10 نشانه بارداری که کمتر شایع هستند

نشانه های بارداری

در اوایل بارداری، نشانه هایی مانند از دست دادن عادت ماهیانه، تهوع صبحگاهی و درناک شدن سینه ها بسیار شایع هستند؛ اما برخی از نشانه های بارداری هم وجود دارند که کمتر شایع بوده و فقط در برخی از زنان باردار دیده می شوند.

بدن انسان سیستم بسیار پیچیده ای دارد که بارداری باعث تغییرات زیادی در آن می شود. با شروع بارداری و ایجاد این تغییرات، بدن نشانه های خاصی را از خود بروز می دهد و گاهی اوقات زنان باردار نشانه های عجیبی را در طول دوران بارداری خود تجربه می کنند. در ادامه این مطلب، به توضیح نشانه های غیر رایجی که هر کدام می توانند خبر از بارداری شما داشته باشد، می پردازیم.

1. اینسومنیا یا اختلال خواب

دیر به خواب رفتن و بیدار شدن در نیمه های شب، می تواند نشانه ای از بارداری شما باشد. برای داشتن یک خواب راحت، بهتر است آرام باشید، ورزش کنید و مصرف کافئین را کاهش دهید.

2. گرفتگی یا خونریزی بینی

نشانه های بارداری

نشانه های بارداری

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما برخی از زنان باردار در اوایل بارداری خود دچار گرفتگی یا خونریزی بینی می شوند. این عارضه به دلیل کمبود رطوبت در بدن رخ می دهد که برای جلوگیری از آن می توانید از درمان های طبیعی استفاده کرده یا برای تجویز دارو به پزشک مراجعه کنید.

3. نفخ و گاز بیش از اندازه در معده

در صورتی که احساس نفخ و گاز شدیدی در معده خود داشته باشید، می تواند نشانه ای از بارداری شما باشد. بارداری می تواند عوارضی را برای دستگاه گوارشی شما به همراه داشته باشد و منجر به تولید گاز بشود. اگر با وجود عدم مصرف مواد غذایی نفاخ، بیشتر از روزهای دیگر آروغ می زنید، بهتر است با استفاده از یک کیت بارداری، بارداری خود را بررسی کنید. برای خودداری از قرار گرفتن شکم در معرض فشار زیاد، بهتر است از خوردن غذاهای نفاخ بپرهیزید.

4. افزایش ترشحات واژن

ترشحات واژن در دوران بارداری طبیعی است و اگر ترشحات شما بیشتر از روزهای قبل شده است، ممکن است نشانه ای از بارداری شما باشد. در صورتی که ترشحات واژن بدبو بوده یا رنگ آن تغییر کرده باشد، بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

5. تغییر حرکات روده

نشانه های بارداری

هورمون های بارداری باعث کندی حرکت و تنبلی اندام های بدن می شوند. بنابراین، تغییر در حرکات روده هم می تواند نشانه ای از بارداری باشد. عملکرد کند روده به معنی دشواری در عمل دفع و یبوست است. برای نرم شدن حرکات روده، بهتر است فیبر زیادی مصرف کرده و آب کافی بنوشید.

6. احساس طعم فلز در دهان

برخی از زنان باردار، احساس می کنند که در حال جویدن یک آدامس با طعم فلز هستند. این حالت به دلیل افزایش ناگهانی استروژن و پروژسترون در بدن اتفاق می افتد و به آن اختلال چشایی (dysgeusia) گفته می شود. در این اختلال، حس چشایی از حالت طبیعی خود خارج می شود. با مصرف نوشیدنی های سرد، جویدن آدامس های بدون شکر یا خوردن غذاهای تند، می توانید این طعم ناخوشایند را از بین ببرید.

نشانه های بارداری

7. سوزش سردل

هورمون های بارداری بر روی دریچه بین مری و معده تاثیر می گذارند و باعث نشت اسید معده به مری و در نتیجه سوزش معده می شود. با مصرف وعده های غذایی منظم و کوچک، می توانید شدت این عارضه را کاهش دهید. از مصرف وعده های غذایی سنگین، غذاهای پرچرب و ادویه دار و نوشیدنی های کافئینی و گازدار خودداری کنید.

8. عادت ماهیانه کاذب

خونریزی واژینال هم می تواند از نشانه های بارداری باشد. در هنگام لانه گزینی که رویان خود را به دیواره رحم می چسباند، ممکن است دچار خونریزی بشوید. با این وجود، گاهی اوقات عادت ماهیانه کاذب می تواند نشانه ای از بارداری خارج رحمی، تحریک دهانه رحم یا عوارض دیگری از بارداری باشد. در صورت مشاهده خونریزی زیاد، کمر درد شدید، گرفتگی مفرط یا دیگر نشانه های غیر عادی، باید بلافاصله تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

9. تغییر در سینه ها

 

نشانه های بارداری

اگر اندازه سینه های شما شروع به بزرگتر شدن کرده و حساس و دردناک شده اند، به احتمال زیاد باردار هستید. در برخی از زنان باردار، رنگ آرئولا یا ناحیه اطراف نوک پستان، تیره تر می شود که نشانه ای از آمادگی بدن برای شیردهی است.

10. تغییر در تمایلات جنسی

بارداری، انواع مختلفی از اتفاق های عجیب و غریب را با خود به همراه می آورد. در برخی از زنان باردار، تمایلات جنسی به شدت افزایش می یابد، در حالی که در برخی دیگر، این نوع تمایلات کاهش چشم گیری دارد. هر دو حالت در طول دوران بارداری طبیعی هستند و نباید باعث نگرانی شما بشوند.

بدن انسان بسیار پیچیده است و با شروع بارداری و ایجاد تغییرات در آن، نشانه هایی بروز خواهد کرد که توجه به این نشانه ها ضروری است.

توصیه می کنیم با مشاهده هر کدام از نشانه های شایع یا نشانه های غیر معمول بارداری، برای تأیید بارداری و داشتن دوران بارداری و زایمان بی خطر، آزمایش بارداری را هر چه زودتر انجام داده و به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: منیره غفرانی

3.5 11 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

ممنونم از مطالب خوبتون بسیار سپاسگزارم من ۱۵روز عقب انداخته ام البته ۲سال پیشگیری نمیکیردم باردار نمیشدم پریودیمم منظم بود ولی اینبار یه حس عجیبی دارم البتهدسن ۳۴سالگی هستم یکم استرس دارم

و اینکه اولین باره که ۷و۸روز نفخ شدید معده صبح روز داشتم گفتم مطلب شمارو چک کنم و احساس میکنم تینبار بیبی چک بزارم به ارزوم میرسم البته ۴شال پیش خارج رحمی داشتم امیدوارم حاملگی خوبی داشته باشم

انشالله که بارداری امید بخدا

سلام خسته نباشید من یه چند روزیه یبوست دارم و همچنین دمای بدنم هم‌ میره بالا و ترشح واژن هم دارم میشه بگین میتونه چی باشع