فیبروئیدها در دوران بارداری

تومور فیبروئید چیست؟

آیا پزشک به شما گفته شده است که تومورهای فیبروئیدی دارید؟ آیا در مورد عوارض برای جنین یا خودتان نگرانی دارید؟ پاسخ این پرسش های متداول را بخوانید.

تومور فیبروئیدی، که به عنوان لیومیوم یا میوما نیز شناخته می شود، توده ای از ماهیچه فشرده شده و بافت فیبری است که در دیواره (یا بعضی اوقات در خارج) رحم رشد می کند. این عارضه می تواند به اندازه نخود کوچک یا به اندازه یک گریپ فروت باشد. تومورهای فیبروئیدی در 50 تا 80 درصد از زنان رخ می دهند.

فیبروئید در بارداری

فیبروئید در بارداری

علائم تومور فیبروئیدی عبارتند از:

خونریزی شدید واژن

درد شکم

فشار لگن

تکرر ادرار

یبوست

دقت کنید که درد شکم یا خونریزی واژن را سریع به پزشک گزارش دهید.

آیا فیبروئید عوارض دارد؟

فیبروئیدها معمولاً قبل از بارداری ایجاد می شوند، اگرچه بسیاری از خانم ها تا زمانی که سونوگرافی نکنند یا فیبروئید را در معاینه لگن تشخیص دهند، نمی دانند که به این مشکل دچار هستند. اگر قبل از بارداری می دانید که دچار فیبروئید هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا اندازه یا موقعیت آنها می تواند باعث بروز مشکلاتی در بارداری شود و شما باید نسبت به چه علائمی هشیار باشید.

بیشتر زنانی که یک یا چند مورد از این تومور غیر سرطانی را دارند دچار عوارض بارداری ناشی از این تومورها نمی شوند. برای 10 تا 30 درصد از زنان باردار مبتلا به فیبروئید؛ عوارض بروز پیدا می کند که شایع ترین آن درد شکم است که گاهی ممکن است با خونریزی سبک واژن همراه باشد. جنین به ندرت دچار مشکل می شود؛ مگر اینکه خونریزی قابل توجه باشد.

حتی اگر علائمی را تجربه کنید، آنها به احتمال زیاد بر جنین اثر نخواهند داشت. با این حال، در صورت داشتن فیبروئید، خطر سقط و زایمان زودرس کمی افزایش می یابد. آنها گاهی اوقات باعث می شوند جنین برای زایمان در وضعیت غیر طبیعی قرار گیرد. همچنین شاید مانع زایمان طبیعی شوند یا اگر در دهانه رحم قرار داشته باشند، ممکن است عبور نوزاد از کانال زایمان را مسدود کند. همه این مشکلات (نسبتاً نادر) می توانند احتمال سزارین را افزایش دهند.

فیبروئید در بارداری

فیبروئید در بارداری

درمان فیبروئید

فیبروم های دردناک معمولاً با استراحت در بستر، بسته‌های یخی و در صورت لزوم با دارو درمان می شوند. پزشک معالجه مناسب تر را برای شما توصیه می کند. علائم معمولاً طی چند روز فروکش می کنند.

گاهی اوقات فیبروم ها در حاملگی به دلیل بخشی از هورمونهای بارداری، بزرگتر می شوند. به دلایلی که به خوبی مشخص نشده اند، ممکن است یک فیبروم در دوران بارداری کوچکتر شود. پزشک شما ممکن است معاینات سونوگرافی را توصیه کند تا ببیند که آیا فیبروئید شما در حال رشد است یا احتمالاً باعث ایجاد عوارض می شود یا خیر.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات