ورم پا در دوران بارداری

ورم پا در بارداری

علائم بارداری در بعضی مواقع بسیار آزار دهنده است. از خستگی شدید گرفته تا بیماری صبحگاهی، کمردرد گرفته تا میگرن؛ همه می توانند مادر را کلافه کنند. اما یکی از علائمی که به اندازه کافی درباره آن صحبت نمی شود، تورم پاها یا استفاده از نام علمی ادما است.

شما ممکن است در طول بارداری متوجه تورم خفیف در بدن خود شوید، اما به احتمال زیاد این ورم شاید در مچ و قوزک پا بسیار شدید می شود.

چه چیزی سبب تورم پاها در بارداری می شود؟

مچ و قوزک پای شما هنگام بارداری می تواند متورم شود زیرا مایعات بدن در حال افزایش است تا بتوانید هم شما و هم جنین خود را تغذیه کنید. مایعات در بافت های شما به دلیل فشار رحم در حال رشد بر روی رگ های لگن جمع می شوند. این ها همه علمی به نظر می رسد، اما این بدان معنی است که باعث می شود مچ پا و حتی دست را نیز دچار ورم شود.

ورم پا در بارداری

ورم پا در بارداری

چه موقع می توان انتظار داشت این اتفاق بیفتد؟

اکثر خانم ها ورم قوزک و مچ پا را در طی هفته 22 تا 27 بارداری تجربه می کنند. در بیشتر موراد متأسفانه این ورم می تواند تا زمانی که نوزاد شما به دنیا بیاید؛ ادامه داشته باشد. از هر 4 زن، یک نفر اصلا ورم را تجربه نمی کند.

میزان ورم شما می تواند در ساعت های گوناگون، متفاوت باشد. در عصر افزایش می یابد و تحت تأثیر آب و هوا است، به عنوان مثال، اغلب در گرما بدتر می شود.

چه موقع باید نگران ورم در بارداری باشید؟

در اکثر موارد، تورم در بارداری خطرناک نیست. تورم مچ و قوزک پاها بی ضرر و کاملاً طبیعی است! اگر تورم بیش از حد را تجربه کردید باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این می تواند نشانه ابتلا به پره اکلامپسی باشد. در صورت بروز چنین مواردی، انواع علائم مانند فشار خون بالا، افزایش سریع وزن و دفع پروتئین در ادرار رخ خواهد داد. بنابراین اگر فشار خون و ادرار شما طبیعی است ( که در هر ویزیت در حاملگی بررسی می شود)، هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد!

چگونه می توانید ورم را کاهش دهید؟

هنگام نشستن پاهای خود را بالاتر قرار دهید؛ این کار به شما کمک می کند

به سمت چپ یا راست بخوابید

سعی کنید برخی از ورزش های مناسب در بارداری مانند پیاده روی یا شنا را انجام دهید. این باعث می شود که خون به جای جمع شدن؛ جریان بهتری پیدا کند.

ورم پا در بارداری

ورم پا در بارداری

از ایستادن طولانی مدت یا حتی نشستن خودداری کنید؛ تغییر حالت مهم است. اگر زیاد می نشینید، در هر ساعت بلند شوید و 5 دقیقه قدم بزنید.

جوراب شلواری و جوراب بلند محکم و جذب نپوشید.

کفش های راحت بپوشید و بهتر است که از کفش های طبی استفاده کنید.

آب زیادی بنوشید! نوشیدن هشت تا ده لیوان آب در روز به خلاص شدن از شر سدیم اضافی و سایر مواد زائد کمک خواهد کرد.

از همسر خود بخواهید تا پای شما را ماساژ دهد.

3.6 10 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات