مشکلات و معضلات مرتبط با بارداری

گاهی به سبب معضلاتی که تنها از خود بارداری نشات می گیرند و هیچ ارتباطی با مادر ندارند، بارداری پرخطر شکل می گیرد. این معضلات، موارد زیر را شامل می گردند:

• زایمان زودرس

زایمانی است که پیش از هفته ی 37 بارداری شروع شود. گرچه هیچ راه قطعی وجود ندارد که به واسطه ی آن مشخص گردد که چه زنانی زایمان زودرس دارند اما عواملی نظیر برخی انواع عفونت، دهانه ی کوتاه شده ی رحم یا داشتن سابقه ی زایمان زودرس، احتمال بروز زایمان زودتر از موعد را افزایش می دهند.

• بارداری چندقلو

به این معنی که بیش از یک بچه در شکم داشته باشید (دوقلو، سه قلو، چهارقلو و غیره). بارداری چند قلو که با افزایش استفاده از روش های درمان ناباروری، شیوع بیشتری پیدا کرده است، خطر بروز زایمان زودرس، ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون بالا در بارداری را افزایش می دهد.

مشکلات بارداری

مشکلات بارداری

• جفت سرراهی (Placenta previa)

یکی از مشکلات مرتبط با بارداری است که در آن، جفت، دهانه ی رحم را می بندد. این مشکل، خصوصا زمانی که زن انقباض دارد، سبب بروز خون ریزی های شدید می شود. اگر نزدیک به زمان زایمان، جفت، همچنان دهانه ی رحم را بسته باشد، پزشک دست به عمل سزارین می زند تا خطراتی که خونریزی برای مادر و بچه در پی دارد را کاهش دهد.

• مشکلات و بیماری های جنین که گاه ممکن است در سونوگرافی تشخیص داده شوند

حدود 2 تا 3% از بچه ها، یک مشکل ساختاریِ جزئی یا شدید در فرایند رشد خود دارند. در برخی موارد، ممکن است که در خانواده سابقه ی بروز مشکلات جنین وجود داشته باشد اما در اغلب موارد، بروز چنین مشکلاتی در جنین، کاملا غیرمنتظره است.

پیشگیری از بروز اختلالات مرتبط با بارداری و درمان آن ها

حتی اگر هیچ گونه بیماری و مشکلی در وضع سلامت خود نداشته باشید، بسیاری از پزشکان به شما توصیه می کنند تا قبل از بارداری حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و از سلامت کامل خود اطمینان حاصل کنید. در جلسه ای که با پزشک دارید، اقداماتی را به شما توصیه می کند که خطر بروز اختلالات مرتبط با بارداری را کاهش می دهند. این اقدامات، موارد زیر را شامل می شوند:

مشکلات بارداری
مشکلات بارداری

• دریافت روزانه حداقل 400 میکروگرم فولیک اسید؛ که روند مصرف قبل از شروع بارداری آغاز و در دوران بارداری ادامه می یابد.

• دریافت واکسن های مناسب

• داشتن رژیم غذایی سالم و ثابت نگه داشتن وزن مناسب

• داشتن تمرینات ورزشی منظم (مگر اینکه پزشک انجام ورزش را ممنوع کرده باشد)

• پرهیز از سیگار، الکل، مواد مخدر و دارو (مگر داروهایی که توسط پزشک تجویز و تایید شده باشند)

• داشتن ملاقات هایی منظم با پزشک متخصص

اگر بارداری تان پرخطر تشخیص داده شود، ممکن است که پزشک، شما را به یک پریناتولوژیست یا همان متخصص طب مادر و جنین (perinatologist) ارجاع دهد. در واقع، پریناتولوژیست، پزشک متخصص زنان و زایمان با تخصص ویژه در زمینه ی بارداری های پرخطر است.

این متخصص با دیگر پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی همکاری می کند تا بهترین نتیجه ی ممکن را برای شما و فرزندتان تضمین نماید.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات