی از کارهایی است که مادران باردار نمی‌توانند انجام دهند، اما ماجرا کمی پیچیده تر از این است. در اینجا آنچه باید در مورد کشیدن دندان عقل در دوران بارداری بدانید، آمده است.

خطرات کشیدن دندان در دوران بارداری

پزشکان زمان زیادی را صرف سنجش خطرات و مزایای هرگونه عمل یا درمانی که بیمار نیاز دارد، می کنند. وقتی صحبت از کشیدن دندان عقل در دوران بارداری می‌شود، مشورت دقیق از اهمیت بیشتری برخوردار است. ما باید تصمیم بگیریم که کدام مورد شما را در خطر بیشتری قرار می‌دهد، کشیدن دندان یا نگه داشتن آن!

شما می‌توانید بعد از تولد نوزاد دندان عقل خود را بکشید اما اگر از طرف دیگر دندان عقل شما عفونی شده، عاقلانه است که حتی در همین دوران بارداری، دندان عقل خود را بکشید؛ زیرا خطرات عفونت دندان بسیار بیشتر از خطرات جراحی است، عفونت می‌تواند به سرعت از دهان به سایر قسمت های بدن سرایت کند و نوزاد متولد نشده شما را در معرض خطر قرار دهد.

دندان های عقل نیز مانند سایر دندان‌ها به طور کامل و تا حدی تحت تاثیر بارداری قرار می‌گیرند؛ اگر دندان‌های شما آنقدر دردناک است که نمی‌توانید بخوابید یا درست غذا بخورید، معمولاً توصیه می‌شود؛ دندان عقل‌تان را بکشید. مهم است که در دوران بارداری سالم باشید.

کشیدن دندان عقل در بارداری

کشیدن دندان عقل در بارداری

ایمنی کشیدن دندان عقل در بیماران باردار

خطرات اولیه کشیدن دندان عقل در دوران بارداری اشعه ایکس، بیهوشی و عفونت است.

اشعه ایکس

باید قبل از کشیدن دندان عقل از دندان شما عکس گرفته شود تا بشود عمل جراحی را برنامه ریزی کرد. عکس رادیولوژی یعنی قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس! اما اشعه ایکس مدرن دندانپزشکی این نوردهی را به حداقل می‌رساند، بنابراین با استفاده از پیش بند محافظ، خطر کمتری وجود دارد.

بی حسی

قبل از شروع هرگونه کاری، از حداقل بی حسی موضعی برای بی حسی دهان استفاده می‌شود. “موضعی” در اینجا یعنی این بی حسی هدفمند است و در سراسر بدن حرکت نمی‌کند، بنابراین استفاده از آن در دوران بارداری ایمن است. اگر بشود با استفاده از بی حسی موضعی، دندان عقل کشیده شود، این امن ترین گزینه ممکن است.

کشیدن دندان عقل در بارداری

بی حسی از درد ناشی از آن مراقبت می‌کند، اما در شرایط عادی، بسیاری از بیماران در حین کشیدن دندان عقل از داروی آرام بخش IV استفاده می‌کنند. در حالی که از بیمار هنوز هوشیار است، آرام بخشی IV به بیماران اجازه می‌دهد تا در طول عمل خود “بخوابند”. وقتی تمام شد، آنها هیچ خاطره ای از آن ندارند. آرام بخش IV به طور کلی برای بیماران باردار توصیه نمی‌شود، اما هنگامی که مورد پیچیده است، بهتر است با متخصص زنان و زایمان برای تعیین یک روش ایمن آرام بخش برای مادر مشورت شود.

عفونت

مانند هر عمل جراحی، همیشه خطر عفونت با کشیدن دندان عقل وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، برخی آنتی بیوتیک‌ها وجود دارند که برای زنان باردار بی خطر است.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات