مصرف گوجه فرنگی در بارداری – بخش اول

گوجه فرنگی از دسته میوه و سبزی جات است و مصرف آن در دوران بارداری به دلیل خواص بسیاری که دارد مجاز است. در این مطلب با مزایا و مضرات گوجه فرنگی آشنا خواهید شد.

آیا گوجه فرنگی در بارداری مفید است؟ چه مزایایی دارد؟

گوجه فرنگی در بارداری بسیار مفید است، زیرا کالری بسیار کم و فیبر مناسبی دارد. یک گوجه فرنگی متوسط حدود 1.5 گرم فیبر و 22 کالری دارد.

گوجه فرنگی منبع خوبی از فولات طبیعی (اسید فولیک) است. هر گوجه فرنگی تقریباً 18 میکروگرم فولات دارد. گوجه فرنگی ها همچنین حاوی ویتامین های ضروری بارداری از جمله A، C و K هستند.

رنگ قرمز گوجه فرنگی به خاطر لیکوپن موجود در آن است. لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی و دارای فواید بی شمار برای سلامتی است. هرچه این میوه قرمزتر باشد، لیکوپن بیشتری در آن وجود دارد. با این حال، لیکوپن باید در دوران بارداری در حد اعتدال مصرف شود. در دوران بارداری باید از مصرف مکمل های لیکوپن خودداری شود، زیرا زیاده روی در مصرف لیکوپن می تواند باعث کاهش وزن تولد نوزاد یا زایمان زودرس شود.

به طور کلی استفاده از گوجه فرنگی و محصولات آن برای غذاها در دوران بارداری بی خطر است.

آیا گوجه های کنسرو شده در دوران بارداری بی خطر هستند؟

کنسروهای گوجه فرنگی در دوران بارداری مجاز هستند، گوجه فرنگی در فرآیند کنسروسازی پخته و استریل می شود. با این حال نگرانی های شایع در مورد کنسرو گوجه فرنگی بیشتر مربوط به قوطی آن است تا محتوای کنسرو.

گوجه فرنگی “کنسرو شده” دارای انواع مختلفی است. مانند گوجه کامل، خرد یا پوره شده همراه با سایر مواد افزودنی ها مانند ریحان یا سبزیجات دیگر.

مصرف گوجه فرنگی در بارداری

مصرف گوجه فرنگی در بارداری

کنسرو گوجه فرنگی و بیسفنول آی (BPA) در دوران بارداری

گوجه فرنگی های کنسرو شده (و سایر غذاهای اسیدی) اغلب در قوطی هایی قرار می گیرند که دارای پوشش پلاستیکی هستند و مانع از فرسایش قوطی با اسید طبیعی موجود در غذا می شوند.

این پلاستیک (یا رزین اپوکسی) معمولا حاوی ماده شیمیایی به نام بیسفنول آی است که با عنوان BPA شناخته می شود.

غذاهای کنسرو شده عامل اصلی بوجود آمدن بیسفنول آی هستند. در مورد ایمنی این ترکیب شیمیایی اختلاف نظر وجود دارد. بیشتر افراد در معرض BPA قرار دارند، زیرا این ماده در بسیاری از محصولات پلاستیکی از بطری ها گرفته تا ظروف غذا وجود دارد.

بر اساس نتایج برنامه ملی سم شناسی در آمریکا، برخی نگرانی ها در ارتباط با تأثیرات مغز، رفتار و غده پروستات جنین، نوزادان و کودکان و مواجهه با بیسفنول آی وجود دارد، این گروه همچنین تحقیقات بیشتری را در این زمینه لازم دانست.

پس از آن سازمان کل خوراک و دارو (FDA) قید کرد که بطری، لیوان و محصولات مشابه کودکان باید از جنس پلاستیک های بدون BPA تهیه شود.

غذاهای اسیدی مانند سس و رب گوجه فرنگی تولید BPA بیشتری می کنند. با این وجود مراحلی وجود دارد که می توان برای کاهش مواجهه با بیسفنول آی انجام داد:

– گوجه فرنگی های کنسرو شده را در صورت امکان با علامت “بدون BPA” تهیه کنید.

– هرگز گوجه فرنگی های کنسرو شده را در قوطی های خود در یخچال نگهداری نکنید، آن ها را در ظرف شیشه ای یا غیر BPA قرار دهید.

– به جای قوطی، گوجه فرنگی یا سس های شیشه ای و غیرفلزی انتخاب کنید.

– در دستور العمل های آشپزی تان گوجه فرنگی تازه را جایگزین کنسرو کنید.

مصرف متعادل رب گوجه فرنگی در دوران بارداری خطری ایجاد نمی کند. همچنین به خاطر داشته باشید که BPA در همه مواد غذایی کنسرو شده وجود ندارد، فقط غذاهای با خاصیت اسیدی مانند گوجه فرنگی، میوه یا مواد مشابه جای احتیاط دارد. بیشتر کنسروها در دوران بارداری کاملاً بی خطر هستند.

مصرف شکلات در بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف گوجه فرنگی در بارداری

آیا گوجه فرنگی خام یا شسته نشده برای خانم های باردار بی خطر است؟

مصرف گوجه فرنگی نشسته در بارداری ایمن نیست. گوجه فرنگی خام یا هر محصول دیگری باید همیشه قبل از خوردن شسته شود.

شستن مواد غذایی خام در صورت عدم وجود گرما در هنگام پخت و پز، تنها راه دفاعی در برابر باکتری ها است. گوجه فرنگی خام شسته شده یا پخته در بارداری بسیار مفید است و مزایای سلامتی زیادی دارد.

آیا گوجه فرنگی به تهوع یا بیماری صبحگاهی کمک می کند؟

به طور کلی محصولات حاوی گوجه فرنگی به دلیل خاصیت اسیدی آن برای بیماری صبحگاهی یا حالت تهوع توصیه نمی شوند.

غذاهای اسیدی محرک های شناخته شده رفلاکس و سوزش معده هستند، بنابراین اگر در دوران بارداری دچار مشکلات گوارشی هستید، احتمال دارد سوپ گوجه فرنگی (یا سایر غذاهای با ترکیبات گوجه فرنگی) به جای تسکین، بیماری شما را تشدید کند. اگر میل شدید به گوجه فرنگی دارید، می توانید با خوردن سوپ گوجه فرنگی هوس خود را برطرف کنید.

مصرف گوجه فرنگی در بارداری – بخش اول

2 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس