سیتومگالوویروس در بارداری

بارداری دورانی پر از هیجان و احتیاط است. مادران باردار باید همه کاری انجام دهند تا از سلامت خود و جنین شان در برابر هرگونه آسیب و بیماری محافظت کنند. یکی از این بیماری ها که باید مراقب آن بود، سیتومگالوویروس (CMV) است.

سیتومگالوویروس یک ویروس شایع است که می تواند از مادر به جنین منتقل شود و باعث ایجاد مشکلاتی مانند نقص هنگام تولد شود. اگرچه CMV بسیار شایع است و به ندرت باعث بیماری می شود، اما در دوران بارداری می تواند مشکل ساز شود.

همه افراد می توانند در هر سنی با سیتومگالوویروس آلوده شوند و این احتمال وجود دارد که قبلا به آن مبتلا شده باشند. بیشتر مردم حتی نمی دانند که به این عفونت مبتلا هستند. نگرانی اصلی در رابطه با سیتومگالوویروس در دوران بارداری است. شما می توانید برای محافظت از جنین اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه انجام دهید. در ادامه به توضیحاتی بیشتری پیرامون CMV ، روش های درمان و راه های پیشگیری از آن پرداخته شده است.

سیتومگالوویروس (CMV)

سیتومگالوویروس در دوران بارداری یک نگرانی جدی است، زیرا می تواند از بند ناف مادر عبور کرده و جنین را آلوده کند. این عارضه به عنوان CMV بدو تولد شناخته می شود و می تواند برای جنین مشکلات جدی ایجاد کند. نوزادان آلوده با سیتومگالوویروس در معرض خطرات نقص هنگام تولد مانند کاهش شنوایی، مشکلات بینایی، ناتوانی های ذهنی یا تشنج قرار دارند.

سیتومگالوویروس اغلب علائمی ندارد و بیشتر بزرگسالان تا 40 سالگی به این ویروس مبتلا می شوند. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ممکن است علائمی مانند خستگی، تب، گلودرد و دردهای عضلانی داشته باشند.

CMV بدو تولد در نوزادانی که حین تولد یا مدت کوتاهی پس از تولد به این ویروس آلوده می شوند، رخ می دهد. به ویژه نوزادی که مادر او برای اولین بار در دوران بارداری به این ویروس آلوده شده است، احتمال بیشتری دارد که دچار عوارض شود. جلوگیری از آلوده شدن به سیتومگالوویروس در دوران بارداری برای حفظ سلامتی جنین مهم است. شما می توانید با جلوگیری از تماس با مایعات بدن افراد آلوده از خود در برابر عفونت CMV محافظت کنید.

ویروس از شخصی به شخص دیگر و از طریق مایعات بدن ازجمله شیر مادر، بزاق، مایع منی، ادرار یا خون منتقل می شود. از آن جا که CMV به راحتی از طریق مایعات بدن نوزادان یا کودکان منتقل می شود، بلافاصله پس از تعویض پوشک و تماس با ادرار یا بزاق کودک باید دست های خود را کاملا بشویید.

سیتومگالوویروس در بارداری

تشخیص سیتومگالوویروس

سیتومگالوویروس را می توان با آزمایش خون تشخیص داد. با این حال، این آزمایش خون به طور معمول در دوران بارداری توصیه نمی شود. در شرایط خاص ممکن است پزشک این آزمایش را برای زنان باردار تجویز کند. تشخیصCMV لزوما به معنی آلوده شدن جنین یا وجود نقص هنگام تولد نیست.

برای نوزادی که هنگام تولد با سر کوچک به دنیا بیاید، دچار تشنج شود یا بثورات پوستی، مشکلات سلامتی و علائم احتمالی عفونت CMV داشته باشد، به جای آزمایش خون، آزمایش بزاق دهن یا ادرار تجویز می شود.

روش های درمان سیتومگالوویروس

هیچ درمانی برای سیتومگالوویروس وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارد که می توانند به مدیریت علائم کمک کنند.CMV تا آخر عمر در بدن فعال باقی می ماند. به طور کلی برای بزرگسالان سالمی که هیچ علامتی ندارند، درمان لازم نیست، آن ها معمولا بدون دارو بهبود می یابند.

بزرگسالان دارای نقص ایمنی و نوزادان مبتلا به CMV به درمان نیاز دارند. داروهای ضد ویروس به نام والگانسیکلوویر رایج ترین نوع درمان هستند. این دارو برای درمان برخی از عوارض عفونت استفاده می شود و می تواند شنوایی نوزاد را بهبود بخشد و از بروز مشکلات رشد جلوگیری کند. البته ممکن است عوارض جانبی جدی نیز داشته باشد و فقط باید برای نوزادانی که CMV دارند استفاده شود.

چگونه سیتومگالوویروس بر بارداری اثر می گذارد

شما در دوران بارداری ممکن است متوجه ابتلای خود به ویروس CMV نشوید. در این دوران برای تشخیص عفونت لازم است آزمایش خون مربوط به سیتومگالوویروس را انجام دهید. بهترین روش برای محافظت از جنین پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

برای پیشگیری از انتقال CMV از به اشتراک گذاشتن مواردی مانند ظروف یا مسواک با کودکان دیگر خودداری کنید، پس از تماس با ادرار کودک در هنگام تعویض کهنه مرطوب یا تماس با بزاق او به طور مکرر دست های خود را با آب و صابون بشویید. همچنین از بوسیدن لب ها و گونه های کودکان خودداری کنید.

خلاصه مطلب

سیتومگالوویروس از طریق جفت به جنین منتقل می شود و می تواند منجر به عوارضی از جمله کاهش شنوایی، از دست دادن بینایی، تشنج یا تاخیر در رشد شود.

CMV یک ویروس شایع است و بیشتر مردم آلوده به ویروس علائمی ندارند، به همین دلیل در صورت آلوده شدن از آن آگاه نیستند. مراقب باشید که در دوران بارداری از ابتلا به عفونت (برای اولین بار یا چندمین بار) پیشگیری کنید. بهترین راه برای محافظت از جنین در برابر CMV هنگام تولد، این است که نکات بهداشتی را رعایت کنید و از تماس با مایعات بدن بیماران عفونی جلوگیری کنید. در این صورت حتما بلافاصله دستان خود را با آب و صابون بشویید.

اگر در مورد سیتومگالوویروس یا CMV سوال یا نگرانی دارید، با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات