لقاح داخل رحمی (IUI) چیست ؟ – بخش دوم

لقاح داخل رحمی

لقاح داخل رحمی (IUI) چیست ؟ – بخش اول

روش IUI

برای انجام این روش، شما روی یک میز معاینه زنانه دراز خواهید کشید، همان میزهایی که برای چکاپ استفاده می شود. یک کاتتر – یک لوله کوچک و نازک – در دهانه رحم شما قرار می گیرد. ممکن است کمی گرفتگی خفیف داشته باشید، شبیه آنچه در طول آزمایش پاپ اسمیر احساس می کنید.

سپس مایع منی شسته شده از طریق کاتتر به رحم شما منتقل می شود. سپس ، لوله برداشته می شود و کار شما تمام است. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که مدت کوتاهی پس از عمل دراز بکشید یا ممکن است بلافاصله از جای خود بلند شوید. در هر صورت، هنگام ایستادن لازم نیست نگران ریزش اسپرم باشید. اسپرم مستقیم به رحم شما منتقل می شود. آنها راهی به جز لانه گزینی در لوله های رحمی شما نخواهند رفت.

لقاح داخل رحمی

لقاح داخل رحمی

پس از انجام مراحل

بعد از انجام IUI ، شاید برای شما پروژسترون تجویز شود. این کار معمولاً از طریق شیاف واژن انجام می شود. حدود یک هفته پس از IUI ، پزشک ممکن است دستور آزمایش خون را بدهد. آنها سطح پروژسترون ، استروژن و (شاید) سطح hCG شما را بررسی می کنند. پزشک شما ممکن است ده تا 14 روز پس از عمل IUI، آزمایش خون بارداری را تجویز کند. انتظار برای موفقیت در درمان می تواند بسیار استرس زا باشد. مراقب خودت باش.

عوارض آی یو آی IUI

IUI یک روش نسبتاً کم خطر است. ممکن است گاهی دچار عفونت شوید و معمولا بزرگترین عارضه مربوط به استفاده از داروهای بارداری است که ممکن است شما را به دردسر بیندازد. اگر از گنادوتروپین استفاده می کنید، ممکن است در معرض چند قلو زایی یا سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) باشید.

چند قلوزایی

خطر بارداری چند قلو (دوقلو، سه قلو یا حتی بیشتر) هنگام مصرف گنادوتروپین بیشتر است. به همین دلیل نظارت مهم است. اگر فولیکول های احتمالی زیادی وجود داشته باشد، ممکن است برای این چرخه آی یو آی لغو شده و در فرصتی دیگر دوباره امتحان شود.

بهترین سونوگرافی تهران

سندرم بیش از حد تحریک تخمدان

اگر پزشک شما به دلیل میزان فولیکول های زیاد چرخه شما را لغو کند، احتمالاً به شما خواهد گفت که از آمیزش جنسی خودداری کنید. مهم است که این دستورالعمل جدی گرفته شود زیرا خطر OHSS زیاد است. OHSS باعث دردناک شدن و تورم تخمدان ها می شود. در موارد شدید، این وضعیت می تواند زندگی را تهدید کند. برخی از زوج ها به دلیل داشتن فولیکول های زیاد در کنسل کردن چرخه مردد هستند. با این حال، اگر رابطه جنسی داشته باشید و باردار شوید، خود و نوزادان آینده خود را در معرض خطر قرار می دهید.

چالش های بالقوه

IUI به بسیاری از خانم ها کمک کرده که باردار شوند اما همیشه جواب نمی دهد. در چرخه هایی که داروهای باروری و IUI با هم ترکیب شده اند، میزان موفقیت بارداری می تواند به 20٪ نیز برسد. غالباً توصیه می شود حداقل به مدت سه دوره IUI را امتحان کنید. میزان موفقیت شخصی شما بسته به علل ناباروری، کیفیت اسپرم مورد استفاده و سن شما متفاوت خواهد بود.

در مطالعه ای روی حدود 1000 چرخه IUI ، محققان دریافتند که میزان موفقیت در هر زوج (بیش از یک یا چند چرخه) تا حد زیادی به سن زن، سابقه پزشکی و مسائل خاص باروری بستگی دارد.

لقاح داخل رحمی

لقاح داخل رحمی

میزان موفقیت به ازای هر زوج (بیش از بیش از یک چرخه) در این مطالعه:

55/6 درصد برای ناباروری فاکتور مشکلات دهانه رحم

47.4 درصد برای تخمک گذاری (مشکلات تخمک گذاری)

41/7 درصد برای ناباروری در مشکلات مردان

37/6 درصد برای الیگوسپرمیا (تعداد اسپرم کم)

35/1 درضد برای ناباروری غیرقابل توضیح

13/4 درصد برای آدنوسپرمی (تحرک ضعیف اسپرم)

10/7 درصد برای آندومتریوز

در میان مبتلایان به ناباروری غیرقابل توضیح ، فقط 4٪ از زنان در هر دوره بدون داروهای باروری باردار شدند.

خلاصه

تصمیم گیری در مورد پیگیری یا عدم پیگیری IUI یک انتخاب شخصی است. اگرچه میزان موفقیت IVF در هر چرخه بسیار بالاتر است، هزینه IUI به طور قابل توجهی کمتر است. این روش همچنین آسان تر و کمتر تهاجمی است. اگر IVF از نظر اقتصادی برای شما سخت است بسته به علت ناباروری، ممکن است چندین چرخه IUI انتخاب بهتری باشد. گزینه دیگری که باید در نظر گرفت mini-IVF است. بدانید که اگرچه IUI می تواند به بارداری شما کمک کند، اما ممکن است منجر به بارداری نشود. در حالی که مراحل بعدی خود را در نظر می گیرید، حتما مشاوره با پزشکتان را انجام دهید. با دکتر خود صحبت کنید تا همه گزینه های شما را درک کند تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چه چیزی مناسب شماست.

4 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات