مصرف نوشیدنی های انرژی زا در دوران بارداری

مردم در سراسر جهان علاقمند به مصرف نوشیدنی های انرژی زا هستند. تغذیه مادران در دوان بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه ویژه شود.

در دوران بارداری جفت در رحم رشد می کند و از طریق بند ناف، غذا و اکسیژن جنین تامین می شود. هر ماده غذایی که مادر مصرف می کند از طریق ناف به جنین منتقل می شود. پژوهشگران از اثرات مواد تشکیل دهنده نوشابه های انرژی زا اطلاع ندارند، زیرا انواع مختلف نوشابه های انرژی زا حاوی کوکتل های متفاوتی از مواد تشکیل دهنده هستند و آزمایش آن ها دشوار است.

اجتناب از مصرف نوشیدنی های انرژی زا در دوران بارداری یک توصیه جهانی است. در واقع برچسب های موجود بر روی نوشیدنی های انرژی زا حاوی هشدارهایی است که در آن نوشته این نوشیدنی برای کودکان، افراد حساس به کافئین ، زنان باردار یا زنان شیرده توصیه نمی شود.

مواد خطرناک موجود در نوشیدنی های انرژی زا

مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی زا بسته به شرکت سازنده آن ها متفاوت است. بسیاری از این نوشیدنی ها حاوی ترکیبانی از جمله کافئین هستند که برای زنان باردار نگران کننده است. برخی مواد خطرناک موجود در این نوشیدنی ها عبارت است از:

کافئین

کافئین یکی از ترکیبات اصلی نوشیدنی های انرژی زا است و به عنوان فعال کننده سیستم عصبی سمپاتیک شناخته شده است. مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث تشنج، روان پریشی و آریتمی قلبی شود. از نظر کارشناسان کافئین زیاد می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد، بر سیستم عصبی اثر بگذارد و باعث تحریک پذیری و بی خوابی شود. پژوهش ها در مورد اثرات کافئین در بارداری قطعی نیست، بنابراین بهتر است که مصرف کافئین محدود شود. به زنان باردار توصیه می شود که کافئین خود را در دوران بارداری به 200 میلی گرم یا کمتر، معادل یک فنجان قهوه در روز محدود کنند.

نوشیدنی انرژی زا در بارداری

شکر

نوشیدنی های انرژی زا اغلب حاوی شکر هستند. شکر زیاد می تواند کالری اضافی ناسالم در بدن را افزایش دهد و باعث افزایش وزن بیش از حد شود.

تائورین

برخی از نوشیدنی های انرژی زا حاوی تائورین است. این ماده یک اسید آمینه حاوی گوگرد است که به طور طبیعی در منابع حیوانی یافت می شود، باعث بهبود رشد عصبی می شود و میزان آب و مواد معدنی موجود در خون را تنظیم می کند. اطلاعات کمی در مورد اثرات تائورین در بارداری وجود دارد، توصیه می شود زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند.

جینسینگ

جینسینگ که اغلب Panax ginseng نامیده می شود، یک مکمل گیاهی آسیایی با قدمت بیش از 2000 سال است. طبق موسسه ملی بهداشت، استفاده از جنسینگ برای نوزادان، کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. آکادمی تغذیه آمریکا همچنین مصرف جنسینگ را در بارداری منع کرده است. پژوهش های کمی در مورد اثرات بلند مدت جنسینگ و مصرف آن در بارداری وجود دارد.

افزون بر این شایع ترین عوارض جانبی جینسینگ سردرد، اختلالات خواب (بی خوابی) و علائم گوارشی است. جنسینگ همچنین می تواند بر قند خون و فشار خون اثر بگذارد، بنابراین اگر مبتلا به دیابت یا فشار خون بارداری هستید، باید از مصرف جینسینگ خودداری کنید.

گلوکورونولاکتون

گلوکورونولاکتون یک پلی هیدروکسی اسید (PHA) طبیعی است که دارای فعالیت های کلات کننده، مرطوب کننده و آنتی اکسیدان فلز است. گفته می شود که گلوکورونولاکتون به دلیل اثرگذاری بر متابولیسم بدن انرژی را افزایش می دهد و برای رفع خستگی مفید است. ولی از آن جا که پژوهش ها در مورد اثرات آن در بارداری محدود است، باید از مصرف آن اجتناب کرد.

نوشیدنی انرژی زا در بارداری

گوارانا

گوارانا به طور طبیعی از یک گیاه به دست می آید و قرن ها در چین مورد استفاده قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که این ماده می تواند حافظه را بهبود بخشد. با این حال اثرات آن در دوران بارداری بررسی نشده است و مصرف آن می تواند باعث ناراحتی های گوارشی، سردرد، سرگیجه، تپش قلب، یبوست و واکنش های آلژیک شود. محض احتیاط باید از مصرف این محصول در بارداری اجتناب شود.

یوهیمب

یوهیمب (Yohimbe) که معمولا در محصولات کاهش وزن استفاده می شود، با بی خوابی، اختلال خلقی و عصبی و اضطراب همراه است. اثرات این ماده در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته و باید از مصرف آن اجتناب کرد.

خلاصه مطلب

نوشیدنی های انرژی زا در سراسر دنیا به دلایل مختلف مصرف می شوند و ترکیبات مواد تشکیل دهنده آن ها متفاوت است. از آن جا که اثر نوشیدنی های انرژی زا بر مادر یا جنین مشخص نشده است، در صورت بارداری به طور کامل از مصرف آن ها اجتناب کنید. همچنین مهم است که قبل از مصرف برچسب محصول را بررسی کنید. هرگاه از ایمنی یک محصول مطمئن نیستید، با پزشک مشورت کنید.

3.3 4 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

؟؟ اندازه یا قُلوب بخورم ندوسنته ضرر داره