هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

شما اکنون در ماه چهارم و در سه ماهه دوم بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک لیموشیرین است.

وزن جنین حدود 42 گرم و قد او حدود 9 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 26 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته چهاردهم

حرکت اجزای صورت

اکنون جنین می تواند اخم کند، ابرو در هم بکشد و دهن کجی کند. با برانگیخته شدن مغز، ماهیچه های صورت جنین شروع به تمرین کرده و اجزای کوچک صورت او، حالت های مختلف را شکل می دهند. همچنین جنین شروع به تمرین مکیدن و جویدن می کند و در صورتی که انگشت شست او نزدیک دهانش قرار بگیرد، ممکن است آن را بمکد.

رشد جسمانی

رشد بدن جنین سریع تر از رشد سر او است. گردن جنین اکنون مشخص تر شده است. دست ها برای متناسب شدن با سایر اجزای بدن جنین، رشد بیشتری دارند. (اندازه ی پاها هنوز کوچک هستند)

هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

حرکت دست ها و پاها

هر چند هنوز نمی توانید مشت کوبیدن و لگد زدن آرام او را احساس کنید، اما دست ها و پاهای او انعطاف پذیرتر و فعال تر هستند. ناخن انگشت های دست و پا از این هفته شروع به رشد می کنند.

نشانه های بارداری در هفته چهاردهم

داشتن احساس بهتر

در سه ماه دوم بارداری، انرژی قبلی بدن باز می گردد، حساسیت سینه ها کم تر شده و حالت تهوع از بین می رود. اگر هنوز چنین نشده باشد، صبر داشته باشید، به زودی احساس های خوبی به سراغ شما خواهند آمد. (هرچند، حالت تهوع در تعداد بسیار کمی از زنان باردار ادامه خواهد داشت).

برآمدگی شکم

قسمت بالای رحم اندکی بالاتر از استخوان پوبیس قرار دارد و ممکن است شکم شما را برآمده نشان دهد. برآمدگی شکم نشانه ای مشهود از جنینی است که منتظر به دنیا آمدنش هستید و این امر می تواند شما و همسرتان را هیجان زده کند.

خون ریزی لثه ها

حدود نیمی از زنان باردار، لثه های متورم، قرمز و حساسی خواهند داشت که با کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن، دچار خون ریزی می شوند. یکی از علت های التهاب لثه ها، تغیرات هورمونی است که باعث حساسیت بیشتر لثه ها نسبت به پلاک دندان می شود.

هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

کارهایی که در هفته چهاردهم بارداری باید انجام دهید:

ثبت نام در کلاس های ورزشی مخصوص مادران باردار

حضور در کلاس هایی مانند یوگا، پیلاتس و ورزش های آبی مخصوص دوران بارداری، می تواند باعث بهتر شدن روحیه ی شما بشود و همچنین موقعیت بسیار خوبی است که با مادران باردار دیگر آشنا بشوید.

تهیه ی سیسمونی

از هم اکنون، می توانید از سایت های اینترنتی یا از فروشگاه های مختلف، وسایل مورد نیاز فرزندتان را تهیه کنید.

جرم گیری دندان ها

جرم گیری دندان ها نه تنها در دوارن بارداری بی خطر است، بلکه از آنجایی که زنان باردار مستعد التهاب لثه هستند که می تواند منجر به بیماری پریودنتال بشود، به زنان باردار توصیه می شود تا دندان های خود را جرم گیری کنند.

4.4 7 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

به نظر من هفته چهارم خیلی حساس و مهمه و باید خانم ها بیشتر حواسشون باشه مخصوص تهیه سیسمونی 🙂