سونوگرافی هفته هجدهم بارداری

در هفته 18 بارداری ممکن است پزشک برای بررسی وضعیت رشد جنین و پیشرفت بارداری شما، سونوگرافی تجویز کند. برخی از زنان ممکن است به دلیل شرایطی نتوانسته باشند تا این زمان سونو انجام دهند؛ در نتیجه این اولین سونوگرافی آنها برای مشاهده ی جنین شان خواهد بود. در این مقاله ما راجع به سونوی هفته هجدهم حاملگی به شما توضیحاتی را می دهیم.

چرا سونوگرافی هفته هجدهم بارداری انجام می شود؟

سونوگرافی بین هفته 18 تا 20 بارداری یک بخش از چکاپ های دوران بارداری محسوب می شود. همچنین پزشک ممکن است به دلایل زیر سونوگرافی هفته 18 را پیشنهاد دهد:

تعیین و تشخیص سن دقیق بارداری و تخمین زمان زایمان

بررسی تعداد جنین ها

بررسی مایع آمنیوتیک اطراف جنین

بررسی سرویکس و کانال تولد

مشاهده ی دقیق وضعیت جفت

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری چگونه انجام می شود؟

برای انجام این سونو نیازی به آمادگی خاصی ندارید. فقط کافی است تا پیش از انجام سونو، به میزان کافی آب بنوشید تا مثانه شما پر باشد. این کار برای گرفتن تصاویر بهتر و شفاف از جنین لازم است. بیش از اندازه آب نخورید که اذیت شوید. کافی است چند لیوان آب بنوشید تا مثانه پر شود.

بهتر است لباس راحت و گشادی بپوشید تا بتوانید به راحتی لباس را کنار بزنید و شکم را در معرض دید سونوگرافیست قرار دهید.

برای سونو، ابتدا مقداری ژل روی شکم شما زده می شود و دستگاه مبدل روی شکم قرار داده می شود. تصاویری که در زمان انجام سونو از جنین گرفته می شود دقیقا همان لحظه ی جنین را نشان می دهد. سونوگرافیست بخش های مختلف و اندام جنین را از روی تصاویر مانیتور به شما نشان داده و توضیح می دهد که جنین شما در چه وضعیتی قرار دارد.

در سونوگرافی هفته 18 حاملگی چه چیزهایی قابل مشاهده است؟

اگر مایل هستید تصاویر اسکن را روی صفحه مشاهده کنید، پیش از سونو، به تکنسین اطلاع دهید. اگرچه بیشتر بیمارستان ها یا مراکز بهداشتی این تسهیلات را فراهم می کنند که والدین بتوانند تصاویر را مشاهده کنند، اما همیشه اطلاع دادن بهتر است.

اگر برای اولین بار اسکن سونوگرافی داشته باشید، پزشک به شما می گوید که شما چند جنین را حمل می کنید و همچنین تاریخ زایمان شما چه زمانی است. همچنین ضربان قلب جنین را برای اولین بار خواهید شنید.

رادیولوژیست همچنین ممکن است صورت ، دست ها و پاهای جنین شما را نشان دهد. با این وجود، ممکن است مشاهده کردن اندام جنین شما مشکل باشد، اما این چیز عجیبی نیست.

هفته هجدهم بارداری

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته چهاردهم تا هجدهم

می توانید از رادیولوژیست بخواهید که به شما در درک بهتر اسکن کمک کند.

استخوان های جنین در هفته 18 سونوگرافی به رنگ سفید قابل مشاهده هستند، مایع آمنیوتیک سیاه به نظر می رسد و بافت های نرم به رنگ خاکستری ظاهر می شوند.

بعد از نشان دادن تصاویر به شما، رادیولوژیست صفحه را به سمت خود می چرخاند و ارزیابی های دیگری را انجام می دهد. پس از اتمام روند ، یک نسخه مکتوب یا یک DVD از اسکن به شما دست می دهد.

آیا در سونوگرافی هفته هجدهم خطرات یا عوارضی برای بعدها وجود دارد؟

هیچ نتیجه ای از عوارض سونوگرافی وجود ندارد و می توانید به راحتی فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. در عین حال، هیچ اثبات علمی در دسترس نیست که اثبات هرگونه عیب اسکن سونوگرافی بر روی مادر و جنین باشد. هیچ اشعه ی مضر برای به دست آوردن تصاویر وجود ندارد، در عوض از امواج صوتی با فرکانس بالا برای این منظور استفاده می شود. در مواردی که جنین از مبدل دورتر باشد، روند کمی دشوار می شود و ممکن است کمی طولانی تر شود. حتی ممکن است پس از چند روز برای سونوگرافی دوباره مجبور شوید به مراکز سونو بروید. در صورت داشتن دوقلوها و جنین های متعدد ، پزشک ممکن است در بررسی ساختار جنین با مشکل روبرو شود و ممکن است از شما خواسته شود که بعد از چند روز دوباره برای سونو مراجعه کنید.

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری

کدام ناهنجاری ها در سونوگرافی در هفته هجدهم قابل مشاهده است؟

برخی از این ناهنجاری ها ممکن است موارد زیر را شامل شود:

اندامهای کوتاه یا عدم وجود اندام

شکاف لب

نقص دیواره شکم (روده های بیرون زده یا بیرون زدگی کبد)

ناهنجاری مربوط به عدم وجود بالای سر است

مشکل کلیوی شدید

مشکلات در نخاع

مایعات بیش از حد مغز

ناهنجاری های کروموزومی

نقایص شدید قلب

هر نوع سوراخ در ماهیچه هایی که شکم و سینه را از هم جدا می کنند.

این شرایط پزشکی بسیار رایج نیست و به ندرت در نوزادان مشاهده می شود. با این وجود، بررسی های سونوگرافی و احتمال وجود این شرایط پزشکی کار بسیار خوبی است.

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری

اگر نشانه ای از وجود مشکلات در سونوگرافی وجود داشته باشد چه می شود؟

در صورتی که رادیولوژیست نتواند جنین را به طور واضح در اسکن ببیند، در آینده برای اسکن مجدد به شما نوبت می دهد. در صورت چاق بودن مادر یا حضور بیش از حد جنین در اعماق رحم ، ممکن است دوباره سونوگرافی انجام شود. با این حال، اگر پزشک شما هر نوع ناهنجاری گفته شده یا نقایص دیگر را مشاهده کند، در مورد آنها به شما صحبت می شود. همچنین به شما گفته می شود که با یک متخصص زنان و زایمان حرفه ای مشورت کنید تا موارد لازم به شما توضیح داده شود.

در صورت بروز ناهنجاری های جدی ، ممکن است به شما پیشنهاد شود که بارداری را خاتمه دهید. با این وجود ، ممکن است برخی از ناهنجاری ها بلافاصله پس از تولد به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشند.

اسکن سونوگرافی در 18 هفته ، یک روش عالی برای آگاهی از سلامتی و سلامتی کودک متولد نشده شما است. در مواردی که برخی والدین برای اسکن بسیار مشتاق هستند ، برخی دیگر ممکن است تصمیم بگیرند که به دنبال اسکن نروند. این امر کاملاً بر عهده والدین است ، چه بخواهند اسکن سونوگرافی داشته باشند یا نه. ممکن است در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

3.5 11 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

من تازه سونو هفته ۱۸ رو انجام دادم شکر خدا بچه ام سالمه و قراره یه دختر ناز بدنیا بیارم.خیلی خوشحالم

عزیزم منم امشب متن پیامت رو خوندم بااین که نمیشناسمتون ولی خیلی خوشحال شدم براتون من هم 18 رو دوروز دیگه پر میکنم و فردا انومالی اسکن دارم و دلم خیلی میخوادبچم دختر باشه. وسلامت

سلام.. اگر جنین مشکوک به سندروم دوان باشه در سونو آنومالی مشخص میشه؟

سندروم داون اگر باشه خدایی نکرده در غربالگری اول یعنی ۱۲ هفتگی نشون داده میشه

سلام چقدر احتمال دارد تشخیص شکاف لب در اول هفته 18 مشخص بشه امیدی هست اشتباه بشه یا خطا دید باشه و اینکه جنسیت بچه در چاپ سونو پسر دادند ولی DVDدختره امکان داره

امکان اشتباه در مورد کلاب فوت در انومالی۱۸هفتگی وجود داره؟

سلام ایا ۱۷ هفتگی کلافوت مشخص می‌شود یا تکرارش کنم

سلام اگه سونوی ۱۸هفته را دیرتر انجام بدیم مشکل داره؟مثلا تو۱۹هفته