غربالگری استرپتوکوک های گروه ب (Group B streptococcus) – بخش اول

استرپتوکوک گروه ب (GBS) می توانند منجر به بروز عفونت های شدیدی در نوزاد شوند. غربالگری و معاینه ی زنان در هفته ی 36 تا 37 بارداری می تواند به پیشگیری از این امر کمک کند. اگر نتیجه ی آزمایش GBS تان مثبت باشد، در حین زایمان به شما آنتی بیوتیک داده می شود تا از فرزندتان در برابر این باکتری محافظت به عمل بیاید.

استرپتوکوک های گروه ب چیست؟

استرپتوکوک های گروه ب (GBS) نوعی باکتری است که بسیاری از مردم به طور طبیعی آن را در دستگاه گوارش خود دارند. همچنین ممکن است که این باکتری در واژن جای بگیرد یا تجمع کند و طی زایمان به بچه منتقل گردد. تخمین زده شده است که حدود 10 تا 30 درصد زنان باردار در ناحیه ی واژن، مقعد یا اطراف آن استرپتوکوک های گروه B دارند (این نوع باکتری با استرپتوکوک های گروه آ که معمولا منجر به بروز گلودرد میکروبی می شوند، تفاوت دارد).

این امکان وجود دارد که استرپتوکوک های گروه B از راه تماس جنسی منتقل شوند؛ اما این مسئله به عنوان یک بیماری عفونی جنسی در نظر گرفته نمی شود، زیرا باکتری های موجود در دستگاه گوارش ِ خود فرد نیز ممکن است در ناحیه ی واژن تجمع کنند.

استرپتوکوک گروه ب

استرپتوکوک گروه ب

چرا هنگام بارداری باید برای استرپتوکوک های گروه ب آزمایش بدهم؟

اگرچه استرپتوکوک های گروه ب عموما برای افراد بزرگسال بی خطر هستند اما ممکن است منجر به تولد جنین مرده شوند یا عفونت های شدیدی در بچه ها ایجاد کنند. به همین دلیل، غربالگری استرپتوکوک های گروه ب در اواخر دوران بارداری و استفاده از آنتی بیوتیک در حین زایمان (در صورت مثبت بودن جواب آزمایش) به میزان زیادی احتمال بروز عفونت در نوزاد را کاهش می دهد.

برای همین است که مراکز کنترل بیماری (CDC)، آکادمی متخصصین اطفال در آمریکا (AAP) و کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان (ACOG)، توصیه می کنند که تمام زنان باردار در هفته ی 36 تا 37 بارداری غربالگریِ استرپتوکوک های گروه ب را انجام دهند.

اگر میزان خطر استرپتوکوک های گروه B در شما بالا باشد، در حین زایمان تحت نظارت و درمان قرار می گیرید. عوامل موثر (ریسک فاکتور) در این خصوص موارد زیر را شامل می شوند:

• چنانچه جواب هر یک از آزمایش های دوران بارداری برای استرپتوکوک های گروه ب مثبت بوده باشد؛

• بروز عفونت در مجرای ادرار در اثر استرپتوکوک های گروه ب (UTI) یا علائم حضور استرپتوکوک های گروه B در نتیجه ی آزمایش کشت ادرار در دوران بارداری

• سابقه ی به دنیا آوردن بچه ی مبتلا به بیماری استرپتوکوک های گروه ب (GBS)

در گذشته، قبل از اینکه از زنان باردار خواسته شود تا به صورت مرتب غربالگری استرپتوکوک های گروه ب را انجام دهند و در صورت مثبت بودن جواب، مورد درمان قرار بگیرند، از هر 500 بچه ای که متولد می شد یک بچه به بیماری GBS مبتلا بود؛ بیماری کشنده ای که در اولین هفته ی زندگی نوزاد بروز می کرد (اغلب طی 24 ساعت پس از تولد). اما امروزه این آمار به یک بچه ی مبتلا از میان 4000 بچه کاهش یافته است.

غربالگری استرپتوکوک های گروه ب (Group B streptococcus) – بخش دوم

غربالگری استرپتوکوک های گروه ب (Group B streptococcus) – بخش سوم

غربالگری استرپتوکوک های گروه ب (Group B streptococcus) – بخش چهارم

 

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات