سونوگرافی هفته هفدهم بارداری

سونوگرافی هفته هفدهم بارداری

جنین در هفته 17 بارداری تقریباً اندازه کف دست شماست. وزن او حدود 113 تا 140 گرم و طول آن حدود 11 تا 14 سانتی متر است. جنین بسیار قوی تر شده و مادر می تواند حرکات او را بهتر و واضح تر احساس کنند. پزشک ممکن است در هفته 17 بارداری سونوگرافی را برای بررسی هرگونه ناهنجاری رشدی توصیه کند.

چرا در هفته هفدهم بارداری نیاز به سونوگرافی دارید؟

برای بررسی ناهنجاری های هنگام تولد:

پزشک ممکن است سونوگرافی را برای بررسی نقایص هنگام تولد و ناهنجاری های رشدی مانند سندرم داون یا اسپینا بیفیدا توصیه کند.

ضربان قلب:

سونوگرافی نیز برای نظارت بر ضربان قلب جنین انجام می شود که باید بین 140 تا 150 ضربان در دقیقه باشد، یعنی دو برابر بزرگسالان.

محدودیت های رشد در دوقلوها:

در صورت وجود چند قلو، سونوگرافی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که فضای داخل رحم برای هر دو نوزاد کافی است و نوزادان به دلیل کمبود فضا، مشکل کمبود رشد را ندارند.

سونوگرافی هفته هفدهم بارداری

سونوگرافی هفته هفدهم بارداری

برای بررسی بند ناف و مقدار مایعات آمنیوتیک:

پزشک بند ناف را بررسی می کند تا از وجود 2 شریان و 1 رگ اطمینان حاصل کند. پزشک همچنین باید از میزان کافی مایعات آمنیوتیک اطمینان حاصل کند. سطح پایین مایعات آمنیوتیک می تواند عواقب جدی مانند سقط جنین، نقایص هنگام تولد، زایمان زودرس، مرده زایی، بند ناف فشرده یا رشد آهسته جنین داشته باشد.

برای اندازه گیری رحم شما:

سونوگرافیست اندازه رحم شما را اندازه می گیرد تا مطمئن شود که بارداری سالم است و جنین فضای کافی برای رشد دارد. این اندازه گیری همچنین با تعداد هفته های بارداری شما مطابقت داده می شود و نشان می دهد که بارداری به طور عادی در حال پیشرفت است.

برای بررسی آناتومی جنین:

سونوگرافی هفته 17 جنین برای بررسی آناتومی جنین نیز انجام می شود تا مطمئن شوید که تمام قسمت های بدن و اندام های داخلی مانند قلب، مغز، معده، ستون فقرات، کلیه ها، مثانه و ارگان های تولید مثل به طور طبیعی در حال پیشرفت هستند.

برای تعیین تاریخ سن بارداری:

تاریخ معاینه و سن حاملگی در این اسکن اندازه گیری می شود.

برای بررسی موقعیت جفت:

تکنسین وضعیت جفت را بررسی می کند تا از باز شدن دهانه رحم اطمینان حاصل کند.

آمادگی برای سونوگرافی هفته 17 بارداری

برای سونوگرافی هفته هفدهم جنین باید مقداری مایعات در مثانه داشته باشید تا سونوگرافی قادر به گرفتن تصاویر خوب از جنین شما باشد. 30 دقیقه قبل از سونو می توانید 3 لیوان آب بخورید. لباس راحتی بپوشید تا سونوگرافیست به راحتی به شکم شما دسترسی داشته باشد.

هفته هفدهم بارداری

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته چهاردهم تا هجدهم

سونوگرافی هفته 17 حاملگی چقدر طول می کشد؟

این اسکن می تواند بین 40 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد زیرا چند اندازه گیری وجود دارد که تکنسین باید انجام دهد. سونوگرافی هفته هفده برای دوقلوها خیلی بیشتر طول خواهد کشید. اگر جنین در سونوگرافی هفته 17 در موقعیتی قرار بگیرد که اندام های داخلی به وضوح قابل مشاهده نباشد، اسکن زمان بیشتری می برد.

سونوگرافی هفته 17 بارداری چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی هفته 17 بارداری، اسکن شکمی است. شما باید دراز بکشید تا سونوگرافیست مقداری ژل روی شکم شما قرار دهد. سپس تکنسین، پروب سونوگرافی را روی شکم شما قرار می دهد. بعد از سونو، می توانید ژل را پاک کرده یا آن را بشویید زیرا این ماده بر پایه آب است. اگر قسمت هایی از جنین به وضوح قابل مشاهده نباشد، ممکن است سونوگرافی ترانس واژینال انجام شود؛ در این روش پروب با روش بدون درد برای گرفتن تصاویر از جنین داخل واژن قرار داده می شود.

چه چیزهایی را می توانید در سونوگرافی هفته 17 بارداری مشاهده کنید؟

آنچه در این سونوگرافی قابل مشاهده است؛ شامل موارد زیر است:

می توانید موهای روی سر جنین و موهای ریز روی بدن را ببینید.

ویژگی ها و حالات صورت جنین در سونوگرافی سه بعدی در هفته 17 حاملگی مشخص است.

قلب و ضربان قلب، همچنین می توانید قسمت های بدن و اندام های دیگر مانند کلیه ها و معده را ببینید که تکنسین ممکن است به شما خاطرنشان کند.

سونوگرافی هفته هفدهم بارداری

سونوگرافی هفته هفدهم بارداری

تکنسین قادر به دیدن دستگاه تناسلی جنین خواهد بود.

می توانید دست و پای جنین را ببینید. همچنین می توانید تمام حرکاتی که جنین هنگام اسکن انجام می دهد را مشاهده کنید.

سر جنین اکنون متناسب با بدن است و این به وضوح در اسکن مشاهده می شود.

لایه ای از چربی در زیر پوست جنین ایجاد شده و کم کم بدن او در حال پر شدن است. در این سونو نیز می بینید که جنین گردتر و بیشتر شبیه به نوزاد است.

چشمان جنین تقریباً در وضعیت نهایی خود قرار دارد. گوش و بینی نیز در جای خود قرار دارند. جنین از این لحظه صدای شما را می شنود و با صداهای تیز می تواند وحشت زده شود.

می توانید ستون فقرات جنین را ببینید. همچنین می توانید استخوان های بازوها، ساق پاها، دست و پاهای جنین را مشاهده کنید.

اگر ناهنجاری در سونوگرافی وجود داشته باشد چه می شود؟

اگر در سونوگرافی هفته هفدهم هرگونه ناهنجاری مشاهده شود، رادیولوژیست موارد مشکوک یا قطعی را برای پزشک شما می نویسد. سپس پزشک شما را برای مراحل بعدی راهنمایی می کند. آزمایشاتی مانند آزمایش خون، سونوگرافی سطح 2 ، نمونه برداری از پرزهای جفتی CVS و آمنیوسنتز در تأیید ماهیت دقیق ناهنجاری کمک می کند. سپس پزشک در مورد درمان ها و گزینه های دیگر با شما صحبت خواهد کرد.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

3.8 32 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات