واریس در دوران بارداری

واریس در دوران بارداری نسبتاً شایع است و معمولاً بدون درد و بی خطر است. نگران نباشید، بعد از زایمان کم کم از بین خواهند رفت .

رگهای واریسی عروق خونی بزرگ و متورم هستند که عمدتا در پاها یافت می شوند ، اما تقریباً در هر قسمت از نیمه تحتانی بدن – حتی مقعد راست یا مجرا – می توانند ظاهر شوند. در حقیقت ، بواسیر چیزی بیش از واریس در ناحیه اطراف رکتوم نیست.

برخی از تحقیقات نشان می دهد هنگامی که آنها در بالای سطح پوست متورم می شوند ، توده های متمایز بنفش ایجاد می کنند که به نظر نگران کننده می رسند اما کاملاً بی خطر و نسبتاً شایع هستند و تا 40٪ زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهند.

چه زمانی رگهای واریسی در دوران بارداری ظاهر می شوند؟

رگهای واریسی در هر زمان از بارداری می توانند ایجاد شوند ، اما کم کم بزرگتر و برجسته تر می شوند. پس از زایمان ، این برجستگی ها کاهش می یابند و کم کم بهتر می شوند.

واریس در بارداری

واریس در بارداری

چه عواملی باعث ایجاد واریس در دوران بارداری می شود؟

حجم اضافی از خون که در دوران بارداری تولید می کنید که برای حمایت از شما و کودکتان ضروری است. در نتیجه ، فشار بیشتری به رگهای خونی شما وارد می شود، به ویژه رگهای پاهای شما که باید بر خلاف نیروی جاذبه کار کنند تا تمام آن خون اضافی را به قلب شما برگرداند. به این افزایش وزن فشاری که رحم در حال رشد روی رگهای خونی لگن شما وارد می کند و اثرات شل کنندگی رگ های اضافی پروژسترون که بدن شما تولید می کند را نیز اضافه کنید .

در هنگام بارداری در مورد واریس چه کاری می توانم انجام دهم؟

چند ترفند وجود دارد که می توانید امتحان کنید و ممکن است به شما در به حداقل رساندن رگهای واریسی که در حین بارداری ظاهر می شوند کمک کند یا حداقل آنها را تحت کنترل داشته باشید. به یاد داشته باشید ، همه زنان این علامت را تجربه نمی کنند ، بنابراین شما ممکن است یکی از افراد خوش شانس باشید. اما اگر آنها ظاهر شدند ، در اینجا چند راه حل و نکات احتمالی آورده شده است:

جریان خون خود را حفظ کنید

هر زمان که می توانید پایتان را بالا نگه دارید و هنگام نشستن پاها را بلند نگه دارید. هنگام ایستادن ، پا را روی هم متناوب قرار دهید. هر چند وقت یکبار مچ پایتان را خم کنید و عادت نشستن با پاهای صلیب را کنار بگذارید. این استراتژی همچنین به شما کمک می کند تا واریس را از بین ببرید.

فعالیت کنید

ورزش در پیشگیری از واریس نکته اساسی است، بنابراین هر روز یا هر دو روز یکبار پیاده روی کنید یا نوع دیگری از تمرینات کم فشار و افزایش دهنده گردش خون را انجام دهید. تحقیقات نشان می دهد حرکت در آب بسیار مفید است ، بنابراین اگر می توانید به استخر بروید و در آب حرکت کنید.

راحت باشید

حتماً لباسهایی – از جمله لباس زیر – مناسب به خصوص در قسمت بالای پاها بپوشید. کمربندهای تنگ یا جوراب هایی با حالت کشسانی محکم نپوشید و از کفش های تنگ و پاشنه های بلند دوری کنید.

محل واریس را محکم ببندید

جوراب واریس استفاده کنید. جوراب واریس پاهای شما را محکم نگه میدارد در حالیکه هیچ تحقیق اثبات شده ای درباره فایده جوراب واریس وجود ندارد اما به عنوان تسکین موقتی می توان از آن استفاده کرد. گاهی می توانید شبها موقع خواب جوراب واریس پوشیده و بخوابید در واقع این جوراب باعث جلوگیری از تجمع خون می شود.

مراقب وزن خود باشید.

افزایش وزن خود را در دوران بارداری در حد توصیه های پزشک خود قرار دهید، معمولاً 25 تا 35 پوند.

به پهلوی چپ بخوابید.

این به شما کمک می کند تا از فشار بر رگهای اصلی خون خود جلوگیری کرده و گردش خون را به شدت حفظ کنید.

فشار وارد نکنید

اگر دچار یبوست شده اید ، در صورت فشار دچار بواسیر هم خواهید شد. بواسیر رگهای واریسی در راست روده است.

دوز روزانه ویتامین ها را دریافت کنید.

رژیم متعادل بارداری می تواند به سلامت رگهای شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید که غذاهای با ویتامین C زیاد مصرف کنید ، بدن شما از آنها برای تولید کلاژن و الاستین استفاده می کند که بافت های پیوندی رگ های خونی را ترمیم و حفظ می کنند.

واریس در بارداری

واریس در بارداری

آیا می توانم از واریس در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

شاید، اما روی آن حساب نکنید. برخی از افراد بر این باورند که پوشیدن جوراب های واریس ، ورزش و بالا بردن پا می تواند از واریس جلوگیری کند ، اما روش های مطمئنی برای جلوگیری از این علامت خاص بارداری وجود ندارد. نکات و راه حل های فوق الذکر مطمئناً ارزش امتحان کردن دارند و ممکن است به شرایط کمک کنند.

چه زمانی می توانم انتظار داشته باشم که واریس از بین برود؟

واریس شما و کودکتان را در معرض خطر قرار نمیدهد. خبر خوب این است که در اکثر موارد ، اگر قبل از بارداری آنها را نداشته باشید ، در طی چند ماه پس از زایمان ، رگ های واریسی شما کوچک یا از بین می رود.

رگهای واریسی معمولا ارثی هستند ، بنابراین اگر مادر شما در دوران بارداری به آنها مبتلا شده باشد ، احتمال ابتلا شما نیز به آن نیز بیشتر است.

چه زمانی باید در مورد واریس در دوران بارداری با پزشک تماس بگیرم؟

به محض مشاهده آنها. از آنجا که یک ارتباط کلی بین رگهای واریسی و خطر ایجاد ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا لخته شدن خون وجود دارد ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر واریس بعد از تولد کودک از بین نرود ، می توانید در مورد درمان پزشکی یا جراحی در آن فکر کنید ، فقط در دوران بارداری سعی کنید صبور باشید و به یاد داشته باشید که احتمال زیادی وجود دارد که در برخی از موارد پس از زایمان واریس کمتر مورد توجه قرار گیرند یا کاملا از بین بروند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات