فواید شیردهی برای مادر و نوزاد

فواید شیردهی

شیر مادر فواید زیادی برای کودک شما دارد، اما تغذیه با شیر مادر نیز می تواند مزایایی برای مادران داشته باشد. اغراق نیست اگر بگوییم شیر مادر غذای کامل طبیعی است. همانطور که شیر گاو منبع ایده آل تغذیه گوساله ها است و شیر بز بهترین وعده غذایی برای بچه ها (از انواع بز) ، شیر مادر شما نیز کاملاً متناسب با نیازهای غذایی نوزاد تازه متولد شده طراحی شده است. در اینجا بسیاری از مزایای شیردهی برای کودک کوچک شما آورده شده است.

فواید شیردهی برای نوزادان

شیر مادر بهترین تغذیه است. شیر مادر برای سیستم هضم تازه ی نوزاد طراحی شده است. هضم پروتئین و چربی موجود در شیر برای کودک آسان تر از پروتئین شیر گاو است و ریز مغذی های آن به راحتی جذب می شوند.

محافظت کودک در برابر عفونت ها

هر بار که نوزاد شما شیر می خورد، او دوز سالم آنتی بادی دریافت می کند که به تقویت ایمنی بدن او در برابر سرماخوردگی، عفونت گوش، عفونت دستگاه تنفسی و سایر بیماری های شایع کودکی کمک می کند. به خصوص در طی 6 ماه اول، شیر سرشار از آنتی بادی به نوزاد شما در برابر بیماری هایی که هنوز ایمن نشده، مانند آنفلوانزا و سیاه سرفه، محافظت می کند.

خطر ابتلا به SIDS را کاهش می دهد

تغذیه با شیر مادر حداقل دو ماه ، احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را تقریباً 50 درصد کاهش می دهد. در حالی که دلایل کاملاً شناخته نشده، تصور می شود که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند راحت تر از خواب می پرند. محافظت های ایمنی اضافه شده نیز ممکن است نقش داشته باشد.

فواید شیردهی

فواید شیردهی

شکم کودک شما راحت ترکار می کند

از آنجا که شیر مادر برای شکم کوچولوی شما طراحی شده و هضم آن راحتتر است؛ نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در مقایسه با نوزادانی که شیرخشک می نوشند به مراتب کمتر از یبوست یا اسهال رنج می برند .

شیر مادر باعث افزایش وزن سالم می شود

نوزاد در زمان خوردن شیر مادر احتمالاً هنگام سیر شدن تغذیه خود را متوقف می کند، در حالی که ممکن است وقتی که با بطری شیر تغذیه می شود تا خالی شدن بطری مکیدن را ادامه دهد. شیر مادر کالری کمتری دارد و حتی برای رفع تشنگی کودک هم استفاده می شود. صحبت درباره مزایای مربوط به شیر مادر می تواند سالها ادامه داشته باشد. یک مطالعه مهم با حضور 16 کشور نشان داده؛ نوزادانی که به مدت 6 ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند، احتمال چاقی در آنها را تا 25 درصد کاهش می یابد.

تقویت مغز

چندین مطالعه نشان داد که ضریب هوشی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند از نظر آماری قابل توجه است و در مقایسه با آنهایی که با شیر خشک تغذیه می شوند ، اندازه مغز آنها بزرگتر است. شیر مادر حاوی مواد مغذی کلیدی برای رشد مغز از جمله اسیدهای آراشیدونیک، کلسترول و اسید چرب امگا 3 DHA ، همراه با هورمون هایی مانند اکسی توسین، تیروکسین، استروژن و رشد عصب و فاکتورهای رشد اپیدرمی است.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نیز ساعت ها با مادر تماس پوستی برقرار می کنند که افزون بر این کودک امنیت نیز می کند و از رشد فکری نیز بهره می برد .

توانایی در فک و دهان

نوک شیشه شیرهای لاستیکی و سیلیکونی در مقایسه با پستان در برابر مکیدن کودک مقاومت کمی دارند. از آنجا که آنها مجبورند برای وعده های غذایی خود تلاش کنند، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مکیدن راحتتری دارند. افزون بر این، مکیدن به ساخت فک، لثه و کام قوی تر کمک می کند.

فواید شیردهی

فواید شیردهی

یک وعده غذایی بی خطر طبیعی

در مورد شیر مادر دیگر نیازی به نگرانی در مورد آلودگی نیست و همیشه استریل است. فساد فقط یک عامل بالقوه برای شیر پمپاژ شده است که به مدت طولانی نشسته یا در یخچال نگهداری می شود.

حس چشایی قوی

آیا می خواهید کودک شما دارای یک ذهن باز باشد؟ از پستان شروع کنید با چشیدن شیر از پستان، کودک را از همان اوایل با دنیای کامل طعم ها آشنا می کند.

پژوهشگران دریافته اند که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه شده اند در بزرگسالی نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند ترسوتر هستند.

فواید شیردهی برای مادران

کودک شما تنها کسی نیست که از شیردهی فواید بزرگی می برد. بسیاری از امتیازات مهم نیز برای شما وجود دارد.

سرعت بهبودی پس از زایمان را تقویت می کند.

هنگامی که نوزاد پستان شما را می مکد، باعث ترشح اکسی توسین، هورمون “احساس خوب” می شود که رحم شما را ترغیب می کند تا به اندازه قبل از بارداری کاهش یابد. این به نوبه خود باعث کاهش خونریزی می شود.

از آنجا که شیردهی هر روز بین 300 تا 500 کالری اضافی می سوزاند ، ممکن است به شما کمک کند وزن کودک را سریعتر کاهش دهید و حتی به شما در حفظ وزن سالم کمک می کند. یافته ها نشان می دهد مادران شیرده به طور متوسط 6 ماه زودتر از کسانی که به نوزادان خود شیر خشک می دهند به وزن قبل از بارداری می رسند و تا یک دهه بعد هنوز سطح چربی کمتری در بدن دارند.

راحتی

شما معمولاً می توانید بدون بطری کودک، پستانک، وسایل تمیز کننده و سایر لوازم از خانه خارج شوید. همچنین می توانید نیمه شب بدون جمع آوری لوازم شیردهی و بدون اینکه از رختخواب بیرون بیایید فقط با شیر خود نوزادتان را سیر کنید.

ارتباط عاطفی

از نظر بسیاری از مادران، این ارتباط جسمی و عاطفی که از نوزاد شیرده به دست می آورند نهایت سودمندی است.

حمایت های احتمالی بهداشتی

شیردهی ممکن است خطر ابتلا به سرطان های پستان، رحم و تخمدان در اواخر زندگی را کمی کاهش دهد. همچنین می تواند شانس آینده شما را برای بیماری های مزمن مانند آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری های قلبی کاهش دهد.

یک دوره بدون پریودهای طولانی تر

بیشتر مادران شیرده 4 تا 6 ماه پس از زایمان شروع به تخمک گذاری می کنند، اما برخی از خانم ها متوجه می شوند که دوره های قاعدگی آنها خیلی طولانی نمی شود؛ در برخی موارد، بین 9 تا 18 ماه به این صورت است. حتی در این حالت، شما نباید به شیردهی به عنوان نوعی پیشگیری از بارداری اعتماد کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات