سونوگرافی هفته بیستم بارداری

تماشاکردن جنین کوچک که در هفته ی بیستم اندازه یک موز است، برای والدین هیجان انگیز است. سونوگرافی این هفته برای بررسی روند رشد جنین و احتمال وجود ناهنجاری انجام می شود.

شکم زنان در این مقطع برجسته تر است و حرکات جنین را نیز دیگر حس می کنید. درباره ی سونوگرافی هفته 20 بارداری اینجا به شما توضیحات لازم را می دهیم.

چرا به سونوگرافی هفته بیستم بارداری نیاز دارید؟

سونوگرافی هفته 20 بارداری الزامی نیست. کاملاً به رضایت شما بستگی دارد و اختیاری است. اما گاهی بنا به دستور پزشک و با توجه به شرایط ممکن است این سونو توصیه شود.

در سونوگرافی هفته بیستم، هرگونه ناهنجاری کروموزومی، علائم سندرم داون، چهره جنین، موقعیت جفت و هر ناهنجاری ساختاری دیگری نیز بررسی می شود. همچنین تشخیص بارداری دوقلو یا چندقلویی و تعیین جنسیت جنین نیز انجام می شود.

سونوگرافی هفته بیستم بارداری

چه آمادگی هایی برای این سونوگرافی باید انجام شود؟

برای آزمایش سونوگرافی باید دو تا سه لیوان آب بنوشید و با یک مثانه پر وارد مرکز سونوگرافی شوید. قبل از سونو ادرار نکنید و پس از آن دستشویی بروید. مثانه پر سبب می شود تا تصاویر واضح تری از جنین گرفته شود.

سونوگرافی هفته بیستم چقدر طول می کشد؟

این سونوگرافی حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد.

سونوگرافی هفته بیستم چگونه انجام می شود؟

لازم است روی تخت معاینه دراز بکشید، تکنسین ژل را روی شکم شما قرار می دهد. یک مبدل روی شکم شما قرار داده می شود و تصاویر در زمان واقعی روی صفحه مانیتور ظاهر می شوند. در این روش غربالگری، موقعیت و اندازه جنین نیز اندازه گیری می شود.

هفته بیستم بارداری

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته 19 تا 27

چه چیزی را می توانید در سونوگرافی هفته بیستم بارداری مشاهده کنید؟

در این سونوگرافی، شما قادر خواهید بود رشد جنین و اندام های او از جمله قلب و استخوان ها را ببینید. شما همچنین متوجه خواهید شد که جنین در وضعیت مناسب جفت قرار دارد یا اینکه مسدود کننده کانال تولد است و تأیید می کنید که یک نوزاد یا دوقلو در رحم دارید.

سونوگرافی اساساً رشد ساختاری جنین شما را نشان می دهد. تصاویر اسکن، صورت و دستهای جنین شما را نشان می دهد. نواحی سفید رنگ روی تصاویر، استخوان ها را نشان می دهد در حالی که نواحی خاکستری به عنوان بافتهای در حال رشد نشان داده می شوند، مایع آمنیوتیک نیز سیاه نشان داده می شود.

سونوگرافی هفته بیستم بارداری

آیا سونوگرافی هفته بیستم می تواند همه ناهنجاری ها را تشخیص دهد؟

سونوگرافی این هفته نمی تواند همه ناهنجاری های ممکن را تشخیص دهد. این امر می تواند تأیید کند که آیا حاملگی خارج رحمی است یا خیر، یا جنین ناهنجاری های ساختاری یا کروموزومی دارد یا خیر. جنین شما ممکن است بعدها عوارض و ناهنجاری هایی بروز دهد.

اگر ناهنجاری ها تشخیص داده شود چه کار باید کرد؟

در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، باید بی درنگ با پزشک خود صحبت کنید. به طور معمول، میزان دقت تست های سونوگرافی برای مادران باردار 60٪ است. همه ناهنجاری های ساختاری یا کروموزومی قابل تشخیص نیستند، با این وجود اگر جنین شما به سندرم داون مبتلا باشد، پزشک با شما صحبت می کند.

افزون بر این، ممکن است از شما خواسته شود که آزمایش غربالگری دیگری را انجام دهید و با نمونه گیری از پرزهای جفتی، هرگونه بیماری مشکوک مادرزادی دیگری را بررسی کنید. بیشتر موارد ناهنجاری قابل درمان است و پزشک شما به محض نتیجه گیری از آزمایشات، بهترین نتیجه را برای معالجه و بررسی توصیه می کند.

1.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات