آیا مصرف عسل در دوران بارداری مجاز است؟

مصرف عسل در دوران بارداری

بسیاری از والدین از این واقعیت که عسل برای نوزادان زیریک سال ممنوع است آگاه هستند، زیرا می تواند خطرناک باشد و مسمومیت غذایی حاد ایجاد کند. عسل حاوی نوع خاصی از باکتری است که می تواند منجر به بوتولیسم در نوزادان شود. سیستم گوارشی نوزادان زیر 12 ماه به اندازه کافی رشد نکرده که بتواند باکتری بوتولینوم موجود در عسل خام را کنترل کند، این باکتری در معده افراد بالای یک سال به راحتی از بین می رود و خطری برای آن ها بوجود نمی آورد. بنابراین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که عسل خام نباید در برنامه غذایی کودک زیر 1 سال باشد .

با این حال ممکن است برای والدین سوال پیش بیاید که آیا قانون مشابهی در مورد منع مصرف عسل برای جنین در شکم مادر نیز وجود دارد؟ آیا خوردن عسل برای زن باردار بی خطر است یا این که مصرف عسل می تواند به جنین آسیبی برساند؟

مصرف عسل در دوران بارداری

مصرف عسل در دوران بارداری

چرا عسل خطرناک است؟

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، عسل یک ماده غذایی خام و حاوی باکتری است که می تواند منجر به بوتولیسم شود. بوتولیسم بیماری بسیار جدی و خطرناک است که بر اثر سم بوتولینوم ایجاد می شود. این سم باعث فلج عضلات می شود. نوع باکتری به نام کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) این سم را تولید می کند.

بوتولیسم می تواند از راه های مختلف ایجاد شود. اسپورهای باکتریایی موجود در بدن نوروتوکسین بوتولینوم را تولید می کنند، این سم برای انسان خطرناک و فلج کننده است. کلوستریدیوم بوتولینوم و اسپورهای آن در خاک و گرد و غبار یافت می شوند، بنابراین تقریباً همیشه در اطراف ما و بر روی سطوح مختلف از فرش گرفته تا کانتر وجود دارند.

معمولا بلعیدن باکتری برای کودکان و بزرگسالان سالم مضر نیست و منجر به ایجاد علائم بیماری بوتولیسم نمی شود. بزرگسالان و کودکان با نوزادان متفاوت هستند. CDC خاطر نشان می کند که برخی از نوزادان پس از بلعیدن اسپورهای بوتولیسم، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. عسل حاوی برخی اسپورهای کلستریدیوم شناخته شده است و سلامت نوزادان را تهدید می کند، با خوردن عسل اسپورها مستقیماً وارد سیستم گوارش کودک می شوند.

کاملاً مشخص نیست که چرا تنها برخی از نوزادان دچار بوتولیسم می شوند، اما طبق توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها بنابر احتیاط کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند.

روده نوزادان به اندازه کافی تکامل پیدا نکرده و در سیستم گوارشی آن ها به اندازه بزرگسالان باکتری های “خوب” برای دور نگه داشتن باکتری های “بد” وجود ندارد. همچنین عملکرد سیستم ایمنی آن ها برای مقابله با باکتری ها ضعیف است.

هنگامی که هاگ های بوتولیسم وارد دستگاه گوارش نوزاد می شوند، می توانند به راحتی رشد کرده و سم بوتولیسم تولید کنند.

مصرف عسل در دوران بارداری

مصرف عسل در دوران بارداری

آیا زنان باردار می توانند عسل بخورند؟

اگر باردار هستید یا قصد دارید در آینده ای نزدیک باردار شوید، به احتمال زیاد در مورد قوانین و محدودیت های دوران بارداری چیزهای زیادی شنیده اید.

همه توصیه ها در مورد بایدها و نبایدها می تواند گیج کننده باشد، به خصوص اگر بارداری اول تان است. حتی “قوانین” مربوط به تغذیه و نوزاد ممکن است برای مادرانی که سابقه بارداری دارند تغییر کرده باشد.

با این حال خبر خوب این است که پاسخی ساده برای ایمن بودن یا نبودن خوردن عسل در دوران بارداری وجود دارد.

بله، خوردن عسل در دوران بارداری بی خطر و مجاز است. کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا عسل را در لیست موارد منع مصرف در بارداری ذکر نکرده است.

4 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات