سونوگرافی در هفته سیزدهم بارداری

سونوگرافی هفته سیزدهم بارداری

اگر در هفته سیزدهم بارداری هستید، زمان آن رسیده که اکنون جشن کوچکی بگیرید زیرا حالا در منطقه امن هستید. هر مرحله از بارداری مهم است (و می تواند خطرناک باشد)، اما زنان پس از گذراندن 12 هفته اول بارداری، احساس آرامش می کنند، زیرا وقتی یک خانم باردار به هفته سیزدهم بارداری برسد، احتمال سقط جنین به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

از این هفته به بعد، جنین شما به سرعت رشد می کند و پزشک ممکن است برای بررسی رشد او، سونوگرافی را پیشنهاد کند. سونوگرافی در هفته سیزدهم می تواند در مورد سلامتی کودک شما چیزهای زیادی را بیان کند که از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه بخوانید تا بدانید که چرا باید در این هفته سونوگرافی داشته باشید و چگونه انجام می شود.

چرا باید در هفته سیزدهم سونوگرافی داشته باشید؟

انجام اسکن سونوگرافی در هفته 13 بارداری می تواند به پزشک شما کمک کند تا رشد جنین را بررسی کند. حالا کلیه جنین شما باید کار کند و او باید دستگاه ادراری داشته باشد. این یعنی که جنین باید شروع به ادرار کردن در رحم کند. اثر انگشت او نیز تا این زمان شکل می گیرد. همچنین به شما می گوید که چگونه اعضای دیگر او در حال فاصله و جدا شدن از سر هستند.

سونوگرافی هفته سیزدهم بارداری

سونوگرافی هفته سیزدهم بارداری

چگونه برای سونوی حاملگی هفته سیزدهم آماده شوید؟

این یکی از مهمترین سونوگرافی هایی است که در این مرحله از بارداری انجام می شود. قبل از انجام اسکن باید مقدار زیادی آب بنوشید، زیرا لازم است مثانه در هنگام سونوگرافی پر باشد. این به تکنسین کمک می کند تا تصویری واضح تر از جنین در شکم شما بگیرد.

سونوگرافی هفته سیزدهم چقدر طول می کشد؟

این سونو حدود 15 تا 30 دقیقه زمان می برد و اگر جنین در وضعیت نامناسبی باشد شاید تا 45 دقیقه ادامه یابد. طول مدت اسکن همچنین به مهارت تکنسینی که آن را انجام دهد و وضعیت جنین را در شکم شما بررسی می کند، بستگی دارد.

هفته سیزدهم بارداری

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته چهاردهم تا هجدهم

چگونه سونوگرافی هفته 13 انجام می شود؟

برای انجام سونوگرافی از شما می خواهند که روی تخت دراز بکشید و شکم خود را در معرض دید خود قرار دهید. سپس سونوگرافیست مقداری ژل را روی شکم شما می مالد و مبدل را روی شکم فشار می دهد. هدف از استفاده از ژل این است که اطمینان حاصل کنید که ارتباط خوبی بین پوست و دستگاه پروب برقرار شده است. دستگاه بر اساس تصویر جنین که در صفحه دیده می شود تنظیم می شود. سونوگرافی ممکن است فشار خاصی را بر شکم شما وارد کند تا دید روشنی از جنین ایجاد شود. اما نگران نباشید زیرا در این روند درد ندارد.

در سونوگرافی هفته 13 حاملگی چه چیزهایی مشخص است؟

اسکن سونوگرافی که در هفته سیزدهم بارداری شما انجام می شود، جزئیات دقیق زیادی را در مورد جنین شما نشان می دهد. شما می توانید ضربان قلب جنین خود را بشنوید و ببینید که برخی از قسمت های بدن وی رشد یافته است. در اسکن های قبلی حتما دیده اید که سر جنین نسبت به بقیه بدن کمی برجسته تر و بزرگتر است، اما اکنون سایر قسمت های بدن او به سرعت رشد می کند و شما می بینید که اندازه سر در حال تبدیل شدن و متناسب شدن با بدن است. همچنین این سونو، نشان دهنده هرگونه ناهنجاری (در صورت وجود) در جنین و سایر جزئیات رشد است. در طی سونوگرافی هفته سیزدهم، با اندازه گیری ضخامت مایع زجاجی پشت گردن، سندرم داون نیز قابل تشخیص است.

سونوگرافی هفته سیزدهم بارداری

سونوگرافی هفته سیزدهم بارداری

اگر برخی از ناهنجاری ها در اسکن مشاهده شود، چه باید کرد؟

اگر در هنگام سونوگرافی مشکلی مشاهده شود، پزشک در مورد سلامتی جنین و وضعیت شما بررسی بیشتری می کند. بعضی اوقات پزشکان حتی چند مورد اسکن دیگر و برخی تست های خاص را برای تعیین میزان کامل ناهنجاری ها قبل از نتیجه گیری قطعی، پیشنهاد می کنند.

سونوگرافی به شما کمک می کند تا با جنین کوچک درون شکم خود ارتباط برقرار کنید. همه اینها در حالی است که می توانستید زندگی را درون خود حس کنید، اما اکنون خواهید دید که جنین شما در حال رشد و زندگی کردن است. اینها لحظات مهم دوران بارداری شما خواهند بود. اگر ناهنجاری تشخیص داده شود، دلسرد و وحشت زده نشوید، در عوض با پزشک خود صحبت کنید و ببینید چه می توان در مورد آن انجام داد.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

2.9 10 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات