هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری

شما اکنون در ماه هشتم و در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک آناناس است.

وزن جنین حدود دو کیلوگرم و قد او حدود 44 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 7 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته سی و سوم

انعطاف پذیری جمجمه

استخوان های جمجمه ی جنین، یکپارچه نمی شوند و این خاصیت، امکان جابجایی و اندکی همپوشانی را به آن ها می دهد. همین امر باعث می شود تا جنین بتواند از کانال زایمان عبور کند. (در هنگام زایمان، فشاری که بر روی سر نوزاد وارد می شود، به اندازه ای است که سر برخی از نوزادان به شکل مخروطی در می آید.) این استخوان ها تا اوایل بزرگسالی یکپارچه نمی شوند و در دوران نوزادی و کودکی و با رشد مغز و بافت های دیگر، این استخوان ها هم رشد می کنند.

صاف شدن پوست

ظاهر چروکیده و ناآشنای جنین، به سرعت از بین می رود و شفافیت و قرمزی پوست او کم تر می شود. با چاق تر شدن جنین، پوست او نیز صاف و لطیف شده و به این ترتیب، برای متولد شدن آماده می شود.

هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری

حرکت زیاد

جای جنین در دخل رحم اندکی تنگ تر شده است، بنابراین نمی تواند زیاد پشتک بیاندازد، اما میزان لگد زدن های او باید همانند روزهای قبل باشد.

نشانه های بارداری در هفته سی و سوم

مشکل خوابیدن

در حال حاضر، یافتن حالتی که بتوانید به راحتی بنشینید یا بخوابید، کار چالش برانگیزی شده است.

درد مچ دست

ممکن است در انگشتان، مچ و کف دست خود، احساس درد و حتی بی حسی داشته باشید. همانند بافت های دیگر بدن، در بافت های مچ دست هم امکان احتباس مایع وجود دارد که منجر به وارد شدن فشار بر کانال استخوانی مچ دست به نام “تونل کارپال” می شود.

افزایش میل جنسی

بسیاری از زنان باردار در این مرحله از بارداری دارای تمایلات جنسی هستند و در بیشتر موارد، همسر آن ها هم موافق داشتن رابطه جنسی است. بهتر است هنگام برقراری این نوع رابطه، موارد احتیاطی لازم را رعایت کنید، اما در حالت کلی، داشتن رابطه ی جنسی تا پاره نشدن کیسه ی آب یا شروع نشدن دردهای زایمان مانعی ندارد.

هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری

کارهایی که در هفته سی و سوم بارداری باید انجام دهید:

فکر کردن در مورد نام پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها

فرزند شما می تواند والدین شما یا والدین همسرتان را “پدر بزرگ” و “مادر بزرگ” صدا بزند، اما شاید آن ها دوست داشته باشند که نوه ی عزیزشان، آن ها را با اسامی دیگری صدا بزند. بهتر است در این مورد با پدر و مادرتان و همچنین پدر و مادر همسرتان صحبت کنید.

شمارش تعداد ضربه های جنین

زمانی از روز را برای این کار انتخاب کنید که به طور معمول فعالیت جنین در آن زمان بیشتر است. به آرامی بنشینید یا به پهلو دراز بکشید و مدت زمانی را که تعداد 10 حرکت را احساس می کنید، اندازه بگیرید. (تمام حرکت های جنین از جمله لگد زدن، حرکت ناگهانی و غلتیدن را حساب کنید). در صورتی که در طول دو ساعت، حدقل 10 حرکت را احساس نکنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

3.6 9 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات