صرع در بارداری – بخش اول

صرع در بارداری

اگر شما به بیماری صرع مبتلا هستید و باردار شدید؛ شاید احساس خطر کنید اما شما با داشتن اطلاعات و آگاهی کافی می توانید شرایط را بهتر کنترل کنید.

صرع در دوران بارداری نگرانی های خاصی را ایجاد می کند. در حالی که بیشتر زنانی که مبتلا به صرع هستند نوزادانی سالم به دنیا می آورند، ممکن است شما در دوران بارداری به مراقبت ویژه ای احتیاج داشته باشید. در اینجا آنچه را که شما باید بدانید؛ توضیح می دهیم.

آیا صرع مشکلی ایجاد می کند؟

برخی از داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شود ممکن است سبب ناباروری شوند. با این حال، برخی از داروهای ضد تشنج می توانند اثربخشی روشهای کنترل هورمونی زایمان را کاهش دهند.

صرع در بارداری

صرع در بارداری

صرع چگونه بر بارداری اثر می گذارد؟

تشنج در دوران بارداری می تواند سبب مسایل زیر شود:

کاهش ضربان قلب جنین

کاهش اکسیژن به جنین

آسیب به جنین، جداسازی زودرس جفت از رحم (قطع شدن جفت) یا سقط جنین به علت تروما مانند افتادن در هنگام تشنج

زایمان زودرس

تولد نوزاد نارس

آیا وضعیت صرع در دوران بارداری تغییر می کند؟

بدن تمام زنان نسبت به بارداری متفاوت واکنش نشان می دهند. برای بیشتر زنان باردار که صرع دارند، تشنج یکسان است. برای تعداد کمی از افراد، تشنج کمتر رخ می دهد. در مورد بعضی دیگر، به ویژه زنانی که از خواب کافی محروم هستند یا طبق تجویز پزشک دارو مصرف نمی کنند، بارداری باعث افزایش تعداد تشنج می شود.

در مورد داروها چطور؟

داروهایی که در دوران بارداری مصرف می کنید می تواند روی جنین شما اثر بگذارد. نقوص هنگام تولد مانند شکاف کام، نقص لوله عصبی، ناهنجاری های اسکلتی و نقایص مادرزادی قلب و مجاری ادراری برخی از عوارض جانبی احتمالی مرتبط با داروهای ضد تشنج هستند. به نظر می رسد این خطر با دوزهای بالاتر افزایش می یابد و اگر بیش از یک داروی ضد تشنج مصرف کنید؛ جنین شما بیشتر در معرض خطر است.

صرع در بارداری

صرع در بارداری

اگر نه ماه قبل از شروع بارداری تشنج نداشته باشید، در دوران بارداری کمتر احتمال دارد که دچار تشنج شوید. اگر به مدت دو تا چهار سال تشنج نداشته باشید، ممکن است بتوانید قبل از شروع بارداری، داروهای خود را کاهش داده و ببینید که آیا بدون تشنج باقی می مانید یا خیر. قبل از قطع داروهای خود با متخصص خود صحبت کنید.

با این حال، برای بیشتر خانمها، بهتر است که در دوران بارداری درمان را ادامه دهند. برای به حداقل رساندن خطرات برای شما و جنین تان، پزشک بی خطرترین دارو و دوز لازم را برای نوع تشنج شما تجویز می کند و سطح خون شما را در تمام دوران بارداری کنترل می کند.

صرع من برای جنین چه اثر دیگری دارد؟

فراتر از تأثیر داروها، نوزادانی که مادرانی آنها در بارداری دچار صرع بوده اند با بزرگتر شدن، کمی بیشتر از دیگران امکان ابتلا به صرع و تشنج را دارند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات