هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری

تبریک! اکنون شما نیمی از دوران بارداری خود را پشت سر گذاشته اید.

شما اکنون در ماه پنجم و در سه ماهه دوم بارداری قرار دارید.

قد جنین شما در این هفته به اندازه ی یک موز است.

وزن جنین حدود 300 گرم و قد او حدود 25 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 20 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته بیستم

اندازه گیری قد

در واقع، قد جنین در مدت یک هفته، 10 سانتی متر افزایش نیافته است و فقط روش اندازه گیری قد او تغییر یافته است. در نیمه ی اول بارداری (که جنین پاهای خود را در جلو بدنش جمع می کند)، قد او را از بالای سر تا پایین باسن (یا از فرق سر تا کفل او) اندازه گیری می کنند، اما با شروع هفته بیستم، قد او از بالای سر تا پاهای او اندازه گیری می شود.

جوانه های چشایی

در حال حاضر، بسیاری از جوانه های چشایی جنین می توانند سیگنال های چشایی را به مغز او بفرستند. جنین، مولکول های غذایی را که شما می خورید و از راه خون به مایع آمنیوتیک می رسد، می بلعد. محققان مطمئن نیستند که جنین بتواند این مولکول ها را بچشد، اما برخی تحقیقات نشان می دهند که آن چه را که مادر در دوران بارداری خود مصرف می کنند، می تواند در آینده بر سلیقه ی غذایی فرزندش تاثیر داشته باشد.

هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری

نشانه های بارداری در هفته بیستم

افزایش وزن

اکنون قسمت بالای رحم با ناف شما در یک سطح قرار گرفته اند و به احتمال زیاد، حدود 5/4 کیلوگرم بر وزن شما افزوده شده است. انتظار می رود از این هفته به بعد، هر هفته حدود نیم کیلوگرم بر وزن شما افزوده شود. در صورتی که در ابتدای بارداری، وزن شما کم تر از میزان طبیعی بوده باشد، این افزایش وزن باید کمی بیشتر از این مقدار باشد و در صورتی که در ابتدای بارداری اضافه وزن داشته اید، باید وزن شما کم تر از نیم کیلوگرم در هر هفته، افزایش یابد.

خارش پوست

ممکن است با کشیده تر شدن پوست، به خصوص در اطراف شکم و سینه های خود احساس خارش داشته باشید. برای تسکین این خارش، بهتر است از کیسه های سرد یا کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. دقت کنید که خاراندن پوست می تواند وضعیت را بدتر کند. در صورت شدیدتر شدن این خارش ها بهتر است با پزشک یا مراقب بهداشت خود در میان بگذارید.

خواب نا آرام

ممکن است زود به زود از خواب بیدار شده یا در تمام طول شب سعی کنید وضعیت خواب راحتی را برای خود بیابید. بهتر است به پهلو دراز کشیده، زانوهای خود را خم کنید و یک بالشت بین پاهای خود قرار دهید. برای راحتی بیشتر می توانید بالشت های بیشتری را زیر شکم و در پشت خود بگذارید. همچنین می توانید از بالشت های مخصوص دوران بارداری تهیه کرده و استفاده کنید.

کارهایی که در هفته بیستم بارداری باید انجام دهید:

دریافت مقادیر زیادی از آهن

در طول دوران بارداری، با افزایش حجم خون و همچنین برای تغذیه ی جنین و جفت، بدن شما به آهن بیشتری نیاز خواهد داشت. لوبیا، گوشت گاو و غلات غنی شده، منابع خوبی از آهن هستند.

هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری

ثبت نام در کلاس های آمادگی برای زایمان

روش های مختلفی برای زایمان طبیعی وجود دارد، از جمله روش لاماز (Lamaze)، روش بردلی (Bradley)، زایمان با کمک هیپنوتیزم (HypnoBirthing). برای آشنایی با این روش ها و منطق زایمان و همچنین برای یادگیری تکنیک های کنار آمدن با درد، می توانید در کلاس های آمادگی برای زایمان ثبت نام کنید.

برگزاری جشنی کوچک

اکنون که بارداری خود را به نیمه ی راه رسانده اید، بهتر است جشن کوچکی را برای خود برگزار کنید. می توانید به آتلیه رفته و یک عکس یادگاری از نیمه ی دوران بارداری خود بگیرید.

3.1 21 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات