علائم کرونا در نوزادان و کودکان – بخش دوم

علائم کرونا در کودکان

آیا COVID-19 می تواند بر نوزادان تأثیر بگذارد؟

تحقیقات در مورد COVID-19 ادامه دارد، طبق CDC بعید است ویروس از مادر بیمار به جنین منتقل شود (فرایندی که تحت عنوان انتقال عمودی شناخته می شود).

چند مورد از تولد زودرس در میان نوزادانی که مادران آن ها مبتلا به COVID-19 بوده اند گزارش شده است، اما مشخص نیست که ویروس کرونا علت آن بوده باشد.

در ماه اردیبهشت در انگلیس، یک نوزاد آلوده به COVID-19 از مادر مبتلا به این ویروس به دنیا آمد اما باز هم مشخص نیست که آیا نوزاد با ویروس به دنیا آمده یا کمی بعد از تولد به آن مبتلا شده است. همچنین یک گزارش موردی احتمال انتقال عمودی مادر به جنین را ممکن می داند. با این حال در سایر مطالعات کوچک و گزارشات موردی، مادرانی که COVID-19 مثبت داشتند، نوزادانی سالم به دنیا آوردند. یک مطالعه در ماه مهر، 101 نوزاد در بیمارستان های شهر نیویورک را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که امکان ابتلای نوزادان به COVID-19 از طریق مادران بیماری که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند وجود ندارد.

چه اتفاقی می افتد اگر آزمایش COVID-19 مادر قبل از زایمان مثبت باشد؟

طبق توصیه سابق آکادمی پزشکی اطفال (AAP)، نوزادانی که از مادران مبتلا یا مشکوک به COVID-19 به دنیا آمده اند، باید به طور موقت از هم جدا شوند تا خطر ابتلا نوزاد کاهش یابد. با این حال این سازمان در حال حاضر دستورالعمل های خود را تغییر داده و با کنار هم بودن مادر و نوزادش با رعایت روال استاندارد موافقت کرده است.

علائم کرونا در کودکان

سایر نکات مهم و توصیه های AAP :

– مادر مبتلا به COVID-19 در طول بستری در بیمارستان، باید در صورت امکان فاصله مناسبی با نوزاد خود داشته باشد.

– مادر باید هنگام مراقبت از نوزاد خود ماسک زده و بهداشت دست را رعایت کند.

– کارکنان بهداشت باید هنگام مراقبت از نوزادان، از روپوش، دستکش، ماسک استاندارد (یا ماسک های تنفسی N95) و محافظ چشم (محافظ صورت یا عینک محافظ) استفاده کنند.

– همسر یا همراه سالم نیز باید هنگام مراقبت از نوزاد از ماسک استفاده کرده و بهداشت دست را رعایت کند.

آیا مادر مبتلا COVID-19 می تواند به نوزاد خود شیر دهد؟

مطالعات انجام شده نشان داده که ویروس کرونا تاکنون در شیر مادر یافت نشده است. بنابراین بعید است که بیماری از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود، با این حال انتشار این ویروس از طریق قطرات تنفسی ممکن است. مادر باید در هنگام شیردهی نکات بهداشتی را رعایت کند.

در اوایل ماه اردیبهشت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) دستورالعمل های جدیدی را برای مادران شیرده و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آن ها منتشر کرد.

علائم کرونا در کودکان

علائم کرونا در کودکان

طبق CDC ، شیر مادر می تواند از نوزاد در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کند. اگرچه داده های محدود نشان می دهد ویروس کرونا از طریق شیر مادر قابل انتقال نیست، اما هنوز بسیاری از موارد ناشناخته در مورد این ویروس وجود دارد. این سازمان در حال حاضر موارد زیر را برای مادران شیرده مبتلا یا مشکوک به COVID-19 توصیه می کند:

– مادران شیرده باید قبل از تماس با نوزاد دست های خود را با آب و صابون بشویند.

– در صورت نداشتن دسترسی به آب و صابون، باید از ضد عفونی کننده دست با الکل حداقل 60 درصد استفاده کنند.

– مادران باید هنگام شیردهی از ماسک استفاده کنند.

– مادران باید هنگام دوشیدن شیر خود بهداشت دست را رعایت کنند.

– در صورت امکان شیر دوشیده مادر توسط یک مراقب سالم با شیشه به نوزاد داده شود.

– اگر آزمایش COVID-19 مادر شیرده مثبت باشد، نوزاد او باید به عنوان فرد ناقل در نظر گرفته شود و به مدت 14 روز در منزل قرنطینه بماند.

چگونه والدین می توانند از نوزادان در هنگام شیوع ویروس کرونا محافظت کنند؟

شرایط فرزند پروری در طی بیماری همه گیر COVID-19 دشوار و استرس زا شده است. والدین با انجام چند روش مفید می توانند خانه های خود را سالم و ایمن نگه دارند:

– بهداشت دست را رعایت کنید: دست های خود را برای حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

– دستورالعمل های فاصله اجتماعی را دنبال کنید: بسیار مهم است که از توصیه های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و دولت خود پیروی کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. کودک باید تا آن جا که ممکن است با یک مراقب سالم در خانه بماند و از تماس با افراد بیمار دور بماند.

– در مکان های عمومی و پر تردد ماسک بزنید: استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار مهم است. (البته به خاطر داشته باشید که کودکان زیر 2 سال نباید از ماسک صورت استفاده کنند).

– وسایل کودک را تمیز نگه دارید: افزون بر تمیز کردن سطوح قابل لمس در خانه (طبق CDC)، اسباب بازی ها و وسایل کودک خود را به طور مرتب با آب گرم بشویید. (وسایل کودک شامل بطری ها، اسباب بازی های پلاستیکی، ملافه ها و لباس های او نیز می شود).

اتفاقات بسیاری در جهان در حال وقوع است، اما باید برای حفظ آرامش خود تلاش کرد . والدین نباید وحشت کنند ولی باید بدانند که برای حفظ سلامتی و کاهش تأثیر این بیماری لازم است توصیه ها را به بهترین وجه رعایت کنند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات