نمودار قد و وزن استاندارد برای نوزادان که هر پدر و مادری باید آنها را بداند

نمودار قد و وزن نوزاد

دلیل اصلی نگرانی بیشتر مادران مربوط به وزن فرزندانشان است. برخی از مادران فکر می کنند که وزن کودک بازتابی از روش مادر برای تربیت کودک است و فکر می کنند کودک چاق نشانه تربیت خوب است! اکنون واضح است که این درست نیست . “تا زمانی که کودک فعال و سالم است ، هیچ نگرانی در مورد افزایش وزن وجود ندارد” . نگرانی دیگر در مورد این است که آیا کودک دچار کمبود وزن است یا نه و در این صورت چه باید بکنند. چاق بودن لزوما نشانه سلامتی نیست ، زیرا کودک چاق در طول زندگی مستعد ابتلا به چندین مشکل سلامتی است. تا زمانی که رژیم غذایی کودک شما مناسب و متعادل باشد ، لازم نیست نگران وزن او باشید.

با این حال ، مهم است که مراقب وزن کودک باشید ، زیرا کمبود وزن یا اضافه وزن می تواند کودک را در معرض خطر بسیاری از بیماری ها قرار دهد. در نمودارهای استاندارد قد و وزن نوزادان که هر پدر و مادری باید به آنها دسترسی داشته باشند ، اطلاعات مربوط به قد و وزن استاندارد آورده شده است. این نمودارها مربوط به سازمان بهداشت جهانی است و همراه با این نمودارهای دقیق ، من یک نمودار مرجع آسان برای والدین برای محاسبه وزن ایده آل کودک یا کودک نوپا خود بر اساس کتاب درسی کودکان ارائه داده ام.

نمودار قد و وزن نوزاد

وزن کودک بر اساس وزن هنگام تولد

جدول نشان داده شده در زیر یک روش ساده برای محاسبه وزن ایده آل کودک شما با توجه به وزن هنگام تولد است.

نمودار قد و وزن نوزاد

پس از آن یک کودک بین 3 تا 7 سال هر سال 2 کیلوگرم وزن اضافه می کند و پس از آن تا زمان بلوغ هر سال 3 کیلوگرم وزن اضافه خواهد کرد.

نمودار استاندارد قد و وزن WHO برای نوزادان

نمودارهای زیر استانداردهای رشد کودک را نشان می دهد که با استفاده از داده های جمع آوری شده در مطالعه مرجع رشد چند مرکز WHO تهیه شده است. استانداردهای رشد سازمان بهداشت جهانی بر اساس نوزادان سالم و تغذیه شده با شیر مادر از شش کشور در پنج قاره است. این موارد با دقت بیشتری نشان می دهد که چگونه یک کودک طبیعی باید رشد کند.

تفسیر نمودار رشد کودک

قبل از بررسی نمودارها برای آگاهی از وزن کودک خود ، باید بدانید که چگونه نمودارهای رشد را تفسیر کنید.

در نمودارهای زیر پنج درصد وجود دارد – 3٪ ، 15٪ ، 50٪ ، 85٪ ، 97٪ وجود دارد

خط سوم جایی را نشان می دهد که از حد طبیعی کمتر است، در واقع 3٪ از نوزادان و کودکان نوپا در این رنج قرار دارند.

صدمین 50 جایی است که 50٪ از جمعیت در آن قرار دارند. درصد 97 بیشتر از حد طبیعی را نشان می دهد، در واقع 3٪ از نوزادان و کودکان نوپا طبیعی بالاتر از 97% هستند. بنابراین بین دومین و 98 امین درصد میزان رشد طبیعی و نرمال را نشان میدهد.

نمودار قد و وزن نوزاد

نمودار قد و وزن نوزاد

بیایید با یک مثال با تصویر بالا بحث کنیم

وزن هنگام تولد دختر بچه ای 2.7 کیلوگرم بوده است ، طبق نمودار فوق مشاهده می کنید که زیر 15٪ است

بعد از اتمام یک سالگی کودک A وزن 7.8 کیلوگرم دارد.

تفسیر: من می گویم کودک A همانطور که خط صدک را دنبال می کند رشد طبیعی و افزایش وزن طبیعی خود را دارد.

نمودار زیر را ببینید ، این یک نمودار از WHO است. بنابراین شما می توانید وزن را با توجه به سن ترسیم کنید و ببینید آیا کودک شما از این خط پیروی می کند ، بنابراین اگر من برای کودک A نقشه بکشم ، او نزدیک درصد 15 است که خوب است.

نمودار قد و وزن نوزاد

چه زمانی باید نگران باشید؟

اگر بیش از 1 هفته وزن مناسب افزایش پیدا نکرد ، نگران نباشید، صبر کنید و ببینید در طی 3 ماه چه اتفاقی می افتد. نوزادان بسیاری از بیماری های ویروسی را به خود جلب می کنند بنابراین وزن آنها ممکن است متغیر باشد. اما با گذشت زمان ، آنها معمولاً می توانند وزن مورد نیاز خود را اضافه کنند. به عنوان مثال اگر وزن کودک A با اتمام 1 سال 5.8 کیلوگرم باشد ، من به طور جدی نگران می شوم و این امر نیاز به بررسی کامل تغذیه و رشد دارد.

نمودار قد و وزن نوزاد

اگر کودک شما کم وزن است چه باید کرد

اگر کودک شما واقعاً کم وزن است ، بهتر است او را تحت نظر پزشک متخصص اطفال قرار دهید تا از نظر پزشکی هرگونه مشکل پزشکی را رد کند. اگر همه چیز خوب است ، در اصل مشکل تغذیه است. احتمالاً شیر شما برای او غنی از مواد لازم نیست. هنگام تغذیه کودک با سن بالای 6 ماه ، غذاهای سالم با کالری بالا مانند موز به جای گزینه های ناسالم مانند بستنی را جایگزین کنید.

غذاهای فوق العاده سالم برای افزایش وزن کودک

تخم مرغ

هلو

روغن زیتون

خشکبار

پنیر

موز

گوشت

سیب زمینی آب پز

لازم به یادآوری است که اگر شما یک نوزاد نارس یا چند قلو به دنیا آورده اید ، ممکن است نوزادتان دارای قد و وزن استاندارد نباشد و بهتر است در چنین مواردی با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. در هر صورت ، این اعداد از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت خواهد بود. حتی خواهر و برادرها نیز می توانند الگوهای مختلفی در افزایش وزن نشان دهند. تا زمانی که کودک سالم ، فعال است این مسئله خیلی مهم نیست. بنابراین همانطور که قبلاً اشاره کردم ، وسواس نداشته باشید ، فقط کودک خود را آرام کنید و لذت ببرید!

2.8 5 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات