هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

شما اکنون در ماه سوم و در سه ماهه اول بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک لیموترش است.

وزن جنین حدود 14 گرم و قد او حدود 6 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 28 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته دوازدهم

واکنش های غیر ارادی

به زودی، جنین شروع به باز و بسته کردن انگشت های دست خود کرده و انگشتان پای خود را جمع خواهد کرد. ماهیچه های چشم او سفت تر شده و دهان او حرکت مکیدن را انجام خواهد داد.

مو و ناخن

اکنون جنین شما، ده انگشت دست و ده انگشت پا دارد (بافت پرده مانند بین انگشت ها از بین رفته است) و موهای کرکی او از زیر پوست در حال رشد هستند.

هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

حرکت دل و روده

روده های جنین که خیلی سریع رشد کرده و تا بند ناف جلو آمده بودند، اکنون به داخل حفره ی شکمی بر می گردند.

نشانه های بارداری در هفته دوازدهم

رشد رحم

رحم شما به اندازه ای رشد کرده است که پزشک یا مراقب سلامت شما می تواند قسمت بالای رحم (فوندوس) را در پایین شکم و بالای استخوان پوبیس (استخوان شرمگاهی) احساس کند.

داشتن نگرانی

داشتن نگرانی در والدینی که قرار است به زودی پدر و مادر بشوند، طبیعی است. نگرانی بیشتر پدر و مادرها در مورد سلامتی فرزندشان و چگونگی اداره ی زندگی پس از تولد او است. غلبه بر این نگرانی ها، می تواند از ابتلا به افسردگی که در دوران بارداری بسیار شایع است، جلوگیری کند. در صورتی که از احساس ناراحتی و ناامیدی رنج می برید، بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند.

کارهایی که در هفته دوازدهم بارداری باید انجام دهید:

تامین هزینه های فرزندتان

با همسر خود در رابطه با تامین هزینه های جدید، مانند لباس، غذا، پوشک، اسباب بازی و سایر لوازم نوزاد، گفتگو کنید و بررسی کنید که چگونه می توانید با صرفه جویی در موارد دیگر، قسمتی از درآمدتان را به تامین نیازهای فرزندتان اختصاص دهید.

هفته دوازدهم بارداری

داشتن فعالیت

تمرین های ورزشی به شما کمک خواهند کرد تا قدرت و استقامت لازم را برای تحمل وزن اضافی ناشی از بارداری به دست آورید. همچنین ورزش کردن می تواند سبب جلوگیری از برخی دردهای دوران بارداری شده و استرس شما را کاهش دهد.

مصرف مایعات

بهتر است در این دوران، مایعات را به اندازه ی کافی مصرف کنید تا از بروز مشکلات شایع در دوران بارداری، مانند بواسیر، یبوست و عفونت مثانه اجتناب شود.

3.6 7 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات