هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

شما اکنون در ماه هفتم و در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک کدوی گردویی است.

وزن جنین حدود یک کیلو و 100 گرم و قد او حدود 38 سانتی متر است.

رشد جنین در هفته بیست و نهم

استحکام استخوان ها

با سخت تر شدن استخوان ها، جنین کلسیم بیشتری را جذب خواهد کرد، بنابراین حتما باید مقدار مناسبی شیر (یا منبع دیگر کلسیم مانند پنیر، ماست یا آب پرتقال غنی شده) مصرف کنید. روزانه حدود 250 میلی گرم کلسیم در اسکلت جنین شما ذخیره می شود.

هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

تنفس

کیسه های تنفسی در انتهای شاخه های ریه ی جنین، شروع به ساخت ماده ای به نام سورفکتانت کرده اند، که این ماده در صورت عدم وجود هوای زیاد در ریه ها (برای مثال، هنگام بازدم)، باعث ایجاد تورم آن ها می شود. هرچند ریه های جنین هنوز نابالغ هستند، اما در صورتی که او در همین هفته به دنیا بیاید، با کمک های پزشکی زیاد، این ریه ها قادر به عملکرد خواهند بود.

نشانه های بارداری در هفته بیست و نهم

گاز و نفخ

هورمون بارداری پروژسترون باعث شل شدن بافت عضله های صاف بدن از جمله عضله های دستگاه گوارش می شود. این شل شدن، همراه با ازدحام زیادی که در شکم شما به وجود آمده است، سرعت هضم را کاهش می دهد. هضم کند می تواند باعث ایجاد گاز و سوزش سر دل به خصوص پس از خوردن وعده های غذایی سنگین شده و همچنین منجر به یبوست بشود.

(هموروئید) بواسیر

رحم در حال رشد شما، ممکن است به ایجاد هموروئید کمک کند. در دوران بارداری، ایجاد این رگ های خونی متورم در ناحیه ی مقعد شایع است. خوشبختانه، این عارضه به طور معمول چند هفته پس از زایمان از بین می رود.

هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

سرگیجه

برخی از زنان در دوران بارداری خود مبتلا به “سندروم افت فشار در حالت طاق باز” (supine hypotensive syndrome) می شوند. این سندروم، همان گونه که از نام آن مشخص است، زمانی اتفاق می افتد که خوابیدن به پشت، باعث تغییر در ضربان قلب و فشار خون شده و تا عوض نکردن وضعیت خواب، منجر به احساس سرگیجه در شما می شود. همچنین ممکن است زمانی که خیلی سریع از جای خود بلند می شوید هم احساس سرگیجه به شما دست دهد.

کارهایی که در هفته بیست و نهم بارداری باید انجام دهید:

انتخاب پزشکی خوب برای نوزاد

قبل از انتخاب پزشک نوزاد، سعی کنید نظر دوستان و آشنایان خود را در رابطه با پزشکان مختلف جویا شوید. مطمئن شوید که پزشک منتخب شما با بیمه درمانی شما قرارداد دارد و مطب او برای رفت و آمد شما مناسب است.

آماده کردن وسایل نوزاد

هفته بیست و نهم بارداری

قطعات مختلف تخت خواب، گهواره و کالسکه نوزاد را باید به هم وصل کنید و اکنون بهترین زمان برای آماده کردن این وسایل است. البته بهتر است این کارها را همسر شما انجام دهد.

گرفتن مرخصی زایمان

اطلاعات لازم در رابطه با قوانین گرفتن مرخصی زایمان را در محل کار خود جمع آوری کرده و کارهای مربوط به آن را انجام دهید.

2.3 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات