سطح نرمال هورمون محرک فولیکول (FSH) برای بارداری

سطح نرمال FSH

اگر قصد بارداری دارید، احتمالا از پزشک خود اصطلاحات سطح FSH یا سطح هورمون تحریک کننده فولیکول را شنیده اید. این هورمون مسئول تخمک گذاری است و اطمینان می دهد که تخمک برای عمل لقاح و تخمک گذاری از تخمدان ها خارج شده است. داشتن سطح FSH مناسب به معنای این است که شما بارداری ماندگاری خواهید داشت و همچنین شانس بیشتری برای حمل یک جنین سالم را دارید. داشتن میزان بالای FSH برای زنانی که قصد بارداری دارند یک دغدغه است. در این مقاله تمام آنچه را که لازم است درباره میزان سطح این هورمون برای بارداری را بدانید خواهید خواند.

هورمون محرک فولیکول (FSH) چیست؟

هورمون محرک فولیکول FSH وظیفه تخمک گذاری در زنان را دارد. همه زنان در دوره سیکل قاعدگی خود، افزایش سطح هورمون FSH را تجربه می کنند که این موضوع نشان دهنده قدرت بارداری در زنان است. سطح FSH با افزایش سن بالا می رود، زنان با سن بالاتر به دلیل رشد کافی تخمدان، سطح FSH بالاتری دارند اما فولیکول های تخمدان فرد مسن برای تخمک گذاری نیاز به تحریک بیشتری دارد. زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارند، سطح FSH پایین تری دارند بنابراین یا تخمک گذاری منظمی ندارند یا اصلا تخمک گذاری نمی کنند.

سطح نرمال FSH

میزان نرمال هورمون FSH برای بارداری چقدر است؟

رنج سطح نرمال هورمون FSH زنان برای بارداری در سیکل قاعدگی شان بین IU/L یعنی 8 تا 4.7 است. در نظر داشته باشید که این رنج در شرایطی است که شما 4 هفته قبل از انجام تست سنجش سطح FSH هیچ گونه قرص ضد بارداری یا داروهای مشابه را استفاده نکرده باشید.

چه چیزهایی باعث بالا بودن سطح FSH می شود؟

بالا بودن سطح FSH برای زنان مربوط به دلایل زیر است.

1. سن بالای مادر

تاخیر در بارداری در سراسر دنیا رایج شده است. زیرا به نظر می رسد زنان بعد از 35 سالگی اقدام به بارداری می کنند. توانایی زنان در دهه 30 برای بارداری کمی کاهش می یابد و در دهه 40 به طور قابل توجهی کاهش می یابد. با افزایش سن در زنان برای تولید تخمک نیاز به بالا رفتن سطح FSH است. در هر دوره قاعدگی، زنان تعداد مشخصی تخمک را از دست می دهند. یک زن در سنین بالا برای تحریک تخمک گذاری نیاز به هورمون FSH بیشتری دارد.

سطح نرمال FSH

2. .کیفیت پایین تخمک ها

کیفیت پایین تخمک ها در زنان از دیگر عوامل ناباروری و سطح بالای FSH است. این نتایج مشکلات مربوط به سلامتی مثل مشکلات بهداشتی، عدم تغذیه مناسب، آندومتریوز، پرتو درمانی و شیمی درمانی است.

3. نارسایی زودرس تخمدان

زمانی که تخمدان های یک زن آسیب دیده اند و زن تا قبل از 32 سالگی قادر به تولید تخمک ها نیست، مغز، پیامی را به غده هیپوفیز مبنی بر بالا بردن سطح هورمون FSH برای تحریک تولید تخمک می فرستد. در این حالت، علائم سطح FSH ، شبیه کسانی است که یائسگی را تجربه می کنند، زیرا در بدن آنها هم سطح هورمون FSH در حال افزایش است تا مشکل کمبود یا عدم تولید تخمک ها را جبران کند.

4 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
7 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام من ۳۰ سالمه و متاهل میزان این هورمون روز قبل از پریودی ازمایش دادم 2.41 بود؟ ایا مسکلی دارم؟

با سلام
۴۵ سالمه و fsh 6.9و LH 5.2 هستش
میخواستم بدونم به منوپوز نزدیکم یا خیر ؟

سلام من fsh در ازمایشم ۳۰ هستش بهم گفتن همه تخمکات پوچه میشه جواب بدین

من fsh13 هست آیا امکان بارداری برای من وجود داره لازم ب ذکر ک بگم ذخیره تخمدانم ۱/۱۵هستش

سلام من ۴۵ سالمه قصد بارداری دارم وهورمون fsh ۲۰…آیا امیدی به بارداری هست؟