سونوگرافی هفته نوزدهم بارداری

در هفته 19 بارداری، یک زن باردار نیمی از دوران بارداری خود را پشت سر گذاشته است. در این مرحله زنان باردار باید برای بررسی روند رشد جنین به سونوگرافی بروند. یک جنین سالم در هفته نوزدهم معمولا حدود 420 گرم وزن و 15 سانتی متر قد دارد. بعد از این هفته، رحم در هر هفته حدود 1 سانتی متر رشد می کند.

وقتی در هفته نوزدهم حاملگی هستید، پزشک میزان قند خون و هموگلوبین را نیز بررسی می کند. افزون بر این پزشک برای تشخیص ناهنجاری های جنین و ارزیابی ضربان قلب، فعالیت های حرکتی، وضعیت مایع آمنیوتیک و اندازه جنین و رحم، سونوگرافی را پیشنهاد می کند.

چرا به سونوگرافی هفته نوزدهم بارداری نیاز دارید؟

با پیشرفت بارداری، جنین رو به رشد سریع تری می رود. پزشک در این مرحله سونوگرافی را انجام می دهد تا بررسی کند که آیا بارداری به خوبی پیش می رود یا خیر. اسکن سونوگرافی هفته 19 نیز به عنوان “اسکن مورفولوژی” یا “اسکن ساختاری” نیز شناخته می شود زیرا سونوگرافی ساختار و شکل جنین را در این سونو ارزیابی می شود. این سونوگرافی دقیق ممکن است گاهی اوقات به عنوان “اسکن ناهنجاری” گفته شود، زیرا جنین را از نزدیک بررسی می کند تا ناهنجاری های مهم جسمی او بررسی شود. پزشک به موارد زیر توجه می کند:

سونوگرافی هفته نوزدهم بارداری

سونوگرافی هفته نوزدهم بارداری

ضربان قلب و اندازه ی جنین

بررسی وضعیت جفت

چند قلو بودن جنین و بررسی دقیق وضعیت قل ها

میزان مایعات آمنیوتیک

بررسی وضعیت ناهنجاری های جنین

تعیین تاریخ زایمان

آماده شدن برای سونوگرافی هفته نوزدهم بارداری

سونوگرافی این هفته، نیازی به آماده سازی خاصی ندارد. اما ضروری است که مثانه کامل و پر برای اسکن داشته باشید. این بدان معنا نیست که بیش از اندازه آب بنوشید و به خود فشار بیاورید. بهتر است قبل از اسکن از سونوگرافیست بپرسید که چه مقدار آب باید بنوشید.

مثانه کامل مناسب است زیرا رحم را به سمت بالا هل می دهد و آن را در دسترس برای پروب سونوگرافی قرار می دهد و نمای واضحی را از تصاویر درون رحم ایجاد می کند. همچنین لگن و تخمدان ها نیز واضح تر دیده می شوند.

برای اسکن باید لباسهای گشاد و راحت بپوشید که به سونوگرافی اجازه دسترسی آسان به شکم شما را می دهد.

سونوگرافی هفته نوزدهم حاملگی چقدر طول می کشد؟

به طور معمول این سونوگرافی بیش از 30 تا 40 دقیقه طول نمی کشد.

سونوگرافی هفته نوزدهم بارداری

سونوگرافی هفته 19 حاملگی چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای مشاهده تصاویر گرافیکی جنین استفاده می کند. برای شروع مقداری ژل سونوگرافی روی ناحیه شکم شما اعمال می شود که پس از اتمام اسکن می توانید آن را کامل پاک کنید. سپس یک مبدل کوچک روی شکم شما قرار داده می شود که امواج صوتی را از طریق ژل به بدن شما منتقل می کند. مبدل صداهایی را که منعکس می شوند جمع می کند و این امواج صوتی در رایانه به تصاویر تبدیل می شوند.

در سونوگرافی هفته نوزده بارداری چه چیزی قابل مشاهده است؟

سونوگرافی این هفته می تواند برای والدین هیجان انگیز باشد. آنها می توانند از تماشای نوزاد متولد نشده خود بسیار هیجان زده شوند. اگر در حال اسکن 4D هستید ، با کمک پزشک ممکن است بتوانید استخوان ها و اندام جنین را به رنگ سفید و بافت های نرم را به رنگ خاکستری ببینید. پوست جنین ممکن است شفاف و قرمز به نظر برسد که بیشتر به دلیل وجود رگ های خونی است. ممکن است پوست جنین پوشیده از روکش سفید خامه ای معروف به ورنیکس vernix باشد اما این مساله، تنها با دستگاه های سطح بالا قابل مشاهده است. مایع آمنیوتیک اطراف جنین سیاه به نظر می رسد. پزشک ممکن است بتواند اعضای اصلی کودک را از جمله قلب جنین را نیز به شما نشان دهد.

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته 19 تا 27

هفته نوزدهم بارداری

چه نوع ناهنجاری هایی را می توان از طریق این سونو تشخیص داد؟

مشکلات قلبی جنین

هیدروسفالی، تجمع مایعات در مغز

اسپینا بیفیدا، نخاع رشد نکرده و ناهنجاری ستون فقرات

فتق دیافراگمی، وجود حفره در دیافراگم که در آن اندام های موجود در شکم به ریه فشار آورده و از رشد صحیح آن جلوگیری می کنند

آنانسفالی، جمجمه ناقص و مغز رشد نیافته ناشی از نقص در کانال عصبی

گاستروشزی، باز شدن دیواره شکم نوزاد

ناهنجاری های عمده اندام مانند اندام های کوتاه یا نبودن برخی از استخوان ها

مشکلات شدید کلیه مانند کلیه غیر طبیعی یا از بین رفته

سندرم داون، نوعی اختلال کروموزومی است که باعث ناتوانی ذهنی و رشدی می شود

سونوگرافی هفته نوزدهم بارداری

اگر سونوگرافی ناهنجاری ها را نشان دهد، چه کار باید کرد؟

در مواردی که سونوگرافی هرگونه ناهنجاری را نشان می دهد، پزشک ناهنجاری را توضیح می دهد و ممکن است گزینه های مناسب ترین درمان را ارائه دهد. از طرف دیگر، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که درباره ی پرونده خود با یک متخصص دیگر نیز در مورد جزئیات صحبت کنید و تصمیم بگیرید.

ممکن است پزشک بخواهد جنین را در روز دیگری معاینه کند که احتمالاً جنین در موقعیت دیگری قرار داشته باشد. بر این اساس، او ممکن است از شما بخواهد که بعد از چند روز دیگر، دوباره برای سونوگرافی بیایید.

سونوگرافی هفته 19 بارداری چقدر ایمن است؟

سونوگرافی هفته نوزدهم معمولاً بی خطر تلقی می شود. این روش غیر تهاجمی، بدون درد است و شامل اشعه یونیزان نمی شود. با پیشرفت های فناوری های این رشته، سونوگرافی سه بعدی 3D نیز در هفته 19 انجام می شود که می تواند تصاویر سه بعدی را از نوزاد متولد نشده ارائه دهد.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

2.8 11 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات