لتروزول برای ناباروری: 5 نکته ای که باید بدانید

وقتی می خواهید صاحب فرزند شوید، روش های مختلفی را برای تسریع یا درمان ناباروری می شنوید که می تواند به شما برای باردار شدن کمک کند. بسیاری از زنان با کمک یک داروی موثر به نام لتروزول توانسته اند باردار شوند. این دارو معمولا برای درمان سرطان تجویز می شود.

لتروزول چیست؟

لتروزول همچنین با نام تجاری (Femara) استفاده می شود ، یک داروی خوراکی است که به عنوان یک مهار کننده آروماتاز عمل می کند. این امر باعث جلوگیری از تبدیل آندروژن به استروژن می شود و به طور موثر تولید استروژن را سرکوب می کند. زنانی که مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه گیرنده هورمون مثبت تشخیص داده شده اند ، اغلب دارو را بعد از جراحی ، شیمی درمانی یا پرتو درمانی مصرف می کنند تا به کاهش خطر بازگشت سرطان کمک کنند. از آنجا که لتروزول به طور خاص سطح استرادیول را در بدن کاهش می دهد ، مورد توجه متخصصین غدد درون ریز باروری قرار گرفت.

لتروزول

لتروزول

لتروزول برای باروری چه کاری انجام می دهد؟

به ساده ترین حالت ، لتروزول باعث تخمک گذاری می شود. با کاهش سطح استروژن ، غده هیپوفیز این کاهش را حس می کند و در تلاش برای حفظ تعادل هورمونی مطلوب ، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) را برای افزایش استروژن ترشح می کند. با تولید FSH ، تخمدان ها برای رشد فولیکول های بیشتر تحریک می شوند. لتروزول این رشد و ترشح تخمک را در زنانی که تخمک گذاری ندارند یا تخمک گذاری نمی کنند افزایش می دهد و می تواند باعث تخمک گذاری فوق العاده در زنانی شود که از قبل قادر به تخمک گذاری هستند. یکی دیگر از مزایای لتروزول برای باروری؟ ضخامت آندومتر را بهبود می بخشد.

آیا لتروزول از کلومفین بهتر است؟

از نظر تاریخی ، Clomid اولین گزینه محبوب برای آزمایش در طول باروری ، به ویژه برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بوده است. کلومید تحت یک کلاس دارویی به نام کلومیفن سیترات است که برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند و ممکن است در واقع بر روی مخاط دهانه رحم و پوشش رحم تأثیر منفی بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که زنان مبتلا به PCOS به آن واکنش خوبی نشان نمی دهند.

در حالی که یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که لتروزول در زنان مبتلا به PCOS هیچ مزیتی نسبت به کلومید ندارد ، مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که میزان تولد زنده و تخمک گذاری در زنان نابارور با PCOS بالاتر است.

لتروزول

عوارض جانبی لتروزول چیست؟

بیشتر اطلاعات مربوط به عوارض جانبی لتروزول از زنانی تهیه می شود که از آن به عنوان بخشی از یک رژیم درمانی سرطان پنج ساله استفاده می کنند. با این حال ، بیشتر زنانی که از لتروزول برای باروری استفاده می کنند فقط 5 روز از آن استفاده می کنند و در صورت وجود عوارض جانبی ، آنها مشابه درمان های کلومید هستند. عوارض جانبی لتروزول عبارتند از:

گرگرفتگی

سردرد

حساسیت به پستان

خستگی

گرفتگی عضلات پا

برخی از زنان همچنین دریافتند که داروهای ناباروری که تخمک گذاری را بهبود می بخشند نیز ممکن است منجر به اضطراب ، تغییرات خلقی و تحریک پذیری شود.

لازم به ذکر است که لتروزول را نمی توان در دوران بارداری یا شیردهی مصرف کرد. تحقیقات نشان می دهد ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برساند ، اما از آنجا که قبل از بارداری مصرف می شود ، خطر نقایص مادرزادی را افزایش نمی دهد.

مطالعه 2014 اختصاص داده شده به این تحقیق نشان داد که ناهنجاریهای مادرزادی و کروموزومی در (2.5٪) از نوزادان با کمک لتروزول باردار شده است در مقایسه با (2.9٪) از نوزادان که به طور طبیعی باردار شده اند و (3.9٪) نوزادانی که با کلومیفن باردار شدند. نتیجه گیری متفاوتی در میزان کلی ناهنجاریهای مادرزادی برای کودکان متولد شده از مادرانی که به طور طبیعی در مقایسه با استفاده از درمانهای لتروزول یا کلومیفن باردار شده اند ، نشان نداد.

لتروزول

میزان موفقیت لتروزول چقدر است؟

مانند هر آماری برای ناباروری ، هنگام تفسیر داده ها باید تعدادی از فاکتورها را در نظر گرفت. مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که 25٪ از زنانی که با لتروزول تحت درمان قرار گرفته اند ، در مقایسه با 16.8٪ از کلومید ، تولد زنده داشتند. در حالی که به نظر می رسد لتروزول یک مزیت دارد ، اما هیچ مانعی دیگر برای انسداد جاده ای در راه رسیدن به یک کودک سالم نیست.

بهترین جایگزین لتروزول چیست؟

خوب ، اگر این مسیر ناموفق بود ، وقت آن است که یک مسیر جدید را در نظر بگیریدT از آنجا که لتروزول فقط به تخمک گذاری پاسخ می دهد، بر سایر مشکلات بالقوه باروری تأثیر نمی گذارد. احتمال دستیابی به بارداری زمانی بهترین است که تخمک و اسپرم از منابع سالم و جوانی که معیارهای پزشکی خاصی را برآورده می کنند ، حاصل شوند. این ممکن است به معنای استفاده از اهدا کننده تخمک باشد. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ، میزان IVF با تخمک اهدا کننده 52٪ موفقیت دارد که بالاترین میزان در درمان های باروری است، هنوز هم میزان موفقیت با یک جایگزین بالاترین است. موفقیت کلینیک های IVF در ایالات متحده در حدود 75٪ است و این می تواند ، تا 95٪ برای زایمان افزایش یابد.

ترجمه: فاطمه حاج ابوالقاسم

3.8 29 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات