علل، تشخیص و درمان آزواسپرمی – بخش چهارم

علت آزواسپرمی

تابش ، شیمی درمانی یا قرار گرفتن در معرض سموم قرار گرفتن در معرض عناصر سمی می تواند به آزواسپرمی موقتی یا حتی دائمی منجر شود. اگر در طول درمان سرطان ، پرتودرمانی مستقیماً روی اندام های تولید مثلی مردان استفاده شده باشد ، ممکن است آزواسپرمی ایجاد شود.

شیمی درمانی غالباً در طول درمان به آزواسپرمی منجر می شود ، اما اینکه آیا آزواسپرمی پس از درمان نیز ادامه خواهد داشت ، غیرقابل پیش بینی است. باروری ممکن است پس از درمان سرطان در بعضی از افراد به سرعت برگردد. در موارد دیگر ، تولید اسپرم پس از چند سال برمی گردد. در برخی دیگر ، بازگشت ممکن است 10 سال طول بکشد در موارد کمتر معمولاً ممکن است تولید اسپرم هرگز برنگردد.

در صورت امکان ، قبل از شروع درمان سرطان ، با پزشک خود در مورد انجماد اسپرم صحبت کنید. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محل کار همچنین می تواند منجر به ناباروری مردان و آزواسپرمی بدون انسداد شود. قرار گرفتن در معرض برخی از آفت کش ها یا فلزات سنگین می تواند منجر به ناباروری مردان شود.

عدم تعادل هورمونی غده هیپوفیز ، هیپوتالاموس و بیضه ها در ایجاد سیگنال های هورمونی و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید اسپرم با هم کار می کنند. ناهنجاری در تولید هورمون ، سطح یا فعل و انفعالات می تواند منجر به ناباروری از جمله آزواسپرمی غیر انسدادی شود.

دلایل زیادی وجود دارد که عدم تعادل هورمون ها را شامل می شود ، از شرایط وراثتی یا ژنتیکی ، مشکلات هورمونی اکتسابی و محرک های مبتنی بر سبک زندگی. گاهی اوقات ، علت دقیق آن مشخص نمی شود. هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک زمانی است که در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس در مغز مشکلی ایجاد شود. این ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا بعداً در زندگی بوجود آید. علل احتمالی شامل شرایط ژنتیکی ، قرار گرفتن در معرض اشعه ، عوارض جانبی دارو یا سو مصرف دارو ، ورزش بیش از حد یا علل ناشناخته است.

علت آزواسپرمی

نارسایی اولیه بیضه زمانی است که عدم تعادل هورمونی با مشکلات مربوط به بیضه ها در ارتباط باشد و با وجود حمایت هورمون از هیپوفیز و هیپوتالاموس ، ممکن است منجر به تولید ناکافی تستوسترون و تولید اسپرم ضعیف یا غایب شود. نارسایی ثانویه بیضه زمانی است که تجزیه هورمون در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس رخ می دهد ، در حالی که بیضه ها ممکن است به درستی کار کنند.

عوارض جانبی دارو

برخی از داروها می توانند باعث آزواسپرمی شوند. شایعترین علت آزواسپرمی به دلیل عوارض جانبی دارو ، مصرف مکمل تستوسترون است. استفاده از استروئید آنابولیک در ورزشکاران همچنین می تواند باعث آزواسپرمی و همچنین داروهای شیمی درمانی شود. بعضی از داروها که باعث آزواسپرمی می شوند فقط به طور موقت این تأثیر را خواهند داشت ، در حالی که در سایر موارد ، آزواسپرمی طولانی مدت می تواند رخ دهد. سایر داروهایی که منجر به آزواسپرمی غیر انسدادی می شوند عبارتند از:

کلشی سین (برای درمان نقرس استفاده می شود)

کلرامبوسیل (داروی سرطان)

سیکلوفسفامید (داروی سرطان)

پروکاربازین هیدروکلراید (درمان بیماری هوچکین)

سولفات وینبلاستین (داروی سرطان)
Everolimus داروی سرطان و همچنین برای جلوگیری از رد عضو پس از پیوند استفاده می شود.

سیرولیموس (برای جلوگیری از رد عضو پس از پیوند استفاده می شود)

علت آزواسپرمی

واریکوسل

واریکوسل یک ورید بزرگ شده در بیضه است. این رگ بزرگ شده باعث جمع شدن خون در ناحیه می شود که گرمای بیضه را افزایش می دهد و همچنین ممکن است باعث تورم ، جمع شدن بیضه و ناراحتی شود. واریکوسل دلیل اصلی ناباروری مردان است. در بیشتر اوقات ، واریکوسل منجر به کاهش تعداد اسپرم می شود. با این حال ، بین 4 تا 13 درصد از مردان مبتلا به واریکوسل تعداد اسپرم بسیار کم دارند یا حتی آزواسپرمی دارند.

تشخیص و آزمایش تجزیه و تحلیل مایع منی تنها راهی است که می داند تعداد اسپرم شما غیرطبیعی است یا صفر. اگر اولین تجزیه و تحلیل مایع منی شما با اسپرم صفر برگشت ، پزشک شما را مجبور می کند آزمایش را چند ماه بعد تکرار کنید. آزواسپرمی پس از انجام دو آنالیز منی جداگانه تشخیص داده می شود و هیچ گونه اسپرم در نمونه های منی یافت نمی شود. پس از تشخیص آزواسپرمی ، گام بعدی تلاش برای شناسایی علت مشکل است. برنامه درمانی شما براساس هر آنچه که علت مشکوک تعداد شمارش اسپرم است ، انجام خواهد شد.

آزمایش بیشتر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گرفتن شرح حال پزشکی دقیق (که شامل گزارش بیماری جدی کودک (مانند اوریون) یا عفونتهای مقاربتی قبلی)

معاینه فیزیکی بیضه ها

کار در خون ، به ویژه برای اندازه گیری سطح FSH و تستوسترون و همچنین احتمال پرولاکتین یا استروژن

آزمایش کاریوتایپ و (شاید) آزمایش ژنتیکی برای بیماری های خاص وراثتی

سونوگرافی ترانس رکتال (TRUS) برای بررسی انسداد یا ناهنجاری های دستگاه تناسلی مردان بیوپسی بیضه (در بعضی موارد)

یک ارزیابی مناسب لزوماً شامل همه آزمون های فوق نمی شود. اگر سایر آزمایشات علت احتمالی را تشخیص داده اند ، نباید آزمایش تهاجمی بیشتری (مانند نمونه برداری از بیضه) انجام شود. همچنین ارزیابی باروری کامل از شریک زندگی زن مورد نیاز است ، زیرا این امر در بهترین راه درمانی برای زوجین تأثیر خواهد گذاشت. آزمایش و مشاوره ژنتیک نیز ممکن است برای هر دو شریک زندگی توصیه شود.

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات