مشکلات کیسه صفرا در دوران بارداری و بعد از آن – بخش دوم

علائم بیماری کیسه صفرا

مشکلات کیسه صفرا در دوران بارداری و بعد از آن – بخش اول

آیا من در معرض خطر ابتلا به بیماری کیسه صفرا هستم؟

زنان به مراتب بیشتر از مردان در معرض بیماری کیسه صفرا هستند. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به کیسه صفرا، اضافه وزن (حتی اگر در حد متوسط باشد)، رژیم غذایی با چربی یا کلسترول بالا، صفرا یا دیابت دارید، احتمالاً به بیماری کیسه صفرا مبتلا خواهید شد.

بیماری کیسه صفرا قبلاً به عنوان رنج زنان مسن شناخته می شد، اما زنان جوان تر نیز به دلیل افزایش چاقی به این بیماری مبتلا می شوند.
علائم بیماری کیسه صفرا در سه ماهه سوم یا بعد از زایمان شایع تر است، اما افراد با خطر بالای ابتلا به کیسه صفرا علائم بیماری را در دوران اولیه بارداری دارند.

آیا وجود سنگ صفرا برای جنین خطرناک است؟

سنگ صفرا خود به طور مستقیم بر روی جنین تاثیر نمی گذارد، اما عوارض آن مشکلاتی را برای جنین به وجود می آورد. تکرار موارد مزمنی مانند درد کیسه صفرا و علائمی مانند التهاب، عفونت، حالت تهوع و استفراغ می تواند شما را از خوردن غذا باز دارد، که این امر موجب آسیب به تغذیه و رشد جنین می شود.

علائم بیماری کیسه صفرا

علائم بیماری کیسه صفرا

چگونه بیماری کیسه صفرا در دوران بارداری درمان می شود؟

به طور کلی، هدف از درمان سنگ صفرا در دوران بارداری، کاهش عوارض آن است و اصل بیماری پس از بارداری درمان می شود.

اولین قدم در درمان کیسه صفرای ملتهب، تغییر رژیم غذایی و خوردن غذاهای کم چرب است. به این معنی که کیسه صفرا باید کمتر کار کند. برای بسیاری از زنان این مرحله به تنهایی می تواند موثر باشد. ورزش منظم همچنین به درمان بیماری کمک می کند.

در صورتی که پزشک دارویی را برای مشکل کیسه صفرا تجویز کند ولی دارو درد را آرام نکند، او عوارض بیماری و خطرات جراحی را بررسی می کند. به طور کلی از هرگونه جراحی با توجه به خطر آن در دوران بارداری اجتناب می شود. اما اگر التهاب شدید باشد، در صورت وجود عفونت، یا کولیک حاد، ممکن است جراحی برای جلوگیری ازعوارض جدی تر لازم باشد.

جراحی کیسه صفرا احتمالا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. لاپاراسکوپی عمل جراحی حذف کیسه صفرا است، که شامل برداشتن کیسه صفرا از طریق ایجاد چند سوراخ کوچک بر روی شکم می باشد، ابزار جراحی و لاپاراسکوپ داخل شکم می شود. لاپاراسکوپ یک دوربین کوچک دارد که تصاویری را به مانیتور پزشک می فرستد.

با جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا بدون ایجاد برش بزرگ شکمی برداشته می شود. درنتیجه درد حاصل از جراحی کمتر و بهبودی آسان تر است.

علائم بیماری کیسه صفرا

علائم بیماری کیسه صفرا

آیا بعد از بارداری مشکلات کیسه صفرا بیشتر می شود؟

عجیب نیست که علائم بیماری کیسه صفرا دو تا چهار ماه پس از زایمان ظاهر شود. شاید به این دلیل باشد که هورمون های بارداری در طی نه ماه پیش، بیماری را تشدید کرده باشند. تغییرات هورمونی بعد از زایمان نیز می تواند در پیشرفت بیماری دخیل باشد.

مشکلات کیسه صفرا همچنین می تواند ناشی از کاهش وزن سریع بعد از زایمان باشد. وقتی شما با رژیم لاغری بعد از زایمان چربی ها را به سرعت می سوزانید، کلسترول اضافی در صفرا جمع و منجر به سنگ صفرا می شود.

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ صفرا بعد از بارداری، رژیم غذایی با فیبر بالا که شامل میوه، سبزیجات و غلات کامل است داشته باشید. سعی کنید بعد از زایمان بیشتر از 900 گرم در هفته وزن خود را کاهش ندهید و زیاد ورزش کنید.

اگر در دوران بارداری سنگ صفرای کنترل شده داشته اید و نیاز به جراحی نبوده، لازم است دوباره تحت نظر پزشک قرار بگیرید. ممکن است پس از زایمان یا بعد از آن علائم بیماری ظاهر شود، بنابراین وقتی درد حاصل از بیماری قطع شد به پزشک مراجعه کنید تا علائم بیماری را بررسی کند. پزشک شما ممکن است توصیه به برداشتن کیسه صفرا کند تا بعدها وضعیت اورژانسی پیش نیاید.

مشکلات کیسه صفرا در دوران بارداری و بعد از آن – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

2.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات