آیا راهی برای کاهش خطرات احتمالی CVS وجود دارد؟

از متخصص یا مشاور ژنتیک خود بخواهید تا شما را به متخصصی ارجاع دهد که تست های زیادی انجام داده است و در انجام تست های ترانس ابدومینال (شکمی/ transabdominal) و ترانس سرویکال (دهانه ی رحم/ transcervical) مهارت دارد و می تواند تصمیم بگیرد که چه نوع تستی برای شما مناسب تر است. همچنین می توانید در مورد میزان احتمال بروز سقط جنین از پزشک یا مرکز پزشکی که تست را انجام می دهد، سوال کنید.

همچنین می توانید پیش از انجام تست اطمینان حاصل کنید که یک پزشک ماهر و با تجربه سونوگرافی را انجام دهد و طی انجام تست به طور مداوم اطلاعات لازم و مرتبط با سونوگرافی را فراهم سازد. این مسئله شانس اینکه پزشک بتواند در اولین مرحله به مقدار کافی بافت برداری کند را بسیار افزایش می دهد؛ بنابراین دیگر نیاز نخواهد بود که فرایند را تکرار کنید.

آیا می توان قبل از تصمیم به انجام تست CVS با یک مشاور ژنتیک مشورت کرد؟

بله. در واقع اکثر مراکز پزشکی لازم می دانند که قبل از انجام تست های تهاجمی نظیر CVS یا آمنیوسنتز، با یک مشاور ژنتیک جلسه داشته باشید و در مورد فواید و خطرات احتمالی هر یک از روش های غربالگری پیش از تولد گفت و گو کنید. مشاور، پیشینه ی خانوادگی تان را بررسی کرده و در مورد بارداری تان از شما سوال می پرسد.

تست CVS

پاسخ های شما، مشاور را قادر می سازد تا شما را در مورد احتمال ابتلای فرزندتان به مشکلات کروموزومی یا بیماری های خاص ژنتیکی آگاه سازد. آن وقت شما می توانید تصمیم بگیرید که می خواهید چه کار کنید؛ تست غربالگری بدهید، مستقیم برای انجام CVS یا آمنیوسنتز بروید یا اینکه اصلا بیخیال هر نوع تست غربالگری شوید.

چطور می توانم تصمیم بگیرم که چه گزینه ای برای من مناسب تر است؟

دانشکده ی متخصصین زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که تمام زنان باید تست های غربالگری سه ماهه ی اول و دوم بارداری را انجام دهند. متخصص و مشاور ژنتیک تان باید برایتان فواید و مضرات هر یک از رویکردهای ممکن را توضیح بدهد. اما در نهایت، انجام یا عدم انجام تست، تصمیم خودتان خواهد بود.

بسیاری از زنان باردار ابتدا تست های غربالگری را انجام می دهند و سپس بر اساس نتایج بدست آمده ی اولیه تصمیم می گیرند که تست های تشخیصی را انجام بدهند یا نه. برخی از زنان هم از همان اول برای انجام تست های تشخیصی اقدام می کنند (زیرا ممکن است از قبل اطلاع داشته باشند که احتمال ابتلای فرزندشان به ناهنجاری های کروموزومی یا برخی مشکلات دیگر بالا است؛ مشکلاتی که آزمایشات غربالگری قادر به تشخیصشان نیستند. یا اینکه می خواهند با اطمینان کامل از مشکلات و بیماری های فرزندشان مطلع شوند و برای این کار خطر ناچیز سقط جنین را نیز می پذیرند.) برخی از زنان هم در نهایت به این نتیجه می رسند که هیچ یک از تست های غربالگری و تشخیصی را انجام ندهند.

اگر ابتدا تست های غربالگری را انجام دهید سپس با کمک متخصص یا مشاور ژنتیک می توانید بر اساس نتایج بدست آمده تصمیم بگیرید که آیا میزان خطر احتمالی آنقدر زیاد هست که ارزش انجام تست های تشخیصی نظیر CVS یا آمنیوسنتز را داشته باشد یا نه. باید خطر احتمالی سقط جنین و میزان تمایل تان به دانستن وضعیت بچه را برای خودتان سبک و سنگین کنید و سپس تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.
برخی از زنانی که دست به انجام تست های تشخیصی تهاجمی می زنند از همان ابتدا تقریبا مصمم هستند که در صورت تشخیص مشکلی خاص در جنین، بارداری خود را خاتمه می دهند. برخی دیگر از زنان دست به انجام تست CVS می زنند و نمی دانند که در صورت دریافت خبر بد، چه کار می خواهند بکنند.

تست CVS

برخی از زنان با اینکه در هیچ حالتی بارداری خود را خاتمه نمی دهند باز هم مایل به انجام تست CVS هستند؛ آن ها بر این باورند که اگر از قبل از مشکلات و بیماری های خاص فرزندشان خبر داشته باشند می توانند از لحاظ احساسی خودشان را به شیوه ی بهتری برای چالش های بعدی آماده کنند. در برخی موارد، دانستن این موارد به آن ها کمک می کند تا بیمارستان شان را عوض کنند و بچه را در محیط بهتر، با تیم متخصص و مجرب به دنیا بیاورند.

مشکلات و بیماری های معدودی هستند که تا هنگامیکه بچه در رحم مادر به سر می برد، قابل درمان هستند. پس اگر این ظن وجود دارد که فرزندتان به یکی از این مشکلات نادر مبتلا شده است، ممکن است بخواهید تا تست CVS را انجام دهید و از این موضوع مطلع گردید.

از سویی دیگر، برخی از زنان با توجه به اینکه نتیجه ی تست تاثیری بر بارداری شان ندارد، ترجیح می دهند که تست های تشخیصی که خطر احتمالیِ سقط جنین دارند را انجام ندهند. بنابراین از انجام تست های تهاجمی صرفنظر می کنند.

در این زمینه، تصمیم درست یا غلط مشخصی وجود ندارد. هر یک از والدینی که قرار است بچه دار شوند حس مختلفی نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش برخی خطرات احتمالی دارند و در شرایط مشابه ممکن است تصمیمات متفاوتی بگیرند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات