هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

شما اکنون در ماه نهم و در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید.

قد جنین شما در این هفته به اندازه ی تره فرنگی است.

وزن جنین حدود 3 کیلوگرم و قد او حدود 50 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 2 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته سی و هشتم

مشت کردن دست

جنین می تواند دست های خود را به صورت مشت محکمی نگه دارد. می توانید پس از به دنیا آمدن او و زمانی که برای اولین بار او را در آغوش می گیرید، این حالت را امتحان کنید. وقتی انگشت خود را داخل دست های لطیف او بگذارید، به احتمال زیاد دست های خود را مشت کرده و انگشت شما را محکم نگه خواهد داشت.

رنگ چشم

قبل از به دنیا آمدن نوزاد، قادر نخواهید بود تا رنگ چشم های او را حدس بزنید. در صورتی که رنگ چشم های نوزاد قهوه ای باشد، به احتمال زیاد به همان رنگ قهوه ای خواهد ماند. در صورتی که رنگ چشم های نوزاد طوسی یا آبی تیره باشد، به همان رنگ باقی مانده یا تا 9 ماهگی، به رنگ سبز، فندقی یا قهوه ای تغییر خواهد کرد. دلیل این امر این است که در ماه های اولیه ی پس از تولد، عنبیه نوزاد (قسمت رنگی چشم) ممکن است رنگدانه های بیشتری را به دست آورد، اما این رنگدانه ها روشن تر یا آبی تر نخواهند بود. (چشم های با رنگ سبز، فندقی و قهوه ای، رنگدانه های بیشتری از چشم های با رنگ طوسی یا آبی دارند.)

هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

نشانه های بارداری در هفته سی و هشتم

تورم مچ پا

در هفته های آخر بارداری، وجود اندکی تورم در پا و مچ پا طبیعی است، اما اگر متوجه تورم شدید یا ناگهانی پا و مچ پا، تورم (بیشتر از جزئی) دست ها، تورم صورت، پف کردن اطراف چشم ها یا افزایش ناگهانی وزن خود بشوید، بدون معطلی پزشک خود را در جریان قرار دهید. این نشانه ها می توانند علامتی از یک عارضه ی جدی به نا پره اکلامپسی باشند.

مشکل خوابیدن

اکنون خوابیدن برای شما از هر زمان دیگری سخت تر شده است. برای جبران کمبود خواب، در صورتی که می توانید در طول روز بخوابید. با به دنیا آمدن فرزندتان، شاید تا مدت ها نتوانید در طول روز چرت بزنید.

خواب های آشفته

ممکن است هنگام خوابیدن، خواب های آشفته ای را ببینید. اضطراب زایمان و همچنین نگرانی از مسئولیتی که بر عهده شما خواهد بود، میتوانند باعث شوند تا خواب های عجیب و غریب و آشفته ای را ببینید.

هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

کارهایی که در هفته سی و هشتم بارداری باید انجام دهید:

مراقب عوارضی که در اواخر بارداری ممکن است به وجود بیایند، باشید

متاسفانه، مشکلات جدی مانند پره اکلامپسی می توانند در اواخر بارداری بروز کنند. مراقب نشانه های خطرناک در دوران بارداری باشید و در صورت مشاهده ی هر کدام از آن ها، بلافاصله با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

تمیز کردن خانه

هیچ چیز بهتر از آمدن به یک خانه ی تمیز به همراه نوزاد تازه متولد شده نیست. خانه خود را برای ورود عضو جدید خانواده، تمیز کرده و جای مناسبی را برای خوابیدن او آماده کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات