علائم و نشانه‌های مشکلات مرتبط با جفت چیست؟

در ابتدای این مقاله برای آشنایی با اینکه جفت چه کار می کند و چه عواملی بر سلامت آن تاثیرگذار است، مقاله ” جفت چه کار می‌کند و شرایط نرمالش چیست؟ ” را مطالعه کنید.

اگر در حین دوران بارداری با موارد زیر مواجه شدید، حتما پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهید:

• خونریزی واژنی

• درد شکمی

• درد در قسمت پشت و کمر

• انقباضات رحمی

برای کاهش خطر بروز مشکلات مرتبط با جفت چه کارهایی می‌توانم انجام دهم؟

از بیشتر مشکلات مرتبط با جفت نمی‌توان به صورت مستقیم پیشگیری کرد. با این‌حال، می توانید در جهت داشتن یک بارداری سالم و سلامت، قدم‌هایی به نوبۀ خود بردارید. برای مثال:

• طی دوران بارداری به شکل منظم با پزشک متخصص خود ملاقات داشته باشید؛

• با پزشک متخصص خود همکاری داشته باشید تا با همراهی هم، هر یک از ناراحتی‌های ممکن نظیر فشار خون بالا را برطرف کنید؛

• سیگار نکشید و مواد مصرف نکنید؛

• قبل از انجام سزارین اختیاری حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.

جفت و جنین در بارداری

اگر در بارداری‌های قبلی خود در ارتباط با جفت با مشکلی مواجه بوده‌اید و اکنون قصد بارداری مجدد دارید، مشکل‌تان را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید و ببینید که چطور می‌توان خطر احتمالیِ تکرار مشکلات قبلی را کاهش داد. اگر سابقۀ جراحی رحم داشته‌اید، پزشک خود را حتما در جریان قرار دهید و از او انتظار داشته باشید که در حین دوران بارداری، شرایط‌تان را به دقت و از نزدیک تحت نظارت و کنترل داشته باشد.

جفت چگونه از بدن بیرون آورده می‌شود؟

اگر بچه را از راه واژن به دنیا بیاورید، جفت هم طی آنچه که از آن تحت عنوان سومین مرحلۀ زایمان نام برده می‌شود، از راه واژن بیرون آورده می‌شود. بعد از اینکه بچه را به دنیا می‌آورید همچنان انقباضات خفیفی خواهید داشت. ممکن است پزشک داروی اوکسی‌توسین (Pitocin) به شما بدهد تا خونریزی پس از زایمان را کاهش دهد. سپس ناحیۀ پایین شکم را ماساژ می‌دهد تا به این واسطه رحم را تحریک به انقباض کند و در نهایت رحم، جفت را دفع کند. ممکن است از شما خواسته شود که یک‌بار دیگر زور بزنید تا این‌بار جفت از بدن‌تان خارج شود.

در صورتیکه زایمان‌تان به روش سزارین باشد، در حین جراحی، پزشک جفت را نیز از رحم خارج می‌سازد.

پزشک، جفت را بررسی می‌کند تا از کامل بودن آن مطمئن شود. اگر جفت کامل نباشد، هر تکۀ باقی‌مانده از آن باید از رحم خارج گردانده شود تا جلوی عفونت و خونریزی گرفته شود.

اگر طی دوران بارداری در مورد جفت یا مشکلات مرتبط با آن سوالی داشته باشید، می‌توانید آن را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید.

او به شما کمک می‌کند تا از نقشی که جفت در بارداری‌تان ایفا می‌کند به درک بهتری برسید.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات